Mojmír Pukl: Je třeba povstat a polidštit člověka

13. září 2016

„Doufáme, že se nám podaří galerii vyvézt do města,“ slibuje si od zářijové kulturní základny v prostoru Školská 28 koordinátor a iniciátor kulturního povstání Mojmír Pukl. Absolvent architektonické školy Emila Přikryla na AVU a akční umělec společně s kolegy obsadí v čase 7. až 25. září pražskou galerii s analogovou laboratoří, zvukovými obřady i hudbou perzekvovaných skladatelů.

Zatímco jiná povstání vznikají proti, to ve Školské vzniká pro. Pro co? „To se dá říct úplně jednoduše. Polidštění člověka,“ odpovídá jeho iniciátor. „Mě k tomu inspiroval Francis Picabia. Byl jsem nespokojen, ne, byl jsem hluboce znepokojen naší současnou situací. Tím, co se dnes pokládá za pokrok a jak je to úzkoprsé a nepoučené,“ vysvětluje potřebu kulturního povstání.

K u l t u r n í z á k l a d n a se pod jeho vedením vrací k minulosti a zkoumání vztahu člověka a kultury: „Zajímalo mě podívat se na to, kde jsme ztratili kontakt se svojí kulturní zkušeností. Bohužel je to tak, byla to druhá světová válka. Atmosféra, která byla před ní, je velmi těžko srovnatelná s tou současnou. Dokonce my ani nemáme kontakt. Nemáme tu situaci zažitou.“

03703674.jpeg

Po dobu následujících dvou týdnů se v galerii setkáte s dílem skladatele Jana Klusáka, radikálním free jazzem Miroslava Tótha a Rafala Maztura, experimentální tvorbou Janka Rouse i výstavou posvěcenou Jedinečným svatopěstitelským družstvem: „Trošku razantněji jsme vstoupili do toho prostoru tím, že jsme zabrali galerii kompletně. Jedna část je věnovaná teorii, srovnáním historie umění někde od gotiky až k šedesátým létům, přes dada a tyto momenty. Druhá část je praktická a zde je instalována zvuková kuchyně.“ Co to znamená? „Knoflíky od podlahy ke stropu,“ vysvětluje Mojmír Pukl.

autor: Jakub Krásný
Spustit audio