O zvířata v náklaďácích se nikdo nestará
Evropu denně křižují statisíce nákladních aut. Převáží nejen ovoce, zeleninu nebo elektroniku, ale taky živá zvířata. Prasata, krávy ale i jejich mláďata cestují hodiny nebo i celé dny namačkaná v náklaďácích z jedné země do druhé. Organizace pro ochranu zvířat proti tak dlouhé přepravě protestují řadu let.
Evropský parlament několikrát upozorňoval Komisi na nutnost upravit stávající unijní legislativu. Jediný, kdo však může situaci v přepravě hospodářských zvířat změnit, jsou členské státy, které by nové zákony o přepravě musely schválit.
„Představte si krávy nebo telata, která celý svůj krátký život prožila volně na pastvě. Pak přijde čas jejich porážky. Najednou je naženou do velké haly a začnou je nakládat do obřích nákladních aut. Ta zvířata ani neví, jak se chodí po rampě. Bojí se hluku aut a lidí. Už samotný proces nakládání je pro ně neuvěřitelně stresující," vysvětluje Dita Michaličková z organizace Společnost pro zvířata.
Podle stávající legislativy můžou být dospělá zvířata přepravována bez přestávky až 24 hodin. Běžně se ale přepravují i několik dní stará mláďata. Telata, jehňata nebo kůzlata můžou cestovat v kuse devět hodin, pak musí mít hodinovou přestávku a poté můžou pokračovat dalších devět hodin v cestě.
„Zkoušeli jste někdy jet s dětmi autobusem devět hodin kuse? Přepravovali byste takovým způsobem třeba svého psa?," ptá se Dita Michaličková. Asi těžko. U hospodářských zvířat se nad tím ale nikdo nepozastavuje. Česká zvířata běžně putují třeba do Nizozemí, do Chorvatska nebo dokonce až do Turecka. Důvodem převážení většiny zvířat z jednoho konce Evropy na druhý je zisk. Chovatelům se vyplatí poslat zvíře na jatka třeba na jih Francie, protože jim tamní odběratel masa zaplatí víc, než by dostali u nás.
Ochránci zvířat tvrdí, že situaci můžou ovlivnit výrobci, chovatelé, i koncoví spotřebitelé. „Nemusíme přece přepravovat živé tvory, po Evropě se můžou vozit už kusy mrtvých zvířat nebo hotové masné výrobky. Spotřebitelé pak situaci mohou ovlivnit tím, že budou kupovat lokální masné výrobky - tedy české maso," vysvětluje Dita Michaličková. Organizace bojující za práva zvířat v celé EU momentálně vedou kampaň nazvanou 8 HOURS, která požaduje, aby přeprava hospodářských zvířat trvala maximálně osm hodin. Informace ke kampani najdete na www.8hours.eu.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.