Matthew Herbert: Vepř coby hudební nástroj
Brit Matthew Herbert, kterému bude v příštím roce čtyřicet let, je známý konceptuálním přístupem k elektronické hudbě. Své příjemně znějící tracky sestavuje ze zvuků vzniklých manipulací s tělesnými orgány, z audiodokumentace objektů a situací potravního řetězce či z terénních nahrávek pořízených v britském parlamentu. Přednedávnem dokončil a vydal závěrečný díl trilogie One, album nazvané One Pig.
Herbertův konceptuální přístup není nepodobný strategii amerického dua Matmos. Rozdíl je ve výsledném zvuku: Herbert je mnohem přímočařejší a tanečnější, zatímco Matmos, kteří kromě plastických operací zhudebnili třeba i muzeum války Severu proti Jihu, zaujímají pózu odtažitých, studeně dokonalých intelektuálů. Na intelektuální konstrukce Matthewa Herberta si ale lze příjemně zatrsat.
Samozřejmě, při poslechu podobné hudby se nabízí neodbytná otázka, není-li vzhledem k výsledku nakonec zcela jedno, jaký výchozí zvuk byl použit. Každá audiosurovina projde tolika manipulacemi, že její původní povaha je proměněna k nepoznání a výsledek hovoří univerzální řečí digitální dance music, která mohla být docela dobře sestavena ze zvuků, jež se prodávají spolu s hudebním softwarem. Musím říci, že motivace dolovat z neobyčejných zdrojů zcela spotřební hudbu je tím, co z Herberta v mých očích dělá jednoho z nejzáhadnějších zvukových umělců současnosti. Jde mu o pop art? O spojení východisek akademické elektronické a konkrétní hudby s tím, co si pod pojmem elektronika představí řadový posluchač? Nebo je jen vtipálek?
Trilogie One se skládá z alb One One, One Club a One Pig a Herbert si v ní vytknul za cíl vytvořit celé album vždy jen ze zvukového zdroje jednoho druhu. Žádné divoké, eklektické mixy. Album One Club bylo sestaveno ze zvuků nahraných během jedné noci v klubu Robert Johnson v Offenbachu. Stroje na presso, kohoutky, větráky, řekl bych, ale kdo ví, co ještě tu zní. Nahrával Herbert i hudební program, který v klubu třeba zrovna probíhal? Na One One byl Herbertovi zdrojem pro změnu on sám. Všechny zvuky sám vytvořil, nahrál a nazpíval, což je u něj jako u pána samplů a lovce zvuků něčím značně neobvyklým.
Letošní album One Pig je záznamem života jednoho prasete od zrození až k porážce a pekáči. Organizace ochránců zvířat PETA album ještě před vydáním odsoudila, masožravec Herbert se ale bránil tím, že on svá alba natáčí proto, aby jejich prostřednictvím zprostředkoval lidem jiný pohled na okolní svět. Třeba to, že jedno prase zní jako jeden klub, dodávám. Vlastně se mi líbí, že natolik hédonistická hudba, jakou je taneční elektronika, má své intelektuály, kteří posluchače donutí během tance studovat odkazy a booklety.
Nejposlouchanější
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.