Tady chodí lidi na pivka a jakákoli možnost oslavy obsahuje alkohol. Je tu poslední díl série Substance
„Pít alkohol není tabu, jako když člověk potřebuje antidepresiva nebo terapii. K terapeutovi chodí jen blbci, co si to neumí vyříkat v hospodě,“ shrnuje protagonistka jeden z důvodů, proč je alkohol v Česku tekutým chlebem. Poslední díl série Substance a rozhovor se zástupcem organizace SANANIM se věnují důvodům, proč je přístup k alkoholu u nás tak benevolentní. Pořad není vhodný pro děti.
Upozorňujeme, že tento pořad není vhodný pro děti, věnuje se legálním i nelegálním drogám a problematice závislostí. Pořad nepropaguje návykové látky. Jejich užívání ohrožuje zdraví a nese s sebou další rizika. Pokud je pro vás toto téma citlivé, zvažte poslech pořadu.
Jsme doma, u autorky Apoleny Rychlíkové, kde společně s jejími příteli nahlížíme banalitu českého pití. Kamarádská atmosféra, cinkání skleniček a otevřený dialog přátel u svatomartinské večeře. Alkohol samozřejmě nechybí. Pití alkoholu je prostředkem, jak se uvolnit, překonat strach ze sociálních kontaktů, jak si zpříjemnit večer či se odměnit za dobře odvedenou práci. Ve všech těchto případech sáhneme po skleničce.
V mezinárodním srovnání patří česká spotřeba alkoholu k nejvyšším na světe a opakovanou zkušenost s opilostí mělo 23 % patnáctiletých dětí. Tato fakta jsou známa. Důsledkům neřešené prevence užívání alkoholu se věnuje rozhovor se zástupcem organizace SANANIM. Pátý díl podcastové série Substance Doma je osobním pohledem na českou společnost, kde se očekává, že pije přece každý.
Kdy jste si naposledy řekli, že pijete přespříliš? Poslouchejte sérii Substance a následné rozhovory vyprávějící o lidech, drogách a bezpečí.
Substance
Pětidílná podcastová série Substance z cyklu Normy je autentickým pohledem do prostředí a životů v kterých hrají roli legální i nelegální substance. Na drogy narazíte téměř všude a série jejich užívání neoslavuje ani nezavírá oči před realitou. Díly propojuje téma bezpečí, které je výchozím bodem pro užívání samotné, jeho zdravou reflexi či případnou léčbu. Živá atmosféra, otevřenost a nečekané úhly pohledu - to vše jsou substance této výjimečné autorské série od režisérky Apoleny Rychlíkové se sound designem Martina Hůly.
Apolena Rychlíková
Apolena Rychlíková je česká novinářka, filmová scenáristka a režisérka a rozhlasová dokumentaristka. Držitelka Novinářské ceny za Nejlepší komentář i ocenění Novinářská křepelka pro nejlepší žurnalisty do 33 let. Jako první Češka v historii byla nominována na prestižní Evropskou novinářskou cenu v kategorii názorový text.
Její film Hranice práce v roce 2017 získal na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava cenu Česká radost za nejlepší český dokument a cenu diváků i Cenu české filmové kritiky. V roce 2024 měl na prestižních světových premiéru její druhý celovečerní film Hranice Evropy, za který byla nominována na Českého lva i Cenu české filmové kritiky v kategorii Nejlepší dokument,
Je spoluatorkou několika knih. Kniha PIKO, kterou napsala společně s Pavlem Šplíchalem, vyhrála v roce 2023 cenu za Nejlepší dokumentární knihu. Kniha Věčná devadesátá, kterou připravila s historičkou Veronikou Pehe a kolektivem autorstva byla na shortlistu Magnesii Litery.
Externě přednáší na pražské FAMU a spolupracuje s řadou předních českých médií. Mezi lety 2013 a 2023 byla nejdříve přispěvatelkou a poté i osm let redaktorkou publicistického serveru A2larm, od května 2024 je spolu s Jakubem Zelenkou šéfredaktorkou investigativní mediální platformy Pagenotfound.cz. Je stálou členkou podcastu ČRo Plus Chyba systému.
Martin Hůla
Martin Hůla (aka Bonus / Bourek / Martin Tvrdý) je hudebník, skladatel, producent, sound designer a grafik. Účinkoval v post-hardcorové kapele Ememvoodoopöká, která v roce 2005 získala Cenu Anděl cenu za nejlepší alternativní album, následně založil dance punk kapelu Sporto, která byla roku 2009 nominována na nejlepší elektronickou desku roku.
Jeho sólový projekt Bonus vyhrál první ročník hudební ceny Apollo. Coby Bonus sdílel pódium s Odd Nosdam, Lushlife, Sole and the Skyrider Band, Bauchklang, Napszykłat, Saroos, Karaoke Tundra, Dub Pistols a mnoha dalšími.
V letech 2019 – 2021 působil byl hlavním sound designerem podcastu Vinohradská 12, v současnosti působí na stejné pozici v podcastu 5:59. Je zakladatelem grafického studia Carton Clan. Deset let tvořil podobu časopisu Full Moon Magazine, graficky zpracoval publikace Zdeněk Seydl a knihy, Za ohradou snů: Motorové opojení Kamila Lhotáka, Brasília – město – sen, Lichožrouti a mnoho dalších.
Je autorem filmových a seriálových soundtracků (Kmeny, Novinářky, Listopad, Cikání, Sněží, Lichožrouti, Očitý svědek, Mimořádná událost, Velká premiéra aj.), hudby k divadelním a tanečním představením (Národní divadlo, Nová scéna, Spitfire Company, VOSTO5, Činoherní klub Ústí nad Labem aj.), autorem znělek pro Radio Wave či Radio Prague.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka