Oděvy, které vyšívám, jsou artefakty performance, ne móda, říká umělec Jan Durina

9. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jan Durina

Slovenský umělec, který studoval v Polsku nebo Německu, žije v současnosti v Praze, kde pokračuje doktorandským studiem na pražské Akademii výtvarných umění. Jako fotograf spolupracoval s řadou hudebníků a festivalů, živil se jako portrétní fotograf a nyní se věnuje převážně médiu výšivky, kterou ale nevnímá jako součást módy, i když v určitém období svá textilní díla sám rád nosil.

Předloňský finalista Ceny Oskára Čepana, který vystavuje v řadě evropských galerií, je také součástí audiovizuálního projektu For you Katrina. Média, která si k práci vybírá, jsou vedle performance hlavně fotografie nebo výšivka. „Oděvy, které jsem vytvořil, považuji za artefakty, objekty nebo skulptury a snažím se je tak i vystavovat. Svět módy jsem nikdy nechápal a není mi blízký,“ vysvětluje Durina.

Vedle často folklorně působících a rukodělně velmi náročných výšivek na textilu zná jeho publikum i řadu fotografických projektů. Portréty, akty nebo autoportréty působí často velmi osobně a i přes určitou stylizaci intimně. „Pro mě je důležité, aby se mezi mnou a tím, koho fotím, něco dělo, aby tam byl oheň. Snažím se odkrýt i co nejvíc ze sebe, aby se člověk, se kterým pracuji, cítil bezpečně,“ popisuje dialog o zranitelnosti Jan.

Další často rozvíjenou otázkou současnosti je tlak na sebeprezentaci, která teď víc než kdy jindy probíhá převážně online. Jan Durina patří k těm umělcům, kteří se rozhodli platformy sociální komunikace aktivně využívat. „Sociální sítě jsou nevyčerpatelným zdrojem inspirace. Pro interdisciplinární umělce pracující s vlastní identitou jsou tyto platformy ideální na prozkoumávání vlastních projektů,“ vysvětluje.

Jeho práce je různorodá a soustředí se na několik zásadních témat, jako například příroda a její odkaz nebo motiv bláznovství. „Nejdůležitějším tématem je pro mě láska,“ dodává umělec a rozvádí s tím spojené otázky.

Jak Jan Durina pracuje s lidmi, které fotí, a proč nechce pracovat na komerčních zakázkách? Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio