Koho byste samou láskou sežrali? O kanibalismu v popkultuře s publicistou Antonínem Tesařem
„Pokud právě si dáváte něco dobrého k večeři, tak s tím okamžitě přestaňte,“ otevírá silvestrovský Kanibalanc filmový publicista Tonda Tesař. V silvestrovském speciálu podcastu Balanc s Petrem Bouškou se pustili do tématu kanibalismu. Probrali pozoruhodné filmové a seriálové adaptace a psychologicko-kulturní aspekty. Přestože jde o silvestrovské vydání, autoři varují, že obsah může být pro některé posluchače nevhodný.
„Často se bavíme o kanibalismu, aniž to tušíme.“ Kanibalismus v popkultuře často slouží jako metafora pro hlubší společenské problémy. Filmy a seriály jako Mlčení jehňátek nebo Yellow Jackets využívají toto téma ke reflexi lidské psychiky, společenských norem a etických dilemat. Hannibal Lecter, asi nejznámější fiktivní kanibal, je příkladem postavy, která kombinuje vysokou inteligenci s extrémním nedostatkem empatie, což z něj činí fascinující, ale děsivou postavu.
„Mně se líbí, že uvažuješ tím způsobem, že všichni lidské maso chceme jíst, ale nemůžeme, protože máme etické zábrany a normy,“ podezírá filmový publicista moderátora pořadu o duševním zdraví. Z psychologického hlediska není kanibalismus diagnózou, ale projevem psychopatologie často spojeným s různými duševními poruchami. V extrémních situacích, jako je přežití po letecké havárii, může dojít ke kanibalismu z nutnosti. Zajímavé je, že lidské maso údajně chutná podobně jako vepřové nebo kuřecí, což vedlo k vzniku termínu „dlouhé prase“.
Kanibalismus se v popkultuře často objevuje jako kritika kapitalismu. Filmy George A. Romera o zombie apokalypse nebo Texaský masakr motorovou pilou lze interpretovat jako alegorii na vykořisťovatelskou povahu kapitalistického systému. Některé filmy také zkoumají etické otázky spojené s konzumací synteticky vyrobeného lidského masa v hypotetické budoucnosti.
„Když jsi fanda Taylor Swift, tak si na černém trhu můžeš sehnat kus flákoty jejího naklonovaného masa,“ popisuje svět filmu Antiviral Tonda. Diskuze se dotkla i etických otázek spojených s mediální pozorností věnovanou extrémním zločinům. Případ japonského kanibala Issei Sagawy, který se stal celebritou, ilustruje problematický aspekt true crime žánru. Autoři zdůrazňují, že je důležité přistupovat k takovým tématům s opatrností a nezlehčovat závažnost těchto činů.
Poslechněte si celý silvestrovský speciál o kanibalismu.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka