Quest: Zklamání jménem Fallout 76

30. listopad 2018
ze hry Fallout 76

Legendární série Fallout se letos odhodlala vyrazit do neprozkoumaných multiplayerových vod a podle všeho se zdá, že se tahle plavba úplně nepovedla. O Falloutu 76 jsme si popovídali s bývalým moderátorem Questu Lukášem Kuncem, kromě recenze postapokalyptického dobrodružství jsme ještě probrali úskalí vývoje mobilních her s Petrem Vodákem z About Fun a Pavel Barák z Asociace českých herních vývojářů si připravil pozvánku na letošní konferenci Game Developers Session.

Fallout 76 je postapokalyptické online RPG ve velkém otevřeném světě, kde vám společnost dělají pouze ostatní hráči a nepřátelé. „Nečekal jsem nic víc než multiplayerový Fallout 4, který budu hrát s kamarády, a bude to zábava,“ nastiňuje Lukáš, nicméně ani jeho nízká očekávání hra nezvládla naplnit. Bethesda hru postavila na stařičkém enginu, který používá už od počátku tisíciletí, na použití ve víc hráčích vlastně ani není stavěný. Většina příběhových misí navíc spolupráci kvůli své jednoduchosti ani nevyžaduje. Jarda Falloutu 76 vyčítá hlavně fakt, že víc než o RPG jde o bezduchou střílečku, což je v absolutním rozporu se zbytkem série. Největší problém Lukáš vidí v celkovém konceptu, nikoliv v množství chyb a nedodělků, které by vývojáři měli šanci opravit. Chválu sklízí snad jen nazvučení, hudební složka a systém perků s ilustrovanými kartičkami.

Robert Záruba v Questu: „Na sérii NHL si vzpomenu vždycky, když mě bolí hlasivky“ + recenze Marvel’s Spider-Man

Robert Záruba

Roberta Zárubu si asi s počítačovými hrami nespojíte, ale letos je to právě 10 let, co jsme se naposledy setkali s českým komentářem v sérii sportovních videoher NHL. Nejen o nahrávání českého komentáře ke hrám si v Questu s číslem 112 povídáme právě s Robertem Zárubou, a protože právě začíná i každoroční smršť velkých her, kromě rozhovoru přinášíme i recenzi na první AAA hru sezóny – Marvel’s Spider-Man pro PlayStation 4.

Pražské studio About Fun se specializuje primárně na tvorbu her pro mobilní telefony a Petr Vodák ho spoluzaložil před sedmi lety. Podle svých slov se „narodil s joystickem v ruce“, hráčem je od dětství, a přestože zpočátku programoval hlavně weby, nakonec přirozeně skončil u tvorby her. „Měl jsem pocit, že mobilní hry jsou možnost, jak v malém týmu vytvořit hru, která může fungovat a vydělat peníze,“ říká Vodák, protože distribuce počítačových her tehdy byla pro nezávislé vývojáře příliš složitá. První hru s kamarády tvořili po večerech a nebyla příliš úspěšná, dnes vydělávají především na free-to-play modelu, kde peníze získávají skrz drobné nákupy přímo v aplikaci, která je dostupná zdarma.

V Praze jsme zůstali i v dalším vstupu, příští týden bude totiž hostit mezinárodní vývojářskou konferenci Game Developers Session. Její šestnáctý ročník se koná v Národním domě na Vinohradech v pátek a sobotu 7. až 8. prosince. Akce je určená především pro odbornou veřejnost, pro kterou jsou připraveny nejrůznější přednášky z prostředí herního vývoje, tvůrci nicméně budou vystavovat a prezentovat i své hotové produkty. Panely obstarají tuzemští i zahraniční hosté, jmenovitě třeba šéf týmu programátorů strategie Frostpunk Maciej Czerwonka, autoři Unreal Enginu nebo týmy kolem českých her Kingdom Come: Deliverance a Beat Saber.

Je Fallout 76 tím vůbec nejhorším Falloutem? Přinese letošní GDS zajímavé informace i běžným hráčům? Jak funguje proces vývoje a vydávání mobilní hry v malém týmu? To vše a mnohem víc se dozvíte v nejnovějším Questu.