Oplzlé řeči v autoškole, řvaní a nekvalitní výuka. Jak si vybrat autoškolu, která vás naučí řídit?

30. červenec 2020

Výuka mladých řidičů v Čechách trpí celou řadou problémů, od sexistických narážek instruktorů vůči ženám za volantem po zanedbávání samotné výuky. Jak si nejlépe vybrat autoškolu? A souvisí vysoká nehodovost u mladých řidičů s kvalitou autoškol? „Loni v Čechách na pozemních komunikacích zemřelo 550 lidí. To je o polovinu víc než v Rakousku. My jsme úplně u počátku, vnímáme naše nedostatky a chceme je zlepšovat,“ říká Aleš Hořčička z Asociace autoškol.

„Komisař mi řekl, že by ženy neměly řídit, že by se měly starat někde na vesnici o slepice, že řízení auta je mužská doména a že ženy k tomu nemají kapacitu v mozku,“ říká Ruth, která si před pár lety dělala řidičák. Na podobné sexistické narážky nebo ponižování během zkoušek a jízd si ženy a dívky v mém okolí opakovaně stěžovaly. Když sem začala o tomto tématu natáčet, zjistila jsem také, že výuka v autoškolách není obecně příliš kvalitní – a to jak pro ženy, tak pro muže.

autoškola

Někteří studenti se třeba o existenci možnosti rozjíždět se pomocí ruční brzdy do kopce dozví až dlouhou dobu po absolvování povinných jízd. Chybí jim také často dovednost jízdy na dálnici, parkování a tak podobně. Výuka bývá ledabylá a instruktoři si během jízd vyřizují své pochůzky. „Když se potřebovala objednat ke kadeřníkovi, tak jsme jely tam.“ Instruktoři také například spojují dvě 45minutové lekce do jedné nebo neodjezdí všechny zaplacené a zákonem stanovené jízdy.

Ruth chtěla na situaci vyzrát, protože o strašidelných, traumatizujících zážitcích slyšela od svých kamarádů. Autoškola se vstřícným přístupem zejména k ženám je ale nedostatkové zboží. Proto se celá řada autoškol deklaruje jako „autoškola pro ženy“ s citlivým, trpělivým a individuálním přístup k uchazeči. Jednu takovou si našla i Ruth. Opak byl ale pravdou. „Nejhorší bylo, že instruktorka na mě celou dobu řvala.“

Asociace autoškol si je podle Aleše Hořčičky vědoma, že výuka v autoškolách není vždy kvalitní. Zřídila proto takzvaného autoškolského ombudsmana, na kterého se mohou v případě nesnází lidé obracet. Podstatné ale je neudělat chybu hned na začátku a dobře si autoškolu vybrat. „I když se zeptáte na reference, podíváte se na webovky, tak je také třeba jít se do té autoškoly podívat.“

Automechanik - oprava auta

Asociace by ale celkově chtěla proměnit způsob vzdělávání mladých řidičů. „Loni v Čechách na pozemních komunikacích zemřelo 550 lidí. V Rakousku to byla polovina. Když si vezmete jakoukoli činnost, ať už to bude jízda vlakem, létání letadlem, nebo práce v dole, tak nikde neumře tolik lidí. My jsme úplně u toho počátku, vnímáme naše nedostatky a chceme je zlepšovat.“

Už dnes nabízejí projekt Start driving, který se zaměřuje na zvládání rizikových situací na silnici, krizové brzdění v různých rychlostech a na rozdílných površích. V tuto chvíli je program pouze dobrovolný a pro řidiče do 24 let zdarma. Asociace by ale chtěla, aby po vzoru Rakouska bylo dovzdělávání řidičů povinné. V současné době se podle mluvčího Ministerstva dopravy přiklání rezort dopravy spíše k variantě dobrovolného dovzdělávání řidičů.

Proč jsou řidiči do 24 let nejrizikovější skupinou na českých silnicích a proč chce ministerstvo, aby měli mladí řidiči jen 6 bodů namísto 12? Pusťte si tuto reportáž a dozvíte se, jak si vybrat autoškolu, na koho se obrátit, když nejste spokojeni, a co má na starosti takzvaný autoškolský ombudsman.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.