Progresivní ambient house The Orb osloví hlavně věrné fanoušky

3. červenec 2015

Rok 2015 je rokem velkého návratu tanečních projektů z 90. let – dočkali jsme se nových tracků od Prodigy, Leftfield nebo The Chemical Brothers. S čerstvou deskou teď přichází i legendární dvojice The Orb. Jak dopadlo jejich album Moonbuilding 2703 AD?

Dvojici The Orb se zakládajícím členem Alexem Patersonem, se kterým už víc než dvacet let vystupuje Thomas Fehlmann, můžeme počítat mezi nejvýznamnější elektronické projekty 90. let, jejich původní inspirační zdroj ale najdeme jinde než na parketu. Projekt, ve kterém se v průběhu let vystřídal třeba i Jimmy Cauty z KLF nebo Kris Weston, na začátku kariéry v roce 1988 čerpal z práce krautrockových kapel jako Kraftwerk nebo z producentské tvorby Briana Ena. Tahle náklonnost k progresivní hudbě, která je spíš než pro tělo určená pro hlavu, jim zůstala i na aktuální nahrávce Moonbuilding 2703 AD. Ta jenom potvrzuje nebývalou aktivitu dvojice – v novém tisíciletí jde už o jejich desáté album.

U nové desky se často mluví o inspiraci hudbou Pink Floyd – spojnici s art rockem, který je dnes považovaný za slepou větev evoluce, ostatně ilustruje i sám bubeník kapely Nick Mason, který po vydání posledního alba Pink Floyd The Endless River řekl, že jeho skupina teď zní jako The Orb. Duo samo sebe vnímá jako pokračovatele tradice, ve které se snoubí psychedelická atmosféra s přemýšlivým muzikantstvím a obsesivní prací se zvukovými detaily. Narážka na Pink Floyd může někoho vyděsit, obzvláště při vzpomínce na rozpačité kolaborační album The Orb s kytaristou Davidem Gilmourem. Moonbuilding je ale naštěstí zvukově trochu jinde.

The Orb sice v rozhovorech vypočítávají všechny druhy syntezátorů, které na desce použili, a to je vždycky špatné znamení, tenhle fokus na proces nahrávání ale samotné album naštěstí příliš nepoznamenává. Konceptuální deska o čtyřech tracích, jejichž délka se v průměru pohybuje kolem deseti minut, v sobě spojuje zasmyčkované gramofonové samply, bzučení syntezátorů ovlivněné zmíněným krautrockem a v titulní skladbě i hiphopové beaty, které evokují ranou tvorbu Boards of Canada. Základní poznávací znamení The Orb ale zůstává pořád stejné – pomalu tepající rytmy ambient housu, které jsou poučené dubem nebo IDM.

03422867.jpeg

Nikdo samozřejmě nemohl čekat, že budou The Orb následovat trendy nebo přijdou s revolučním zvukem, duo už je nějakou dobu obrácené do sebe a dál staví na základech, které vznikly hluboko v 90. letech. Ani tenhle kontext ale neomlouvá fakt, že na albu chybí opravdu výrazný moment – stopáž všech tracků je uzpůsobená spíš pomalejší gradaci a drobným změnám ve zvuku a zaměření se na tenhle vývoj je taky nakonec jediný způsob, jakým se dá deska poslouchat. Je ale otázka, jestli album, které je vyloženě nutné poslouchat soustředěně a opakovaně, může oslovit někoho jiného než jenom věrné fanoušky The Orb.

Čtěte také

Hodnocení: 65 %
The Orb – Moonbuilding 2703 AD (Kompakt 2015)

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.