King Krule na The Ooz provází městem parazitů a nachází ztracené sebevědomí

30. říjen 2017

I když se jazzem nasáklá scéna jižního Londýna pomalu, ale jistě dostává do povědomí a písničkáři jako Jerkcurb nebo Puma Blue už se objevují v hudebních magazínech, zůstává Archy Marshall alias King Krule jejím nejznámějším představitelem. Marshall strávil čtyřletou odmlku psaním alba v ústraní a pracoval na tom, aby si svůj úspěch skutečně zasloužil.

Archy Marshall toho do svých třiadvaceti let stihl mnoho. Debutová deska 6 Feet Beneath the Moon z roku 2013 mu ale kromě slávy, obdivu Beyoncé nebo spolupráce s interprety jako Earl Sweatshirt nebo Frank Ocean už v devatenácti letech přinesla i spoustu stresu, nechtěné pozornosti a hlavně nespokojenosti se sebou samým. Marshall pochází z rodiny umělců, kde si každý své místo musel poctivě vydřít, a tak měl často pocit, že si bleskový úspěch nezasloužil. Snad proto odmítl účinkování v reklamách a „neobtěžoval se“ přijmout nabídku na spolupráci s Kanye Westem.

Raději se stáhl do ústraní rodného jižního Londýna, kde s bratrem společně pracovali na desce A New Place 2 Drown (kterou Marshall vydal před dvěma lety pod vlastním jménem), vystavovali v místní galerii, napsali knihu a do toho všeho se Marshall fanouškům tu a tam ukázal pod pseudonymy DJ JD Sports, The Return of Pimp Shrimp nebo Edgar and The Beatmaker. Jako člověk se ale za čtyři roky stihl stát zase o něco dospělejším, změnit svůj přístup k psaní hudby a hlavně nalézt a zase ztratit své múzy. To všechno je navždy zapsáno v drážkách nové desky The Ooz.

Inspirací mu krom temných zákoutí rodného města, špinavých klubů a neony ověšených ulic, které jeho hudbě vždy dodávaly potemnělou půlnoční atmosféru, byla i tajemná dívka z Barcelony, jejíž jméno sice nevysloví ani jednou, přesto se k ní v náznacích neustále vrací. „Spolu jsme byli jako polévka, která však vychladla, byli jsme jako lepidlo, které nás nemohlo udržet,“ zpívá v bossa novou inspirované Logos. Dvoudílná Bermondsey Bosom je křehkou básní v nočně ambientním hávu, která se na desce krom španělské verze objevila i v angličtině a slovy „Ty a já proti městu parazitů“ ji pološeptem uzavírá hostující Marshallův otec.

King Krulovy texty jsou místy špinavé, explicitní a jdou na dřeň. Slovo „ooz“ z názvu desky symbolizuje lidské tekutiny, šťávy, nehty nebo vlasy, kterých se naše tělo neustále zbavuje, ale zároveň jsou pro něj esenciální. Stejná symbióza probíhá mezi Marshallem a špínou okolního světa, ze které postava King Krula čerpá. Potemnělý jazzový instrumentál desky prolínají tóny saxofonu, které kvílí nad Marshallovou vizí zkaženého nočního města. V úvodní Biscuit Town se jazzová disharmonie potkává s hiphopovým beatem, písně Dum Surfer nebo Emergency Blimp zase jazz mísí s nádechem punku.  

King Krule – The Ooz ( XL/True Panther Sounds, 2017)

Nejsilnější momenty desky ale přichází, když King Krule zpomalí a ponoří se do soukromé melancholie. V Czech One provádí po svých probdělých nocích způsobených insomnií, v ambientní The Cadet Leaps opouští zemský povrch a hledá nové formy života v nebi, které nalézá a zase ztrácí v následující The Ooz. „Nevím, proč tě hledám, můžeme se tu setkat navěky?“ zpívá barytonem plným bolesti a vrací se ke ztracené múze ze Španělska. Ta ho v závěru odmítá a on se jako Deep Sea Diver utápí v depresi a pochybnostech o sobě samém. „Proč mě opouštíš? Kvůli mé depresi?“ ptá se, zatímco klesá do „hlubin temných časů“.

Přesto Marshall na své dosud nejlepší desce pochybnosti odplivuje jako nadbytečný „ooz“, který proudí jeho tělem. I když mohl, nezaprodal se a pracoval na sobě, tak aby byl spokojený především sám se sebou. Marshall na The Ooz nás provází denní dobou někde mezi depresí, sněním, melancholií a zíráním na noční oblohu ze střechy činžáku, kde se dole v temných ulicích prochází podivné lidské existence jako parazité a obloha je měsícem zalitý ráj, kam si po večerech utíkáme plnit sny.

King Krule – The Ooz (XL/True Panther Sounds, 2017)

Hodnocení: 90 %

King Krule se vrací se singlem Czech One

King Krule

Poté, co Archy Marshall alias King Krule nějakou dobu vzrušoval veřejnost možností nového alba, konečně vypustil píseň s názvem Czech One. Několik fanoušků King Krula v poslední době obdrželo balíčky obsahující plakáty zřejmě odkazující k umělci, jak píše Pitchfork. Další náznaky přicházely v podivných videích. V písni se King Krule k Česku výslovně neodkazuje, na svém Facebooku ke klipu napsal pouze „V České republice máme také rádi vepřové. Měli jste už naše párky?“

autor: Jakub Šponer
Spustit audio