Ragemoor je horor na hraně parodie

02916338.jpeg
02916338.jpeg
Ragemoor je komiks, který si klade jasný cíl – vytvořit protiváhu momentálně velmi populárnímu motivu nemrtvých a vrátit do hororového komiksu plíživost a tajemství. Kniha, kterou napsal scénarista s českými kořeny Jan Strnad, ale používá všechny klasické znaky gotického hororu natolik okatě, že místy není jisté, jestli jde o parodii nebo ne.

Americký komiks Ragemoor začal ve Spojených státech sešitově vycházet teprve v březnu minulého roku, kompletní kniha spatřila světlo světa v listopadu. České vydání, o které se postaralo nakladatelství Comics Centrum, tedy přichází nečekaně brzo. Ona rychlost je svým způsobem paradoxní – Ragemoor je totiž komiks, jehož tempo je pomalé a jehož celé vyznění se obrací do minulosti.

Ragemoor se netají jasnou inspirací estetikou anglického gotického románu nebo povídek Edgara Allana Poea. Není se čemu divit – scenárista Jan Strnad, Američan s českými kořeny, se v minulosti věnoval psaní klasických hororových knih a výtvarník Richard Corben, který byl v loňském roce uveden do Eisnerovy síně slávy, zase do komiksové podoby adaptoval přímo dílo zmíněného Poea.

Ze spolupráce takových tvůrců tedy logicky nemohlo vzniknout nic jiného než pocta hororům, ve kterých nefigurují upíři ani jiní nemrtví, ale hlavní roli má strach. V Ragemoor má podobu stejnojmenného zámku, který na první pohled vypadá jako pouhá stylová stavba. Po nějaké době ale začne vycházet najevo, že je Ragemoor živoucím organismem s nesmírnou silou a že dokáže intenzivně ovlivňovat chování lidí kolem sebe, a to do takové míry, že můžou dotyční zešílet.

02916342.jpeg

Víc není třeba prozrazovat, příběh totiž stojí a padá s plíživým pocitem nejistoty. Je ale nutné zastavit se u celkového vyznění komiksu. Ten je totiž vizuálními upomínkami na gotické horory natolik přeplněný, že se často pohybuje na hraně jakési podivné parodie. V zámku Ragemoor se pohybují paviáni, na chodbách močí šílený otec z jedné postav a šlape si u toho na vousy, líčení bezbožných démonů je tak časté, že brzo přichází o veškerou svoji sílu.

Dělat naoko pravý gotický horor je dnes už nejspíš pozdě, hranice mezi smrtelně vážným a nadsazeným už je příliš nezřetelná. Fanouškům podobné estetiky, kterou Ragemoor nabízí, to ale rozhodně vadit nemusí. Žánrová pravidla totiž autoři komiksu dodržují poměrně přesvědčivě. Přesah do jiných sfér ale Ragemoor bohužel nemá.

Jan Strnad, Richard Corben – Ragemoor (Comics Centrum 2013)