Komiksové panoptikum Charlese Burnse

14. září 2011

S komiksovou tvorbou Charlese Burnse se mají tu čest už nějaký ten pátek setkávat milovníci devátého umění i u nás.

Charles Burns neunikl ani kulturnímu radaru Radia Wave – v minulosti jsme vám přinesli recenzi jeho kresleného opusu Černá díra a nedávno jsme se v etéru zabývali také jeho poslední knihou Xed Out, která však zatím v češtině nevyšla. Tento dluh ale začalo v poslední době napravovat obnovené komiksové nakladatelství Al Dente, kde právě vyšly dvě z mistrových starších děl – komiksové sešity Na oko a El borbah.

Charles Burns je v komiksovém světě jakýmsi ekvivalentem Davida Lynche. Jeho temně vyšinuté příběhy čerpají stejnou měrou z nejhlubších zákoutí lidské psyché jako z brakového bahna popkulturní Ameriky. Burnsova precizní kresba částečně vychází z belgického stylu „čisté linky“, jejímuž čelnímu představiteli Hergému vzdal Burns hold ve své zatím poslední, „tintinovské“ sérii Xed Out. Jeho výtvarný styl se ostatně stal již zavedeným trademarkem, který hodně dalších kreslířů napodobuje – mnozí z vás si jistě vybaví „burnsovský“ přebal desky skandinávské šamanky Fever Ray. Burns sám je také autorem obalu desky Brick by Brick od Iggyho Popa, a v roce 2007 si vyzkoušel i prostředí animovaného filmu, když svým nezaměnitelným rukopisem přispěl do povídkového animovaného filmu Strach(y) ze tmy.

02314761.jpeg

Burnsův otec pracoval jako vládní oceánograf a kvůli jeho povolání se rodina často stěhovala po celých Státech. Dnes je komiksový demiurg natrvalo usazen ve Philadelphii, kde s ženou a dvěma dcerami vede dle vlastních slov poklidný předměstský život – opak toho, co byste od autora tak zvrácených vizí čekali. Hranice normality totiž Burns překračuje pouze ve svých komiksech – ale tam se evidentně nežinýruje a jeho kreslená panoptika by mohla být pro jedince se slabším žaludkem vstupenkou do blázince.

Své první kresby začal Burns publikovat ve fanzinu nezávislého labelu Sub Pop. Jisté míry věhlasu však dosáhl, až když se jeho kreslené příběhy objevily v kultovním komiksovém magazínu RAW, který založil Art Spiegelman, autor slavného grafického románu Maus. Burnsovy komiksy, které po dlouhou dobu vycházely v různých časopisech a sbornících, začalo na začátku milénia vydávat coby sebrané spisy známé nakladatelství Fantagraphics. Zde také vycházel jako dvanáctidílný sešitový cyklus jeho opus magnum – Černá díra. Příběh o zvláštní nakažlivé nemoci, která deformuje těla i životy teenagerů v Americe sedmdesátých let, získal prestižní komiksové ocenění Harvey Award a před pár lety vyšel ve formě uceleného svazku i u nás.

00755269.jpeg

A pozornosti se u nás konečně dočkaly i Burnsovy starší práce – v znovuobnoveném nakladatelství Al Dente vyšly o prázdninách dva komiksové sešity – El Borbah vyprávějící o svalnatém soukromém očku v drese mexických wrestlerů lucha libre a povídkový komiks Na oko. Na oko, v originále Skin Deep, tvoří tři samostatné, na sebe volně navazující příběhy, které vycházely na pokračování na konci osmdesátých let. Hrdinou Psích dnů je známá burnsovská postava Dog Boye, mladíka s transplantovaným psím srdcem, kterému jeho zvířecí nátura často překáží v běžném životě. Příhody Dog Boye se mimochodem staly na začátku devadesátých let předlohou pro hodně výstřední seriál na tehdy ještě poměrně progresivní MTV. V příběhu Hoř znovu, plném aluzí na pověrčivost chudých mas, se seznámíme s životními osudy zvláštního kazatele a samozvaného proroka, který svébytným způsobem šíří slovo boží. Finální povídka Svatba uzavřená v pekle pak vypráví o peripetiích jedné spisovatelky milostných románů.

02431450.png

Tři graficky skvěle vyvedené příběhy plné absurdních postav, hororových situací a groteskního humoru tvoří skvělý úvod do díla jednoho z nejuznávanějších autorů undergroundového komiksu. Jen mějte na paměti, že po vstupu do černobílého panoptika Charlese Burnse se obtížně hledá cesta ven.

autor: Jan Bárta
Spustit audio