True Detective bude mít třetí sezonu s Oscarem oceněným Mahershalou Alim

1. září 2017

Krimi zápletku z prostředí hor Ozark, které se tyčí v krajině amerických států Missouri, Arkansas a Oklahoma, slibují tvůrci třetí řady detektivního seriálu Nica Pizzolatta. Hlavní roli v nové sérii, která se bude prolínat několika desetiletími ve třech oddělených časových linkách, dostal herec Mahershala Ali, který se objevil v House of Cards a za roli mentora hlavního hrdiny v Moonlight dostal Oscara. Zahraje si policejního detektiva Wayna Hayse ze severovýchodního Arkansasu. Jak píše server Variety, scénář napsal Pizzolatto společně s Davidem Milchem, který spolupracoval na čtyřech epizodách. Scenárista a spisovatel Pizzolatto, známý především předešlými sériemi Temného případu, bude tentokrát i režírovat, společně s Jeremy Saulnierem. „Jsem naprosto nadšený, že můžu pracovat s takovými umělci, jako jsou Mahershala a Jeremy. Doufám, že jim scénář bude sedět, jsme rádi, že můžeme tenhle příběh natočit,“ uvedl v oficiálním prohlášení HBO. Podle programového ředitele televize – Caseyho Bloyse – se mají fanoušci na co těšit. „Nic Pizzolatto napsal skvělý scénář. Jeho úžasná vize, Mahershala Ali a Jeremy Saulnier – to všechno je důvod, proč jsme z nadcházející série nadšení.“ Podle serveru Hollywood Reporter zatím není jasné, kdy přesně třetí série True Detective začne. Jisté ale je, že to bude během příštího roku.

autor: hnn
Spustit audio
  • Spolek AutoMat chce magistrálu přístupnou i pro chodce a cyklisty

    13. září 2024
    AutoMat happening

    Magistrála by měla být přístupnější pro cyklisty a chodce. K tomu vyzývá Prahu spolek AutoMat. Chtějí, aby přívětivější prostředí kolem dálničního tahu městem vzniklo při plánované rekonstrukci v části Prahy 2. Ve středu kvůli tomu zástupci spolku uspořádali happening přímo na magistrále.

    AutoMat po magistrátu požaduje hlavně, aby do projektu zahrnul nové přechody, oddělenou cyklostezku, stromy, zeleň a vodu. Důležité je pro spolek také snížení počtu jízdních pruhů. Společně s architektem Petrem Bednárem připravil vizualizaci, jak by úprava magistrály mohla vypadat. Podle ředitele AutoMatu Martina Šotoly nemá spolek v úmyslu omezovat dopravu, ale spíše upravit infrastrukturu tak, aby jedno neomezovalo druhé.

    Na akci vystavili transparent s červeným nápisem „Dálnice do města nepatří“. Zájemcům vysvětlovali svou vizi a nabízeli k podepsání petici, kterou spolek inicioval. „Petice má zajistit větší povědomí pražských občanů a do jisté míry zajistit tlak na politiky ve věci rozhodování, jak bude vypadat magistrála v této části města,“ řekl pro ČTK. Podle Šotoly petici dosud podepsalo 750 lidí, cílem spolku je získat 1000 až 1500 podpisů, aby Rada hlavního města musela vzít obsah petice na vědomí.

    Loni pražští radní schválili trojici ideových studií na plánovanou rekonstrukci Severojižní magistrály. Pražský magistrát vybral koncem loňského roku projektanty na rekonstrukci magistrály na území Prahy 2. Podle AutoMatu je ale zadání na úpravu magistrály tak, aby byla přívětivější k chodcům, velmi vágní. Proto vytvořili petici. Mezi další změny, které rekonstrukce plánuje, patří například přechod před Fantovou budovou Hlavního nádraží, nové stromy a stání pro rychlé zastavení.

    Aktivity spolku AutoMat podporují veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut v Praze. Spolek stojí třeba za projektem s názvem Do práce na kole, což je třicetidenní květnová výzva, od níž se zapojuje až 25 000 lidí. Zároveň v Praze pořádá akce Zažít město jinak, které mají zlepšit sousedské vztahy a oživit městský prostor.

