Najetý Yung Lean míří na desce Warlord k nesmrtelnosti

28. březen 2016

Stockholmský rapper Yung Lean a jeho crew Sad Boys se v uplynulých třech letech stali hrdiny zástupů teenagerů. Teď Yung Lean dělá všechno proto, aby dal dostatečně najevo, že má své poslání a míří dopředu. Tahle děcka ho nezajímají, říká v tracku Highway Patrol z aktuální desky Warlord. Singlové video ke skladbě Miami Ultras ukazuje Leana zmítaného vnitřními démony, jak si v šatech po kolena kope vlastní hrob a v nemocničním úboru na kapačkách nás ujišťuje: „Nejsem tu pro vás.“ Je ve svém světě, jen pro sebe a svoje věrné.

Neutěšená realita důsledků globální slávy ve zmiňovaném videoklipu připomene aktuální rozpoložení krále trapu Futurea a dalších rapových hvězd vyrovnávajících se se samotou na vrcholu. Yung Lean zpočátku budoval svou kariéru na holdu (t)rapovým idolům, jako je právě Future, a ve svých šestnácti letech o Sad Boys tvrdil, že jsou tak smutní proto, že Lil B není ve Švédsku na dosah.

Smutná nálada a s tím spojená intoxikovaná letargie, tzv. faded postoj, spočívá v postironickém převrácení zámořských rapových stereotypů na kontinentální hlavu. Obliba korporátních nealko nápojů a zavedených módních značek souzní se zaujetím pro tyto novodobé symboly v současném vizuálním umění. Yung Leanovi a Sad Boys se podařilo povýšit na trendy artefakty jinak běžné kusy středostavovského značkového oblečení, jako je nezbytná péřovka, běžecké doplňky nebo rybářský klobouk. Postupem času ale tyto atributy překročily hranice online kuriozity a masová popularita přerostla Sad Boys přes hlavu. Záplava smutných kluků a holek na sociálních sítích nebo streamovacích službách je vrcholem i úpadkem rapového subžánru, pro který se jednu chvíli razil název cloud rap. „Faded“ postoj přestal být aristokratickou výsadou a zlidověl.

Navzdory globálnímu sdílení forem i vlastní leanovské mytologii o „Yoshi City“ je zřejmé, že úspěch a swag Sad Boys Entertainment vyrůstá ze současné stockholmské hyperkreativní scény. Členové Sad Boys – Bladee a Ecco2K – před pár lety spolupracovali na svých videích se spekulativním designérem Rasmusem Svenssonem a nově vzniklá oficiální oděvní značka SBE Gear je výsledkem kolaborace se švédskou módní platformou Visible.

Pětihvězdičkoví producenti Yung Gud, Yung Sherman a White Armor z okruhu kolem švédského rappera si za léta vybudovali rozpoznatelný styl a jejich spolupráce na desce Warlord vytváří dokonalou souhru atmosférických syntezátorů a těžkotonážních 808 beatů, bez nichž už je těžké si tenhle svět představit. Nejreprezentativnějšími momenty Warlord jsou výstupy Ecco2K a Bladee i díky přepálenému autotune efektu, který vytváří robotický emo R’n’B styl balancující na hraně mezi frajerským nezájmem a emocionálním kolapsem.

Vlastní Yung Leanův vklad se tak zdá být ve vleku jeho přátel. Jako by si Yung Lean v roli Warlorda, po vzoru oblíbených RPG strategií, chtěl urvat moc silou. Té se mu ale zřídkakdy dostává, protože pomyslný hrdina videohry si vybíral místo zkušeností peníze. Jeho přednes se normalizoval na dikci stand up komika, znuděně trousícího prověřené bonmoty. Jejich zásoba se rozrostla o aktuální pokřiky známé z amerického trapu, Leanovi se přesto bohužel nedaří hlásit tak chytlavé fráze jako na dřívějších releasech. Už tak letargická, ubíjející flow je producentskými zásahy dál zpomalovaná a jindy zas zrychlovaná jakoby podle drog, které má Yung Lean zrovna v sobě.

Promyšlené know-how a tvořivá práce s drogovými mýty jsou zdárným řešením problému, který se týká vztahu centra a periferie, vzorů a jejich následovníků. Yung Lean všem ukazuje, jak být privilegovaný a zároveň zůstat cool na scéně původně vzešlé z menšinových ghett. Svou jedinečnou estetikou se tak SBE řadí mezi fenomény, jako byli na konci minulé dekády Salem a jejich crackem nasáklá temnota, screamem, black a nu-metalem ovlivněný white trash rapper Bones nebo devadesátková techno subkultura gabber. To je víc nadčasová hodnota než jistota, že kopák pořád kope a „love“ tečou.

Hodnocení: 85 %
Yung Lean – Warlord (YEAR0001, 2016), 41 min.

autor: Lumír Nykl
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.