Studio Ghibli se pustilo do počítačové animace. Film Earwig a čarodějnice patří k jeho nejslabším

13. prosinec 2021

V kinech můžeme momentálně obdivovat jeden z nejklasičtějších filmů Studia Ghibli Můj soused Totoro a na Netflixu se nedávno objevila naopak nejaktuálnější produkce tohoto věhlasného japonského animačního studia Earwig a čarodějnice. A je to o poznání neslavnější podívaná.

Režisérem Earwig je syn Hajaa Mijazakiho Goro, který pro Ghibli už natočil film Příběhy ze Zeměmoří nebo seriál Ronja, dcera loupežníka. U Earwig se ale rozhodl, že radikálně změní animační techniku.

Oproti kreslené animaci, s níž bylo Studio Ghibli až dosud spojené, se rozhodl pro 3D počítačovou animaci, jakou známe ze západních filmů od Pixaru a dalších studií. Není divu, že když se na internetu objevily první obrázky z chystané novinky, vyvolalo to hodně kontroverzní reakce.

Ve výsledném filmu se bohužel obavy naplnily. A nešlo jen o animaci. Goro Mijazaki film natočil podle dětské knihy od britské autorky Diany Wynne Jones. Přesto se mu nepodařilo dát svému filmu silný, zapamatovatelný příběh.

Na první pohled sledujeme něco, co už z filmů Studia Ghibli známe možná až příliš dobře. Hlavní hrdinka je dívka ze sirotčince, která má tajuplné čarodějné předky a je adoptovaná ženou, která se věnuje praktické lidové magii. V její domácnosti pak má hrdinka projít osobním přerodem, zkouškou dospělosti a naučit se vycházet s druhými lidmi.

Vyprávění je ale tentokrát chudičké, a to nejen co se týče velkolepé akce, ale i zajímavých charakterů a jejich promyšlených konfliktů. O vedlejších postavách se toho moc nedozvíme a ani samotná Earwig není hrdinkou, na kterou bychom měli chuť se emočně napojovat. Namísto toho, aby svou zápletku dovedl do uspokojivého konce, si tvůrce nechává otevřené dveře pro případné další pokračování, kde by se všechno mělo vysvětlit.

Z filmu Earwig a čarodějnice

Ani animace neobstojí nejen v porovnání s ostatními filmy Studia Ghibli, ale i vedle současných západních animovaných filmů. Technicky film vypadá trochu jako patnáct let stará videohra, což celému světu snímku ještě dodává na umělosti a prkennosti. Trochu neživotně ostatně působila už zmíněná Ronja, dcera loupežníka, která kombinovala počítačovou animaci s kresbou. Tam ale situaci zachraňovala krásně malovaná prostředí a design obecně. Naproti tomu svět Earwig vypadá genericky a bez nápadu.

Pokus o nový start Studia Ghibli tak nakonec bohužel patří k vůbec nejhorším filmům, které v této společnosti vznikly. Značka Ghibli tak, jak se zdá, bude i dál spoléhat především na jméno Hajaa Mijazakiho, který se ostatně nyní po několika letech znovu vrátil z důchodu a připravuje nový projekt.

Více o nezvedených čarodějkách, počítačové animaci a lidové magii si poslechněte v recenzi.

Spustit audio

Související