  • Mládě hrocha trpasličího se stalo online gigantem, platí za to ale svou daň

    13. září 2024
    Hroch trpasličí

    Mládě hrocha trpasličího se stalo hvězdou internetu. Dvouměsíční samička Moo Deng po svém internetovém boomu přitáhla velké množství fanoušků. Od jejího narození se počet návštěvníků thajské zoo zdvojnásobil. Ne všichni návštěvníci se k ní ale chovají dobře a zoo musí zavést ochranná opatření.

    Hrošice, jejíž jméno jde přeložit jako „skákající prase“ se stala senzací nejen v Thajsku poté, co se na internetu objevila vtipná videa, na nichž se například potácí kolem svého výběhu nebo okusuje boty ošetřovatele. Informuje o tom The Guardian.

    Slavnou se stala díky účtu na TikToku, který sleduje asi 2,5 milionu lidí. Statisíce lidí sledují také účty dokumentující její každodenní život na Facebooku a Instagramu. Časopis Time ji dokonce označil za „ikonu“ a „legendu“.

    Fanoušci pro ni pečou dorty, tvoří umělecká díla a také se na ni chodí koukat přímo do zoo. To ale přináší i své negativa. Objevila se totiž videa, na kterých se návštěvníci snaží malou hrošici probudit ze spánku. Aby ji viděli v akci, hází na ni mušle a stříkají vodu. Ředitel zoologické zahrady Narongwit Chodchoi podle BBC uvedl, že zahrada nainstalovala kolem výběhů průmyslové kamery a pohrozila právními kroky proti těm, kteří hroší mládě týrají.

    Hroši trpasličí pocházejí ze západní Afriky a Mezinárodní svaz ochrany přírody (IUCN) je klasifikuje jako „ohrožené“. Podle studie z roku 1993 zbývá ve volné přírodě 2 000 až 2 5 000 hrochů pygmejů. Pocházejí ze západní Afriky, kde žijí v bažinách a v blízkosti řek, ale jsou ohroženi úbytkem životního prostředí v důsledku lidské činnosti, jako je těžba dřeva, těžba nerostů a také lov.

  • Kde se vzala pověra, že pátek třináctého je nešťastný den? Možná z misogynie

    13. září 2024
    Třináct

    Pátek třináctého je v mnoha zemích považován za nešťastný den. Přitom v našem kalendáři připadá 13 na pátek častěji, než na kterýkoli jiný den v týdnu. Pověra o nešťastném datu možná vznikla ve snaze démonizovat ženské bohyně plodnosti.

    Všechno to začíná u samotného čísla 13, které je také většinou národů považováno za nešťastné. I o jeho původu se pořád diskutuje. Vědec Charles Panati se například domnívá, že 13 jako nešťastné číslo k nám přišla ze severské mytologie. Podle jednoho z příběhů Bůh neplechy Loki překazil hostinu ve Valhalle a stal se třináctým hostem. Slepý bůh Hodr, oklamaný Lokim, potom zastřelil šípem svého bratra Baldera, boha světla, radosti a dobra. Panati vysvětluje, že ze Skandinávie se tato pověra rozšířila na jih Evropy a na počátku křesťanské éry se pevně usadila ve Středomoří.

    Číslo 13 jako nešťastné figurovalo i u další hostiny – v příběhu o Poslední večeři. Konala se na Zelený čtvrtek a zúčastnil se jí Ježíš Kristus a jeho učedníci. Třináctým hostem byl Jidáš Iškariotský, učedník, který Ježíše zradil. To vedlo k ukřižování Ježíše, ke kterému došlo na Velký pátek.

    Ale není to jediný nešťastný pátek, který se v Bibli objevil. Pátek je dnem, kdy Adam a Eva snědli zakázané ovoce ze stromu poznání. A také je dnem, kdy Kain zavraždil svého bratra Ábela, kdy byl zbořen Šalamounův chrám a kdy Noemova archa vyplula na moře při velké potopě.

    Oba symboly neštěstí se podle Steva Rouda začaly kombinovat až v 19. století. Píše o tom v knize The Penguin Guide to the Superstitions od Britain and Ireland. Podle něj je spojení pátku a čísla třináct viktoriánský vynález.

