Robert Záruba v Questu: „Na sérii NHL si vzpomenu vždycky, když mě bolí hlasivky“ + recenze Marvel’s Spider-Man

7. září 2018
Robert Záruba

Roberta Zárubu si asi s počítačovými hrami nespojíte, ale letos je to právě 10 let, co jsme se naposledy setkali s českým komentářem v sérii sportovních videoher NHL. Nejen o nahrávání českého komentáře ke hrám si v Questu s číslem 112 povídáme právě s Robertem Zárubou, a protože právě začíná i každoroční smršť velkých her, kromě rozhovoru přinášíme i recenzi na první AAA hru sezóny – Marvel’s Spider-Man pro PlayStation 4.

„Vzpomenu si na to vždycky, když mě bolí hlasivky,“ říká Robert při vzpomínkách na nahrávání komentáře k NHL 09. Namlouvat ve studiu komentář tak, aby se přiblížil živelnosti toho skutečného, nebylo vůbec snadné. Hlášky popisující dění na virtuálním ledu se nahrávaly zhruba dva týdny čistého času, opakovaně a navíc je bylo třeba i upravovat kvůli specifikům češtiny. 

Českému komentáři se tehdy vyčítaly nedostatky například ve větách, ve kterých na sebe intonačně nenavazovaly jednotlivé části, nebo při výslovnosti cizích jmen. Částečně to bylo kvůli tomu, že se zrovna v té době měnil úzus výslovnosti jmen kanadských hráčů, částečně kvůli způsobu, kterým se komentář ve hře skládal. „Původní plán byl asi jednadvacet tisíc replik, ale museli jsme to navýšit asi o dalších šest tisíc. Zjistili jsme, že to nefunguje při skloňování, a museli jsme upravit pády u všech jmen,“ vzpomíná Robert a dodává, že se intonace každého jména nahrávala na tři různé způsoby pro různé situace, ale na finálním skládání se už nepodílel.

Kromě nahrávání komentáře nás ale zajímaly i věci ze zákulisí skutečného komentování sportovních přenosů. Třeba zda skuteční hokejisti na turnajích ve volných chvílích hrají počítačové hry. Robert to potvrzuje. „Skoro vždy se najde partička, která na pokojích hraje Fifu nebo NHL, většinou si tam udělají i nějaký turnaj. Jsou to všechno soutěžáci,“ říká Robert a přidává příhodu z mistrovství v roce 2010. Co se vlastně stalo? To si poslechněte v celém rozhovoru v aktuálním Questu.

První vysokorozpočtovou vlaštovkou podzimní sezóny je hra s přátelským hrdinou ze sousedství Spider-Manem od studia Insomniac Games. Peter Parker a jeho alter ego dosud neměli úplně štěstí na dobré hry, ale to se s nejnovější hrou mění. Vývojářům se povedlo po vzoru herní série s Batmanem vytvořit hru z otevřeného světa a s komiksovým hrdinou v hlavní roli, která zaujme nejen fanoušky pavoučího muže, ale i hráče, kteří třeba nemají Spider-Mana tak načteného.

„Úplně nejlepší věc na celé hře je mrštný pohyb Spider-Mana. Jak při houpání z budovy na budovu, tak při soubojích,“ pochvaluje si Jarda. Navíc se hře povedlo udělat ze všech odemykatelných schopností skutečně užitečné výhody nejen pro pohyb, ale i pro již zmíněné souboje. Všechno, co si ve hře odemknete, tak také využijete a to každá hra jen tak nedokáže. Přesto ale není Marvel’s Spider-Man úplně bez chyb a s plným počtem bodů od nás neodchází.

Co mohl Robert Záruba ovlivnit při nahrávání komentáře NHL? A co chybí hernímu Spider-Manovi k tomu, aby se vyrovnal Batmanovi? Zjistěte to! Poslechněte si nový Quest, začněte nás odebírat ve své podcastové aplikaci a za týden zase čau.

Spustit audio
autoři: Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský