Postsurrealista Karel Hynek: Žer nehty stranou!

1. září 2011

Největší audioportál na českém internetu

Z knihy Karla Hynka S vyloučením veřejnosti | Foto: Nakladatelství Torst

Medailon postsurrealisty Karla Hynka: Žer nehty stranou!

Básník a dramatik Karel Hynek (11. 9. 1925 – 9. 1. 1953) si v mládí prošel impresionistickým (Rozvláté dny) i dekadentně lyrickým obdobím, těžiště jeho tvorby však spočívá v surrealisticky orientované poezii, básnické próze a groteskních dramatech. Na rozdíl od apollinairovské tradice psychického automatismu však založil výstavbu svých básnických figur na systematičnosti, logice a bystrých pozorovacích schopnostech.

S hrnčířkou
kouzelnou
ouhory
ryšavé
veménky
Kyklopů
puncuji

Na Hynkovo dílo měl bezesporu značný vliv předválečný, zejména nezvalovský poetismus a právě surrealismus. Nejcharakterističtějším prvkem jeho tvorby je princip (lyrické) hry, která v sobě nese jisté vnitřní napětí: cynismus a černý humor se zde mísí s lyrismem, ironie a sarkasmus se zraněnými city, naivita a touha se skepsí. Hynek ve své eroticky podbarvené tvorbě často tematizuje jazykové prostředky i akt mluvení, vytváří slovní šifry a kvízy (Ikarské hry). Dodnes ohromující jsou jeho travestie kanonických literárních děl: Babička po pitvě (1946) a Deník malého lorda (1951 – 1952).

Postsurrealistovi Hynkovi je občas přisuzováno také autorství metody tzv. gramatického automatismu. Jde o metodu připomínající hry typu „slovní fotbal": text je sestavován tak, že každé následující slovo začíná skupinou posledních hlásek (často slabikou) slova předchozího. Graficky tyto texty bývají zaznamenávány stupňovitě, takže shodné hláskové skupiny stojí přesně pod sebou (např. Hrnčířka ve všech pádech, která v grafické podobě plně využívá možností kaligramu).

02424454.png

Od roku 1947 se Hynek spolu s Karlem Teigem, Vratislavem Effenbergrem, Josefem Istlerem a Mikulášem Medkem podílel na kolektivních aktivitách, jež vyústily v obnovení surrealistické skupiny. Časopisecky publikoval jen příležitostně, participoval na samizdatových sbornících Židovská jména (pod pseudonymem Nathan Illinger) a Znamení zvěrokruhu (1951); v ineditním surrealistickém albu Objekt 1 (1953) je už jeho tvorba uvedena „in memoriam". Za Hynkova života zůstaly oficiálně nepublikovány dramatické texty, jež psal společně s Vratislavem Effenbergrem: Jela tudy dáma , Svatební hostina, Poslední umře hlady a tzv. pseudoromán Aby žili. (Co se aktuálnějších dramatizačních výkladů jeho díla týče, není bez zajímavosti, že soustavnou péči věnovalo Hynkovu dílu v letech 1992 – 1994 Naivně poetické divadlo v Plzni.) Sám Effenberger uspořádal po Hynkově smrti celé jeho básnické a dramatické dílo, které vyšlo knižně v roce 1998 (v nakladatelství Torst) pod názvem S vyloučením veřejnosti, doplněno o rozsáhlou Effenbergerovu studii a soubor jejich společných dramat.

02423887.png

Hynkův umělecký postoj doplňovaly jeho bohémské životní peripetie a mystifikace (tradována je např. zkušenost s psychotropními látkami). Když pak Karel Hynek – jeden z nejpodivuhodnějších zjevů české poválečné literatury inspirované surrealismem – v pouhých 27 letech zemřel na urémii, spekulovalo se vzhledem k jeho experimentování s farmaky o sebevražedných okolnostech smrti.

Bibliografie:
Souborné vydání: S vyloučením veřejnosti (1998, ed. V. Effenberger, J. Šulc, A. Nádvorníková).
Příspěvky ve sborníku: Chlapecké srdce mi zemřelo (1983); Židovská jména (1995, poprvé strojopisně 1949).

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.