Trochu hlučnější Lesní zvěř

22. červenec 2009

Osm let trvalo Lesní zvěři, než se z živelných improvizací podařilo trojici vypreparovat k domácímu užití devět melodií na jejich první velké album. Jak se kapele podařilo bezbřehé živé řádění ve studiu zkrotit, se dozvíte v naší recenzi.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Rozvážnou a zároveň neposlušnou desku si pro nás připravila Lesní zvěř. Trojka, která sází na improvizaci a sama svou hudbu označuje za nu-jazz, zkrotila sama sebe, pozvala si k tomu zkušeného producenta Dušana Neuwirtha a představuje se tak poprvé na dlouhohrajícím nosiči. Navíc si k té studiové taškařici přizvala trumpetistu Marka Steyera a dokonce i celou Horňáckou muziku Petra Mičky.

00962192.jpeg

Položte vedle sebe lásku k acid jazzu á la Cinematic Orchestra, trip hop, domácí horňácké kořeny i nejpopovější výhonky brněnské alternativy. To celé nechte osm let na pódiích kvasit a pak odstátou tresť nechte proceděnou skrz producentské plátno vlípnout na stříbrný kotouček.

POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Rozhovor s Lesní zvěří z Odpolední session

Myslím, že z tohoto receptu je důležitý onen moment usazení. I když Lesní zvěř je svou podstatu založena na improvizaci, nečekejte na desce neustávající tok sól a krkolomných zvratů. Rychlejší kousky samozřejmě najdete (Gotcha, Dusty Roads), jinak ale převažují skladby ve středním až pomalém tempu. Instrumentálky se střídají s písničkami s textem (záměrně jsem vynechal výraz se zpěvem, protože se jedná spíše o různě ovoněnou deklamaci) a mýma ušima se míhá jedno přirovnání za druhým.

00962197.jpeg

Úvodní 21ST je ukázkou, jak by zněli Faithless, kdyby se nesnažili pumpovat do davů elektronické hymny, ale akusticky rozvážný trip hop, Frank Frank je nechtěným skandinávským odkazem na všechny ty zasněné ECM trumpeťáky v čele s Janem Garbarkem. U následující Sun mě ihned naskočila spojnice k brněnským Oswald Schneider a k singlovce Gotcha, kterou už z vysílání Radia Wave dobře znáte, se zase hodí v Compostu roztančené Trüby Trio.

Vrcholem debutu jsou ale dvě závěrečné dlouhometrážní skladby Voda a Hostýn, ke kterým se dá přirovnat zprofanované heslo "klidná síla". Jejich pozvolný tok má klidnější zátočiny i zčeřenější pasáže. Celkově ale tyto písničky nepůsobí jako nastavovaný seriál o několika dílech, ale spíše jako delší příběh přednášený klidnějším zaujatým hlasem.

00962202.jpeg

Funková vlna na přelomu tisíciletí přinesla do republiky přehršel nových skupin. Vsadím se ale, že na Lesní zvěř neměla tato žánrová tsunami pražádný vliv. Podobně jako kolegové z Indies records, drum'n'bassoví Radium.nfo totiž aplikovali na zprofanované žánry regionální ingredience, které je tak spolehlivě vyloučily z davu. A to je jen dobře.

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.