Prorok Inau odkrývá temnou vizi společnosti

3. leden 2014
03030963.jpeg

Inau vydává po prvotině Lunochod další „album“ s nálepkou alternativního rapu – Zloděj, kde se vymezuje proti každodennosti a vytyčuje hranice vlastního území. Stejně jako předchozí nahrávka je volně ke stažení.

Víc a víc lidí z hc/punkové scény souběžně sahá po rapu jako způsobu vyjádření. Ten může zřetelněji vyzdvihnout sdělení nad formu, protože některé texty zůstávají uvězněny ve stěnách hluku (což uváděl i Tomáš Weiss jako důvod, proč v knize Zpěv do odposlechu víc shromáždil texty českých hardcoreových kapel). Příkladem je Inau – rapové alter ego básaka z Kontroll – a jeho na vlastní pěst vydaná nahrávka Zloděj.

Deset tracků podporuje drásavý beat, který je zvukem blíž spíš 90. létům než současnosti. V textech Inau staví na pranýř celou společnost. Ve skladbě Přirození II ostře kritizuje její konzumní chování, trackem Továrna zas předkládá sžíravou vizi každodennosti, která nenabízí východisko.

Bezvýchodnost je společným jmenovatelem celého alba, až na skladbu Táborák, kde Inau nostalgií rýsuje náznaky naděje. Což bohužel trochu narušuje základy, na nichž Zloděj stojí. Vrcholem je pak track Divoch (na němž spolupracoval také Edoshův kurník), který svou energií připomíná starší nahrávky WWW a lze ho s určitou dávkou představivosti brát jako extenzi skladby Lov z desky Asfalt od Kontroll.

03033301.jpeg

Skladbu Kopyrajt můžeme chápat jako další příspěvek do diskuse o působení OSA na české hudební scéně, kterou před nedávnem oživili ústečtí Houpací koně v souvislosti s cenami Apollo (byť byl track napsaný už před tím): „Ať si to hlídá ten, kdo je tu policajt, dávám vám do ruky každej svůj bit, to je můj jedinej copyright.“

To podtrhuje také fakt, že prakticky jediný způsob, jak Zloděje podpořit (tedy kromě stažení a poslechu), je vypálit tracky na cédéčko, vyrobit vlastní obal a přinést na koncert. Inau ho pošle dál.
Jak na to, si přečtěte tady:

Od alba Lunochod se Inau posunul v projevu o velký kus dopředu. Někdo ho možná obviní z idealismu – skladby jsou malé manifesty, díky nimž si striktně vymezuje svoje území. Do něj se jen tak někdo nedostane, a tak Inau dost možná zůstane prorokem jedné scény. Nikam dál ale ani jít nepotřebuje.

Hodnocení: 70 %
Inau – Zloděj (Silver Rocket – Sekta, 2013), 31 minut

Další články autora