Nic zásadně zdravého pro všechny neexistuje, výživa je silně individuální, říká kuchařka Jana Králiková

23. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jana Králiková

Co znamená zdravý styl jídla a jak se prolíná s ostatními oblastmi života? S Janou Králikovou, výživovou poradkyní a lektorkou kurzů vaření, jsme probírali, proč a co jíst v rámci prevence i při nemoci, jaké zkratky ke zdravé stravě existují a jak spolu souvisí jídlo, dějiny umění a komunity na sociálních sítích.

Jana Králiková se od roku 2014 věnuje psaní blogu, který se i přes svůj název zabývá zdravým vařením spíš mimochodem. „Ale ke zdravému vaření jsem vždycky mířila, protože jsem byla už jako dítě alergik, astmatik. Během studia na vysoké škole, při kterém jsem blogovala, postupně vyplynulo, že mě to možná baví víc než obor, který jsem si vybrala,“ vysvětluje.

Na univerzitě se věnovala dějinám umění, postupem času prošla kurzem výživového poradenství, vyučila se kuchařkou a začala učit další lidi – především prostřednictvím kurzů vietnamské a blízkovýchodní kuchyně.

Této kuchyni a tématu cestování se věnuje i na svém blogu, momentálně ale mezi čtenáři vzhledem ke koronavirové pandemii trenduje spíš téma, které „nakousla“ v rámci chřipkové sezony – článek zdravá domácí lékárna a obecně tipy, jak se chovat a co jíst v době nemocí.

„Vzhledem ke koronaviru automaticky vyhledávají články, které se zabývají podporou zdraví, jestli má suplementace vitaminů smysl a jaké si mají koupit.“ Kromě doporučení některé prvky doplňovat je podle Králikové hlavním pomocníkem vývar – nejen proto, že ho doporučují maminky a babičky v době nemoci, ale i jako prevence.

„Mimo ty klasiky, jako jsou zázvorové a bylinkové čaje, mám na prvním místě vývar. Ten ‚imunitní‘, který mám na blogu, taky obsahuje kurkumu a zázvor. Je to jídlo, které člověka zasytí, i když je mu hodně špatně. A táhne se na plotně sám.“

Zvlášť poslední bod je velmi důležitý. Naházet do hrnce kosti, maso, případně zeleninu a řasy nebo koření zvládne člověk, i pokud se necítí nejlépe. Ačkoli se pak sám vaří poměrně dlouho, zásoba se dá dobře skladovat a rychle pít jako univerzální výživný nápoj a jídlo v jednom. „Je to komplexní dávka makroživin, vitaminů a minerálů, vzhledem k tomu, že jde o masokostní vývar, tak je v něm i spousta bílkovin, které pomáhají regenerovat, a organismus na jeho rozložení nespotřebuje příliš energie – tím pádem se tolik nevyčerpá.“

Zásadně zdravý není podle Králikové žádný paušální jídelní program, ale stará známá zjištění – pestrá strava s ohledem na sezonu, v nemoci se izolovat a pokud možno zachovávat optimismus. „Není to ale jen o tom, co si uvařit. Jde o to, aby člověk sportoval, neupadal do deprese, snažil se chodit na procházky, snažil se netrápit se – dobrá a vhodná strava je navíc pro každého trošku jiná.“

Proč stojí za to míchat na blogu jídlo a politiku? Ke komu si lidi chodí pro radu kvůli jídlu a vitaminům a ke komu by chodit měli? Poslechněte si celý díl Ve vlastní šťávě.

Spustit audio