    Zajímavé ale je, že v pohanských dobách byl pátek 13. i samotné číslo 13 považováno za symbol štěstí. Věřilo se například, že pátek má jedinečnou spojitost s božským ženským pohlavím. 13 se často objevovala i v pohanském umění a odkazovala na menstruační cykly. V pohanských dobách totiž byla ceněna plodnost a v uměleckých dílech se často objevovaly souvislosti s menstruací, plodností a fázemi Měsíce.

    Jakmile však křesťanství ve středověku získalo na síle, pohanství se dostalo do rozporu s novou patriarchální vírou. Nejenže jeho představitelé měli námitky proti uctívání více bohů a bohyň, ale oslava pátku, čísla 13 a bohyň, které vzývaly lásku, sex, plodnost, magii a rozkoš, byly považovány za nesvaté.

    Teď nové světlo na číslo 13 přináší třeba Taylor Swift, která ho považuje za své šťastné a na začátku své kariéry si ho často psala na ruku před koncerty.

  • Czeching 2024 vyhrála kapela sunnbrella, která míří na Eurosonic

    12. září 2024
    sunnbrella

    Finále dvanáctého ročníku projektu Czeching ovládla kapela Davida Žbirky, zaměřující se na shoegaze. Vítěze, kterého určila šestnáctičlenná porota, čeká mimo jiné cesta na nejvýznamnější evropský showcase festival Eurosonic Noorderslag (ESNS).

    Kapela působící v Londýně o vítězství bojovala s triem We Are Domi, zaměřeným na skandinávský pop, a s audiovizuálním projektem NIVVA, který propojuje hudbu a digitální umění. Jako vítěz si sunnbrella odnáší možnost natočit hudební singl i videoklip s finanční podporou Radia Wave. Především má ale jistou účast na nejvýznamnějším evropském showcase festivalu Eurosonic Noorderslag, který se koná v polovině ledna 2025 v nizozemském Groningenu.

    Mezinárodní porotu tvořili bookeři hudebních festivalů, hudební dramaturgové rozhlasových stanic nebo promotéři klubů z Evropy i Spojených států. Přestože byla letošní konkurence velká, díky osobitému pojetí žánru nu gaze si porotu nakonec získala Žbirkova sunnbrella. „Všechny tři projekty jsou velmi dobré. Bylo to náročné rozhodování. (...) Jako vítěze volím sunnbrellu. Jejich songy, produkce a také jejich vystoupení na Heartworn je perfektní. Jejich nový singl je skvělý a Radio Wave Studio Session je také vynikající. (...) Věřím, že i na Eurosonicu budou mít úspěch,“ uvedl Kevin Cole z amerického rádia KEXP. „Sunnbrella tvoří něco jedinečného, svou melancholickou estetikou vynikají,“ zdůvodnil svůj hlas Oskar
    Strajn, booker ESNS.

    Během příprav na Eurosonic si díky Radiu Wave mohli nominovaní zahrát na několika tuzemských akcích nebo showcasech. Nejen pro nominované, ale i pro hudební veřejnost stanice také připravila konferenci Czeching Skills s vybranými profesionály z hudebního průmyslu.

    Vítězství v Czechingu zúročili v minulosti na Eurosonic Noordeslag hudebníci a hudebnice jako Aiko, VR/NOBODY, Tea Sofia a naposledy kapela Island Mint.

  • Floridský zákaz potratů má vliv i na okolní státy, ukazuje nová zpráva

    12. září 2024
    Lednové protesty proti zákonům omezujícím potraty na Floridě

    Zákaz potratů po šestém týdnu těhotenství na Floridě vedl k poklesu počtu potratů. Stejně tak vedl k poklesu národních trendů, jak ukazuje nová zpráva.

    Měsíční počet potratů na Floridě se snížil o více než 30 % poté, co byl v květnu zaveden zákaz zákroků po šestém týdnu těhotenství, píše server CNN. V květnu a červnu bylo ve státě každý měsíc provedeno v průměru asi 5 400 potratů. V prvních třech měsících roku se přitom měsíčně provedlo okolo 8 000 potratů. V celostátním měřítku pak klesl průměrný měsíční počet potratů v tomto období o 7 %, což je rozdíl přibližně 7 000 potratů měsíčně. Pokles na Floridě se na tomto poklesu podílel více než jednou třetinou. Nové údaje potvrdila zpráva Guttmacherova institutu, výzkumné a politické organizace zaměřené na sexuální a reprodukční zdraví, která podporuje právo na potrat.

