Připomenutí starých pořádků: Kazetoví banditi hledají svůj úlovek na hudebních cloudech

4. září 2015

Na temnou planetu přilétá vesmírný letoun. Vystupuje z něj samozvaný Star Lord, vesmírný bandita známý z komiksových příběhů, s dlouhým koženým kabátem a maskou prosvícenou sytě rudými krátery místo očí. Když vkročí do starověkého chrámu, sundá si ochrannou škrabošku a ukáže se pod ní člověk. Sáhne po walkmanu, a jakmile zmáčkne tlačítko play, rozehraje se starý sedmdesátkový hit a on se roztančí. Tak nějak se dá ve zkratce popsat úvodní scéna loňského filmového hitu Strážci Galaxie. Walkman má být pro Petera Quilla, jak zní banditovo občanské jméno, vzpomínkou na matku, která mu těsně před smrtí přístroj s kazetou retro hitovek darovala. To, že soundtrack z nich sestavený nakonec vydala tak velká společnost jako Walt Disney skutečně na kazetě, je jakýmsi zpečetěním současné vlny kazetového revivalu. Ten si v září připomínají nadšenci po celém světě svátkem Cassette Store Day.

Kazety přežily levná cédéčka i boom serverů jako Napster obstarávajících neustálý tok mp3 souborů z jednoho počítače do druhého. Nepohřbily je ani současné streamovací platformy, které vám umožňují poslech hudby, aniž byste si ji museli stahovat na pevný disk. Kazetová scéna je živá a všiml si toho i magazín Electronic Beats. Ve svém seriálu se snaží mapovat malé labely, co vydávají minoritní žánrovou hudbu na magnetofonových páskách všude po světě. Kromě Burger Records ze San Franciska zadávajících zakázky na 300 tisíc kusů a portlandských Gnar Tapes se dozvíte, že někde v Německu existují Mannequin Records, které ze zapomnění vytahují zapadlý italský No Wave. Nebo se třeba proklikáte k britské značce Memorials of Distinction, kde vychází politický rap JPEGMAFIA s postinternetovou estetikou.

03206903.jpeg

Samply facebookových upozornění mohou na kazetě vyznít jako protimluv. Ovšem jedním z katalyzátorů elektronického subžánru vaporwave, který si pohrává s internetovými zvuky, byly právě kazety amerického nezávislého labelu Beer on the Rug. V čele současného revivalu zapomenutého média sice stála kytarová lo-fi scéna, ale čím dál častěji na páscích vychází i ta nejsoučasnější hudba, co vzniká jenom v jedničkách a nulách. Stačí se podívat do katalogu nově vzniklé značky Genot Centre z Prahy na zatím poslední release.

Čtěte také: Písničkář J o The Czech Tape: Nejde o objektivní kompilaci

„Objevili jsme ho ve feedu DJe Paypala a kontaktovali ho. Poměrně jednoduše jsme se domluvili, jenom jsme tracky zmasterovali a poskládali je tak, aby dávaly smysl na kazetě,“ popisuje Ondřej Lasák z Genot, jak jeho kolega – belgický chemik žijící v Čechách Wim Dehaen – přišel na jméno, kterému měli zanedlouho vydat nahrávku. Mladý jukeový producent z Chicaga vystupující jako MB03 jim hned odepsal. Pro juke jsou charakteristické beaty většinou o sto šedesáti úderech za minutu a složené ze samplů hlasů nasekaných rychle za sebe, na které se po ulicích předvádí tanec známý jako footwork. Jednotlivé tracky mnohdy existují jenom jako součást djských setů a předávají se na USB nosičích uvnitř daného kolektivu – neboli crew.

03206912.jpeg

Výsledkem této spolupráce na trase Praha–Chicago je kazeta Jackie World. Bude ležet na stolku labelu Genot už v sobotu 5. září, kdy se v areálu Nákladového nádraží Žižkov koná třetí pražský Cassette Store Day. Své kazety jistě přinesou i další nadšenci, třeba z experimentálního labelu Red for Colour Blind, Stoned to Death Records nebo labelu Baba Vanga zaměřujícího se na východoevropský elektronický underground – hudbu ze zemí postsovětského bloku objevují při cestování a samozřejmě taky na síti. „Internet je radost v tomhle smyslu, člověk se může ozvat dvacetiletému klukovi na druhé straně zeměkoule a za tři měsíce mu vydá desku,“ vysvětluje Lasák, v čem je právě internet nepostradatelným nástrojem i pro kazetovou kulturu, a komentuje dál jejich spojení jukeu s teď tolik oblíbeným analogovým formátem: „Líbí se mi, že se tady trošičku sráží ty dva úplně odlišné světy. Nás, co mají kazety spojené s tou lo-fi kulturou, s něčím nezávislým. A s pohledem dalších jukeových producentů, jako je MB03 – pro ně znamená něco nezávislého ‚udělat to levně‘. Tedy digitálně, aby se to jednoduše šířilo,“ dodává Lasák.

Podomácku pořízené nahrávky na kazetách, které kdysi umělcům pomohly osvobodit se od diktatury hudebního průmyslu, mají ale taky hodně společného se současnou cloudovou produkcí. Na síti mohou zapadlí interpreti svobodně šířit svou tvorbu a čekat, až je další stejně zapálení internetoví průzkumníci objeví. Plují kyberprostorem jako vesmírný bandita Star Lord intergalaktickou prázdnotou a čekají na svůj úlovek. Kazety jim mají být připomenutím starých pořádků.

 

Už je to za bukem, rozpis kapel bude zítra! Pokud se chystáte s labelem nebo distrem, tak dejte vědět (čistě ze zvědavosti), místa bude dost!https://www.facebook.com/events/412478352290274/

Posted by Pražský Cassette Store Day on 1. září 2015
autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.