Quest: Česká hra Beat Saber dobyla trh VR her za pouhé dva týdny & recenze State of Decay 2

18. květen 2018

Pokud hrajete VR hry, pak jste už o české hře Beat Saber asi slyšeli. Tahle rytmická mlátička si krátce po vydání na Steamu podmanila hráče z celého světa a vystřelila na špičku nejlépe hodnocených her. S jedním z jejích tvůrců, Jánem Ilavským, jsme si o Beat Saberu popovídali v novém Questu a kromě toho jsme zrecenzovali i zombie přežívačku State of Decay 2 a zavzpomínali si na nadčasovou retropecku RollerCoaster Tycoon.

Ján „Split” Ilavský ze studia Hyperbolic Games si našel čas přijít k nám do studia mezi probíráním se záplavou pozitivních ohlasů na čerstvě vydanou VR hru Beat Saber. V ní hráči místo ovladačů do rukou dostanou světelné meče, kterými musí do rytmu elektronické hudby přesekávat blížící se kostičky. Jednoduchý princip, chytlavá hudba a technicky precizně odvedená práce stojí za masivním mezinárodním úspěchem, který pražskému studiu za týden od vydání vydělal přes milion dolarů. „Nečekali jsme to, protože VR trh je poměrně malý a indie hry mívají na Steamu málokdy úspěch,“ říká Ján. Zatímco některé hry čekají na svoji stovku recenzí od uživatelů na Steamu několik týdnů, Beat Saber dostal první tisícovku během tří dnů.

Velkou zásluhu na tom má energetický soundtrack, o který se postaral hudební producent Jaroslav Beck. Ten složil kompletní hudební doprovod a vtiskl tak hře nezaměnitelnou tvář. Nebo ucho. Nebo tak něco. „Hru jsme vytvářeli s úmyslem, aby v ní nebyly generované levely. Všechny písničky tak byly vytvořené pro hru, někdy byla dřív písnička, jindy hratelnostní záměr. Ale hráči sami si během asi čtyř dnů vytvořili editor na import vlastních písniček a rozšiřují tak katalog hratelných úrovní. Něco takového chceme časem vydat i oficiálně,“ slibuje Ján do budoucnosti. Momentálně je Beat Saber vydaný v předběžném přístupu, což znamená, že v něm ještě není všechno, co by si vývojáři přáli. Pro vydání s předstihem má Ján jasný důvod: „Vývoj hry zatím trvá asi rok a půl. VR technologie se rychle mění, a kdybychom čekali s vydáním třeba další dva roky, museli bychom nejspíš hru při vývoji hodně měnit pro nové headsety a to by celý vývoj ještě víc natahovalo.“ I přesto o ni mají hráči zjevný zájem, ostatně na Steamu v tuto dobu má přes 2 500 recenzí, z nichž je 98 % pozitivních.

Z VR zamíříme jinam, do post-apo světa hry State of Decay 2. Jarda už ji nějakou dobu hraje a docela se mu líbí. Vývojářům se podařilo odstranit největší neduhy prvního dílu a zachovat to, co se už tehdy povedlo. Ve velkém světě tak hráči ovládají vedoucího skupiny obyčejných lidí, kteří potřebují přežít. Proč? Protože je celý zamořený hladovými zombiemi. Je tak třeba začít od píky, najít, opevnit a vybavit si svoji základnu a pořádat výjezdy do okolí pro nutné suroviny. „State of Decay 2 je hodně otevřená hra a ty si osud své skupiny určuješ sám, ale tentokrát ti už hra říká, co máš dělat a čemu se věnovat, abys přežil. Například ne každá základna může být vybavená úplně vším, a tak musíš dělat zásadní rozhodnutí, zda nedostatek zdrojů vyřešíš výletem do neznáma, nebo se prostě posuneš dál,“ shrnuje Jarda. Ve světě je konečné množství surovin a je možné, že prostě dojdou, a i s tím je třeba počítat. Kolik uhnilých palců Jarda hře dal? To sem přece nenapíšeme. Alou poslouchat!

Na co vzpomínají kluci nejvíc, když se řekne RollerCoaster Tycoon? Můžeme si ji zahrát i dnes? Jak funguje multiplayer ve State of Decay 2? Všechny (a tím myslíme skutečně všechny) vaše otázky budou zodpovězeny v nejnovějším Questu.

autoři: Jaromír Möwald , Vojtěch Dřevíkovský