    Že se přísnější omezení na Floridě projeví v celém státě i širším regionu, se očekávalo. Předtím, než v květnu vstoupila v platnost přísnější politika, se na Floridě uskutečnil více než každý desátý potrat v zemi. „Absolvování potratu na Floridě se stalo mnohem obtížnějším, což má dalekosáhlé důsledky pro obyvatelky, které nyní musí překračovat hranice více států, aby mohly podstoupit potrat na klinice po šestém týdnu těhotenství,“ říká Isaac Maddow-Zimet, datový vědec společnosti Guttmacher a vedoucí projektu Monthly Abortion Provision Study.

    Vzhledem k tomu, že v bezprostředním sousedství Floridy platí buď úplný (Alabama), nebo šestitýdenní (Georgia) zákaz potratů, nejbližší klinika, která nabízí potraty po šestém týdnu těhotenství, se nachází v Severní Karolíně, jež je vzdálená 950 km. „Má to dopad i na obyvatele okolních států s úplným nebo časným zákazem těhotenství, kteří dříve mohli cestovat na Floridu za potratovou péčí,“ vysvětluje Maddow-Zimet.

    Navzdory nedávnému poklesu podle odhadů Guttmacheru bylo v USA v první polovině roku 2024 provedeno více potratů než v první polovině roku 2023 (v loňském roce dosáhl počet potratů nejvyšší hodnoty za více než deset let). Podle Maddow-Zimeta se tak situace v oblasti potratů na území Spojených států nadále rychle mění a není jasné, jak se bude vyvíjet do konce roku. Server CNN například ve svém článku dále uvedl, že vzhledem k absenci federální ochrany vyplývající z rozsudku Roe vs. Wade se stále více žen rozhoduje odstranit jakoukoli možnost otěhotnět, a to podvázáním nebo úplným odstraněním vejcovodů. Rozsudek Roe vs. Wade je  rozhodnutí Nejvyššího soudu USA, na jehož základě Ústava Spojených států obecně chrání právo na potrat.

  • Británie udává letošní trendy. Po Brat summer přichází temnější Britishcore

    12. září 2024
    Britské město

    Na sociální síti TikTok letos vzrostl zájem o britskou módu, kinematografii nebo cestování do Spojeného království. Zpopularizované odvětví britské kultury ale nelze definovat uhlazenou mluvou nebo oblečením. Jde spíše o svérázný přístup a místa či momenty, které nejsou zalité sluncem, ale člověk v nich nalezne jakýsi klid. V lecčem podobné zářivě zelené a přidrzlé „Brat summer“ nyní střídá podzimní, melancholický „Britishcore“.

    Nostalgie a zranitelnost po „spratkovském létě“ zůstaly, přidaly se k nim ale aspekty obyčejného britského všedního dne – zchátralé hospody, osamělé dopravní kužely uprostřed cesty nebo staré, monotónní britské předměstí. Na TikToku se Britishcore stal jedním z nejžádanějších trendů současnosti.

    Nejde přitom o nový termín. Jak napsal web Guardian, Britishcore se poprvé objevil jako kulturní pojem na přelomu desetiletí, aby popsal ošuntělé symboly britského života. Na sociálních sítích se šíří videa inspirovaná filmem Trainspotting, který mapuje život skupiny přátel závislých na heroinu. Nový život tomuto trendu vdechl i návrat skupiny Oasis. TikTok uvedl, že od ledna došlo k dvoucifernému nárůstu příspěvků pod hashtagy #ukcomedy, #ukfashion a #uktravel, zatímco #OasisReunion měl za posledních čtrnáct dní více než 100 milionů zhlédnutí videí.

    I populární trend „Brat summer“ má britské kořeny vzhledem k tomu, že jeho průkopnicí je anglická zpěvačka Charli XCX. „Od fenoménu Brat až po nadšení kolem reunionu Oasis... Komunita TikToku ve Velké Británii i mimo ni přijala vše, co se týká britishcore,“ cituje britský hudební magazín The New Musical Express (NME) Louisu McGillicuddy, specialistku na trendy v rámci britské pobočky TikToku.

