Milena Slavická se podívala na romány od Kundery či Bernharda očima žen

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03250465.jpeg

Jak by vypadaly slavné romány od mužských autorů, kdyby je nevyprávěli jejich hrdinové, ale vedlejší ženské postavy? Právě tuhle otázku si položila Milena Slavická a vznikla z toho kniha s názvem Ona. 

„Poprvé mě to napadlo u Beckettova Murphyho. Říkala jsem si, jak by asi celý ten příběh prožívala ta irská prostitutka? Jak se vlastně tahle negramotná dívka na Murphyho dívala?“ vrací se Milena Slavická k momentu, kdy začala kniha Ona vznikat. 

Pro své pastiše si nakonec vybrala sedm moderních spisovatelů, mezi kterými nechybí Henry Miller, Milan Kundera, Thomas Bernhard, Michel Houellebecq nebo Franz Kafka, a u každého hledala vedlejší postavy milenek, manželek, opatrovnic, sester a přítelkyň, které autoři při psaní tak trochu přehlíželi. „Překvapilo mě, jak obrovský problém byl najít postavu matky, zjistila jsem, že v moderní literatuře mužem napsaná postava matky skoro není. Tu jsem hledala strašně dlouho,“ přidává zajímavý postřeh Slavická.

V moderní literatuře se podle autorky hledají jen těžko ženské postavy, se kterými by se mohly čtenářky ztotožnit. „Nechci a nemůžu peskovat například Becketta za to, jak psal,“ dodává Milena Slavická. „Jen jsem si při psaní téhle knihy uvědomila, v jak velké výhodě muži jsou, protože jejich sebereflexe v literatuře probíhá někdy od doby rytířského románu, ale ženská asi jen 150 let.“

Rozhovor s autorkou včetně ukázky z knihy Ona si poslechněte v aktuální Liberatuře.