Oplzlé řeči v autoškole, řvaní a nekvalitní výuka. Jak si vybrat autoškolu, která vás naučí řídit?
Výuka mladých řidičů v Čechách trpí celou řadou problémů, od sexistických narážek instruktorů vůči ženám za volantem po zanedbávání samotné výuky. Jak si nejlépe vybrat autoškolu? A souvisí vysoká nehodovost u mladých řidičů s kvalitou autoškol? „Loni v Čechách na pozemních komunikacích zemřelo 550 lidí. To je o polovinu víc než v Rakousku. My jsme úplně u počátku, vnímáme naše nedostatky a chceme je zlepšovat,“ říká Aleš Hořčička z Asociace autoškol.
„Komisař mi řekl, že by ženy neměly řídit, že by se měly starat někde na vesnici o slepice, že řízení auta je mužská doména a že ženy k tomu nemají kapacitu v mozku,“ říká Ruth, která si před pár lety dělala řidičák. Na podobné sexistické narážky nebo ponižování během zkoušek a jízd si ženy a dívky v mém okolí opakovaně stěžovaly. Když sem začala o tomto tématu natáčet, zjistila jsem také, že výuka v autoškolách není obecně příliš kvalitní – a to jak pro ženy, tak pro muže.
Někteří studenti se třeba o existenci možnosti rozjíždět se pomocí ruční brzdy do kopce dozví až dlouhou dobu po absolvování povinných jízd. Chybí jim také často dovednost jízdy na dálnici, parkování a tak podobně. Výuka bývá ledabylá a instruktoři si během jízd vyřizují své pochůzky. „Když se potřebovala objednat ke kadeřníkovi, tak jsme jely tam.“ Instruktoři také například spojují dvě 45minutové lekce do jedné nebo neodjezdí všechny zaplacené a zákonem stanovené jízdy.
Ruth chtěla na situaci vyzrát, protože o strašidelných, traumatizujících zážitcích slyšela od svých kamarádů. Autoškola se vstřícným přístupem zejména k ženám je ale nedostatkové zboží. Proto se celá řada autoškol deklaruje jako „autoškola pro ženy“ s citlivým, trpělivým a individuálním přístup k uchazeči. Jednu takovou si našla i Ruth. Opak byl ale pravdou. „Nejhorší bylo, že instruktorka na mě celou dobu řvala.“
Asociace autoškol si je podle Aleše Hořčičky vědoma, že výuka v autoškolách není vždy kvalitní. Zřídila proto takzvaného autoškolského ombudsmana, na kterého se mohou v případě nesnází lidé obracet. Podstatné ale je neudělat chybu hned na začátku a dobře si autoškolu vybrat. „I když se zeptáte na reference, podíváte se na webovky, tak je také třeba jít se do té autoškoly podívat.“
Asociace by ale celkově chtěla proměnit způsob vzdělávání mladých řidičů. „Loni v Čechách na pozemních komunikacích zemřelo 550 lidí. V Rakousku to byla polovina. Když si vezmete jakoukoli činnost, ať už to bude jízda vlakem, létání letadlem, nebo práce v dole, tak nikde neumře tolik lidí. My jsme úplně u toho počátku, vnímáme naše nedostatky a chceme je zlepšovat.“
Už dnes nabízejí projekt Start driving, který se zaměřuje na zvládání rizikových situací na silnici, krizové brzdění v různých rychlostech a na rozdílných površích. V tuto chvíli je program pouze dobrovolný a pro řidiče do 24 let zdarma. Asociace by ale chtěla, aby po vzoru Rakouska bylo dovzdělávání řidičů povinné. V současné době se podle mluvčího Ministerstva dopravy přiklání rezort dopravy spíše k variantě dobrovolného dovzdělávání řidičů.
Proč jsou řidiči do 24 let nejrizikovější skupinou na českých silnicích a proč chce ministerstvo, aby měli mladí řidiči jen 6 bodů namísto 12? Pusťte si tuto reportáž a dozvíte se, jak si vybrat autoškolu, na koho se obrátit, když nejste spokojeni, a co má na starosti takzvaný autoškolský ombudsman.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.