    Proč trendům vládne nostalgie a chaotický, běžný život?

    Stoupající mezinárodní popularita Britishcore vychází z kolektivní nostalgické tendence romantizovat běžné aspekty britského života. Americký tvůrce obsahu @the_quivey10 na TikTok videu vyjmenovává věci, které by chtěl dělat, až přijede do Anglie. Patří mezi ně třeba „drzý běh po Tescu“ nebo koupě párku v těstíčku od Greggs, britského řetězce pekáren.

    Přestože jsou tyto výjevy specifické pro Velkou Británii, ztotožňují se s nimi lidé po celém světě. Novinář Jack Ramage ve svém článku na serveru Screenshot popisuje, že v současnosti už jde o komunitu tvůrců, kteří prahnou po nostalgii a které spojuje sdílení krásné všednosti britského života. „Pandemie zanechala v našem národním povědomí otevřenou ránu. Tváří v tvář těžkým časům a chmurným vyhlídkám je pochopitelné, že se toužíme vrátit do minulosti –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ růžové vize důvěrně známého dětství,“ vysvětluje si comeback mileniální estetiky Jack Ramage.

  • Íránští umělci čelí čím dál tvrdším represím. Vláda se na ně zaměřila, tvrdí lidskoprávní organizace

    11. září 2024
    Jinoos Taghizadeh

    Podle Organizace pro lidská práva Artistic Freedom (AFI) čelí iránští umělci za poslední dva roky přísnějším represím. Informuje o tom v nové zprávě, kterou organizace vydala při příležitosti druhého výročí smrti Mahsy Amini. Podle dokumentu po této události íránské ministerstvo kultury islámského vedení kontroluje umělce v zemi a snaží se potlačit jejich umělecký projev.

    Mahsa Amini zemřela 16. září 2022 kvůli surovému zacházení ze strany íránských policistů. Ti ji zadrželi za údajné nedodržování předpisů o nošení hidžábu. Smrt mladé dívky vyvolala ve světě řadu protestů pod heslem Ženy, život, svoboda. Do nich se zapojili i umělci, kteří podle AFI sehráli zásadní roli. Informují o tom servery The Art Newspaper a ARTnews.

    Nová zpráva, kterou iniciativa za uměleckou svobodu vydala společně s organizací Voices Unbound (VU), nese název Tvořím, vzdoruji – íránští umělci v první linii sociálních změn. Podle ní po vypuknutí protestů vláda pověřila „pracovní skupinu pro celebrity“, aby sledovala a sankcionovala umělce, kteří podporovali místní aktivisty.

    Skupina hudebníků, filmařů, umělců a spisovatelů byla v rámci kampaně 2022 považována za potenciální hrozbu. Ministerstvo kultury zatklo, pokutovalo nebo udělilo zákaz cestování více než 140 lidem. Americká organizace PEN, jejíž cílem je zvyšovat povědomí o ochraně svobody projevu v reakci na to vyzvala OSN, aby vyšetřila zadržení, která by mohla být nezákonná.

    Mezi nejznámější Íránce, kteří uprchli ze země v důsledku uměleckého projektu, patří režisér Mohammad Rasoulof. V květnu Rasoulof uprchl z Íránu poté, co byl odsouzen na osm let za produkci filmu Semínko posvátného fíkovníku, který získal cenu poroty na filmovém festivalu v Cannes. Ve svém projevu na festivalu Rasoulof odsoudil cenzurní kampaň a řekl: „Lidé v Íránu jsou drženi jako rukojmí... Nedovolte Islámské republice, aby to dělala svým vlastním lidem.“ Další ze zadržených je například umělkyně Jinoos Taghizadeh, která hned po propuštění z vazby uprchla z Íránu do Kanady.

    AFI a VU vyzvaly vlády v zahraničí, aby věnovaly pozornost rostoucí potřebě azylu, protože mnoho pronásledovaných umělců bylo od roku 2022 nuceno opustit zemi a další byli uvězněni za disentní projevy.

  • Extrémní náboženské skupiny dávají miliardy na boj proti sexuální výchově a rovným právům ve školách

    11. září 2024
    Náboženství

    Extrémní náboženské skupiny a konzervativní politické strany po celém světě se snaží ovlivnit učební osnovy a zákony o vzdělávání. Bojují tak proti sexuální výchově, LGBTQ+ a rovným právům a vynakládají na to miliardy korun. Uvádí to zpráva Whose Hands on our Education, kterou vypracoval Overseas Development Institute.

