Proti interpretaci, pro nová dobrodružství: Vs. Interpretation přináší pět dní hudebních experimentů

Abstraktní elektronika, preparované nástroje, koncepty, chaos i telepatická souhra. Nejrozsáhlejší přehlídka improvizované a experimentální hudby za dlouhou dobu: to je druhý ročník bienále Vs. Interpretation, festivalu, který se koná v Praze od středy 27. dubna do neděle 1. května.

Ve studiu Radia Wave jsme si povídali s dramaturgem Petrem Vrbou: nejen o desítkách hostujících hudebníků z mnoha zemí světa, ale také o řadě míst, na kterých se Vs. Interpretation koná. Hlavním stanem pro večerní koncerty je Studio Alta: vystoupí tu Bob Ostertag, ženský berlínský kvintet Les Femmes Savantes, skupina The Peeled Eye s kytaristou Martinem Siewertem nebo Christof Kurzmann, který po tři dny povede Pražský improvizační orchestr ve workshopu: ten vyústí veřejným provedením nové „skladby“.

Zároveň pořádá festival bohatou řadu událostí volně přístupných, bez vstupného. Ve Veletržním paláci se konají performance Hanse van Koolwijka nebo velké osobnosti „jiné“ hry na bicí nástroje Le Quan Ninha. V bubenečské čističce odpadních vod lze o víkendu sledovat sóla Andrey Parkins a saxofonistky Christiny Abdelnour. Instalace a výstavy lze navštívit v Galerii Školská 28 nebo INI Gallery (kurátorem je Miloš Vojtěchovský).

Hostem ve studiu byl také Mazen Kerbaj z libanonského Bejrútu – jedna z velkých osobností dnešní improvizované hudby, trumpetista a hráč na vlastní preparované verze nástrojů. Festival letos představuje celou skupinu hráčů z bejrútské scény: rozvíjí velmi originální poetiky, založili label Al Maslakh (Jatka) a letos už pošestnácté uskutečnili mezinárodní festival Irtijal, který z Bejrútu činí centrum progresivní hudby na Blízkém východě. Kerbaj od čtvrtka také vystavuje ve Studiu Alta svůj deníkový komiks One Year: je kreslířem, který v jedinečné černé grotesce zachycuje situace z válečného a poválečného Bejrútu.

Druhý ročník bienále Vs. Interpretation pořádá nadace Agosto.
Kompletní program: VsInterpretation.org