Moderátorka Bára Šichanová doporučuje: Top of the Lake a chytrosti na blogu o sexu

20. srpen 2015

Přiznám se, že jsem se ve výběru doporučení musela hodně krotit. Autocenzurou třeba neprošla moje facebooková obsese androgynními modelkami, které jsou upsány pánským modelingovým agenturám, zástup filmů s Tildou Swinton a Gillian Anderson (i tak na ni dojde) nebo weby a blogy, kde se přímočaře píše o feminismu, queer komunitě, vztazích, sexu i pornu. Upssss…

Seriál: Top of the Lake
Zarputilá a tvrdá vyšetřovatelka, která kromě zapeklitého případu bojuje tak trošku sama se sebou – tenhle vzorec funguje na mnoho diváků a je celkem fuk, jestli jde o Elisabeth Moss jako Robin v Top of the Lake nebo Gillian Anderson v roli Stelly ve skvělém The Fall. Akcent na vykreslení životů jednotlivých postav, především žen – jejich bolestí a energií, v kombinaci s nehostinnou, ale uhrančivou krajinou Nového Zélandu se mnou dělaly divy.

Čtěte také

Režisérka Jane Campion vsadila na ženské téma na x způsobů a já se během sledování sedmidílné série mnohokrát přistihla, že víc než k rozuzlení samotného případu upírám svoji pozornost (a především pak emoce) k některé z ženských postav. Top of the Lake si mě nezískal na první dobrou – jako třeba True Detective nebo The Fall, o to cennější bylo se prokousávat dál za první dojmy plné bizarnosti a údivu. Pro deštivé podzimní dny jde za mě o ideální tip.

03229361.jpeg

Dokument: Děti 404
LGBT teenageři jako error v ruské společnosti, mohl by znít alternativní název filmu, který nahlíží příběh několika mladých Rusů, gayů a leseb, jejichž životy poznamenává legislativa zakazující propagaci netradičních sexuálních vztahů. Mladá novinářka Jelena Klimova, která sama kvůli orientaci přišla o práci, pro diskriminované založila bezpečnou online platformu Děti 404, kde se mohou podělit o svá trápení a najít pochopení, radu. Pokud chcete nakouknout do deprimující ruské reality, v níž jsou šikana, urážky a vyloučení ze společnosti státem posvěceny (Rusko už dokonce proti Jeleně vede několik soudních řízení), pusťte si Děti 404, mrazivý účinek zaručen… Rozhovor s tvůrci dokumentu najdete i na webu Radia Wave.

Kniha: Julian Barnes – Vědomí konce
Nepatřím k těm, kdo se vyžívají v tématech smrti, umírání, odcházení, jakkoli chcete, přestože jsem se téhle oblasti minimálně za poslední půlrok několikrát profesně dotkla a uvědomila si, jak důležité je o ní přemýšlet a mluvit. Pro Juliana Barnese je existenciální rozměr typický. V útlé knize, za niž prozaik v roce 2011 získal prestižní Man Bookerovu cenu, se ústy stárnoucího vypravěče a příběhu s detektivním nádechem obrací k tolik zásadním entitám, jako jsou paměť, stárnutí a revize života obecně. Je to už delší čas, kdy jsem měla knihu v ruce, podobně jako Baby Jane od Sofi Oksanen, ale patří k těm titulům, které ve vás ještě dlouho po přečtení zanechají dojem intenzivní oscilace mezi smysluplností a marností lidského života.

03453691.jpeg

Kniha: Martina Pachmanová – Věrnost v pohybu: Hovory o feminismu, dějinách a vizualitě
Jakou roli hrály ženy v moderní vizuální kultuře a nejen tam? To je otázka, kterou komentuje jedenáct amerických akademiček, kurátorek a umělkyň v knize české historičky umění Martiny Pachmanové. Titul v širším kontextu i na konkrétních příkladech vysvětluje, jaký vliv měl na proměnu přemýšlení o vizualitě a umění feminismus a proč je třeba nazírat dějiny umění kriticky jako oblast, odkud byly ženy nejen v minulosti zpravidla vyloučeny, „jejich umění“ mělo nižší společenský a kvalitativní status. Martinu Pachmanovou jsem objevila na vysoké škole a působila na mě jako zjevení. Spojení genderu a výtvarného umění se začala akademicky věnovat snad jako jedna z prvních u nás a rozhodně to neměla lehké. Kniha Věrnost v pohybu vyšla v roce 2001 a je smutné, že zatímco si čtete o tématu, které je v západoevropské a severoamerické uměnovědě probíráno od konce 70. let, uvědomíte si, že žijete v zemi, kde i v roce 2015 s sebou nese slovo feminismus silně negativní konotace.

Hudba: The Knife
V případě sourozenecké dvojky The Knife bych asi měla zmínit poslední desku Shaking the Habitual, kterou můžete z velké části chápat jako naštvaný manifest kritizující společensko-ekonomický řád. Nejde ale jen o divokou kolekci z roku 2013, která evokuje něco archetypálního, šamanského, co se vyvazuje (oproti předchozím albům) z líbivých melodií. Být přirozeně a nenuceně o krok napřed, přesně takový dojem jsem z tvorby Karin a Olofa měla celkově. Sourozenci Dreijerovi do své tvorby propašovávali podvratný a aktivistický prvek dlouhodobě i po vizuální stránce. Jejich estetika pokoušela hranice genderů, ať už metaforicky maskami, nebo explicitně v klipu k Full of Fire, za nímž stojí v Berlíně žijící queer filmařka Marit Östberg. V Berlíně právě Olofa často potkáte ve společnosti feministické bojovnice Planningtorock. Je škoda, že se loni v létě The Knife rozhodli ukončit kariéru, současně se ale těším, kdy a kde se od Karin nebo Olofa vyloupne něco nového.

Facebook/blog: Slutever
„Proč hetero chlapi neumějí mluvit o sexu?“, „Proč feminismus Amy Schumer mění svět?“ nebo „Proč je důležitá etiketa kondomu?“, to jsou jen některé články, které najdete na blogu Karley Sciortino spuštěném v roce 2007. „Jsem investigativec v oblasti sexuálního chování,“ tvrdí o sobě někdejší squatterka, která o sexu mluví otevřeně a do detailu a jejíž psaní iniciovala spíš než touha po slávě potřeba „zaznamenávat věci, které se ve squatu děly“. Dnes je z Karley celebrita, kromě svého webu píše pravidelně sloupky pro Vogue, připravuje minisérie pro Vice TV a další platformy, o sexu, fetiši, pornu a vztazích obecně se baví s Pharrellem nebo Chloë Sevigny. Na Karley mě baví hravost a samozřejmost, s jakou o intimních věcech v životě člověka referuje, přitom to dělá s nadhledem, humorem, chytře a bez nánosu slizké perverze.

 

Ella Weisser walks us through this summer's hottest rope trends. Don't let your slave leave home without it!

Posted by Slutever on 17. srpen 2015
Spustit audio