    Podle zprávy se organizace snaží například zakázat výuku dívkám nebo zrušit sexuální výchovu. Také podporují patriarchální genderové stereotypy v učebnicích a odmítají genderově inkluzivní jazyk ve školách. Výzkum podle vedoucí výzkumné pracovnice Overseas Development Institute Aesh Khan ukazuje, jak malá skupina vysoce financovaných organizací, politiků a militantních skupin usiluje o narušení transformačních příležitostí, které vzdělávání poskytuje. Informuje o tom The Guardian.

    Tyto organizace údajně mezi lety 2013-2017 celosvětově na tento boj vyčlenily nejméně 84 miliard korun. V Africe mezi lety 2007 až 2020 utratily křesťanské skupiny se sídlem v USA víc než jednu a půl miliardy korun na kampaň proti právům LGBTQ+ a sexuální výchově.

    Financování islamistů v celém muslimském světě je podle zprávy obtížné vysledovat. Výzkumníci ale zjistili, že Pákistán obdržel miliardy saúdských půjček a přímé pomoci spolu se soukromým financováním ze států Perského zálivu. A to hlavně na podporu wahhábismu, fundamentalistického a puritánského hnutí v rámci sunnitského islámu. Podle jednoho z odhadů na něj saúdský stát v letech 1979 až 2003 poskytl 75 miliard dolarů. Učebnice v zemi představují ženy jako strážkyně tradic, kultury a morálky a sexuální výchova zůstává tabu.

    Organizované snahy zablokovaly iniciativy v oblasti sexuální výchovy také v Jihoafrické republice, Brazílii a na Filipínách. Zde byly například odstraněny materiály o homosexualitě a nahrazeny obsahem propagujícím sexuální abstinenci a „tradiční rodinné hodnoty“. V Chile katolické školy používají výukové materiály, které zobrazují muže jako hlavu domácnosti, s poselstvím o důležitosti submisivity manželek a také se stereotypy o mužích jako inteligentnějších a schopnějších než ženy.

  • Ekodesignérka proměňuje použité tenisové míčky v nábytek. Vyrábí lehátka

    11. září 2024
    Každý rok se vyrobí přibližné 300 milionů tenisových míčků, téměř všechny skončí na skládkách (ilustrační foto)

    Nábytek z tenisových míčků se rozhodla vyrábět ekodesignérka Mathilde Wittock. Chce tak bojovat proti jejich plýtvání. Zkušenosti čerpá z vlastní záliby v tomto sportu.

    Každý rok se vyrobí přibližné 300 milionů tenisových míčků. Téměř všechny skončí na skládkách, kde se rozkládají víc než 400 let. Jen na US Open se jich ročně vyhodí něco přes 70 000, Wimbledon je na tom podobně (s 55 000 míčky). Podle designérky Wittock má jeden míček životní cyklus zhruba devět zápasů. A tak se rozhodla ho o nějakou dobu prodloužit.

    Z použitých tenisových míčků vyrábí elegantní modernistická lehátka na míru. Jednu takovou ji trvá vyrobit zhruba tři až čtyři týdny a využije na to zhruba 500 tenisových míčků. Každý míček ručně vyřezává a i barvy vybírá speciálně podle domu klienta. Hotový výrobek pak prodává za bezmála 66 000 korun.

    „K výrobě jednoho tenisového míčku je zapotřebí asi 24 různých výrobních kroků, což celé zabere asi pět dní. A pak má tak krátkou životnost,“ řekla Wittock pro CNN ve videohovoru z Bruselu. „Tenisovými míčky jsem se zabývala, protože jsem sám hrála tenis, takže vím, že je tam spousta odpadu.“

    Dnes získává všechny své materiály prostřednictvím darů od tenisových klubů. Nejprve to byly malé sbírky – někdy se jednalo jen o 10 odhozených míčků – ale rychle se rozrostly. Teď Wittock spolupracuje s Valonskou federací v Bruselu, která jí nabídla svoje veškeré zásoby – asi 100 000 kusů. To designérce vystačí na několik měsíců.