V Tallinnu se rok jezdí městskou zdarma. A bude dál

24. březen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03087768.jpeg

Tallinn zavedl loni začátkem roku jako první hlavní město na světě hromadnou dopravu zdarma. Podle starosty Edgara Savisaara chce místní radnice postupně dosáhnout zvýšení počtu pasažérů městské dopravy o 20 %, snížit počet dopravních nehod a usnadnit cestování po městě rodinám s nízkými příjmy – podle starosty jsou nulové výdaje na dopravu stejně dobré jako dostat třináctý plat. O tom, jaké má opatření výsledky po jednom roce, jsme po internetu mluvili s úředníky z odboru dopravy tallinnské radnice.

Obyvatelé Tallinnu jsou spokojení. Podle radnice jich v průzkumu koncem roku vyjádřilo souhlas se stavem veřejné dopravy 88 %. Během roku, kdy se po téměř půlmilionovém městě cestuje zadarmo, se podle odboru dopravy počet cestujících rozhodně zvýšil. V prvních třech měsících roku nastoupilo do autobusů a tramvají o 9,4 % lidí víc než v roce předtím, v letních měsících jich bylo víc o 5,6 %.

Podle výzkumu švédského Královského technologického institutu se ale poptávka po službách městské dopravy zvýšila jen o 3 % a kromě zrušení jízdného se na tom podílelo také prodloužení zvláštních jízdních pruhů pro městské vozy. Zatímco auta jezdí v pomalých pruzích, městské autobusy se všude dostanou rychleji.

03087767.jpeg

Nepodařilo se snížit počet aut na silnicích, podle švédských výzkumníků se tak zavedení bezplatné dopravy neukázalo být efektivnější než zdražování parkovného, benzínu nebo mýtného. Jednoznačným úspěchem je ale zvýšení počtu uživatelů městské dopravy ve čtvrti Lasnamäe, kde je vysoká nezaměstnanost a početná ruská minorita. Díky novému opatření se tak daří zvyšovat mobilitu nezaměstnaných a jejich šance najít si práci.

Celková poptávka po službách městské hromadné není vyšší hlavně proto, že už před odstraněním jízdného nebyly ceny za dopravu nijak vysoké. Místní radnice zrušila jízdné poté, co se pro vyslovilo 75 % obyvatel města v referendu. Už v roce 2003 však z ceny 1 euro za jednorázový lístek a 20 euro za měsíční permanentku platili obyvatelé města jen 40 %, více než třetina obyvatel (jakkoliv znevýhodnění nebo lidé některých povolání) neplatila vůbec. Startovní pozice Tallinnu pro zrušení jízdného tak byla mimořádně dobrá, už předtím město dopravu dotovalo ze 70 %.

Turisté v Tallinnu za autobusy platit nepřestali. Jízdenky zadarmo jsou pouze pro registrované obyvatele hlavního města, Tallinnu proto přibylo už téměř tisíc nově registrovaných obyvatel, odhaduje se, že každá tisícovka nově registrovaných městu přináší milion eur z odvodu na daních. Kdyby byli všichni nově registrovaní daňovými poplatníky, získala by radnice dost peněz na pokrytí všech výdajů městské dopravy, tvrdí úředníci z radnice. I bez toho ale vedení Tallinnu věří, že městská doprava zdarma je u nich udržitelná i do budoucna. Tallinn je jedním z mnoha měst, která jízdné zrušila – je to také například Aubagne ve Francii, Templin v Německu, český Frýdek-Místek nebo Hasselt v Belgii, kde museli po čase znovu zavést alespoň symbolické jízdné – opatření se ukázalo být pro město příliš nákladné. V Singapuru experimentují s autobusy zdarma v brzkých ranních hodinách, aby ulevili vozům v době dopravní špičky, řada amerických univerzitních městeček disponuje bezplatným systémem veřejné dopravy.

03087766.jpeg

Experiment ve městě, ze kterého pochází také nápad volit online, je ale zatím v této oblasti nejdůležitějším průlomem – kromě statusu hlavního města jde o nejlidnatější místo, které má veřejnou dopravu zdarma. Obyvatelé Tallinnu jsou na služby, které jim jejich město poskytuje, hrdí a vedení města se ve všech propagačních materiálech prezentuje jako „hlavní město bezplatné dopravy“.

Vedení města je přesvědčené, že možnost pohybovat se po městě je jednou z věcí, na které by se nemělo vydělávat. Podle Savisaara bezplatná doprava přispívá ke zkvalitňování života místních obyvatel a město z ní profituje. „Často se mě ptají, proč nabízíme dopravu zdarma,“ řekl tallinnský starosta na jedné z konferencí o dopravě. „Myslím, že bychom se spíš měli ptát, proč to ostatní města ještě neudělala.“

autor: Táňa Zabloudilová
Spustit audio