Ve výhni vypečených Varů

7. červenec 2006

Festival ve Varech letos provázejí mimořádná vedra. Je to vypečený festival... Praží se nejenom diváci, kteří chodili do mimořádně kvalitně odvzdušněného nafukovacího kina Espace Dorleans. Potí se i pořadatelé: kolos MFF KV je sice v nezastavitelném pohybu a tradičně (velmi příjemně) bez časových skluzů, ale Lázně I s festivalovým Energy Clubem vyřadil na jeden den požár a hned nato splasklo i zmíněné nafukovací kino. Jinak je pro pravidelného návštěvníka všecko při starém: oblíbené hospody a nejlepší bagety stále na tom samém místě, fronty na stejných místech, vlastně jen filmy se vyměnily.

Atmosféru mezi diváky nejvíc formují obavy z dlouhých depresivních záběrů, které by museli sledovat, aniž by jim k tomu byl servírován vzduch. Když se na plátně při projekci snímku Neviditelné vlny objevil dlouhý záběr na moře, zaslechl jsem za sebou dívčí hlas: "Ty vole, to snad ne... Už zas!" Umělecká kinematografie je často prostě trochu pomalejší než ta komerční. Slečna nevydržela a zajímavý melancholický thriller po čase vzdala. Vzduch jí byl asi milejší. A ne že by to o dvě hodiny později na tomtéž místě při projekci japonsko-americké Velké řeky bylo jiné. Po dvaceti minutách filmu část publika zhodnotila styl filmu a radši se zdekovala.

Ze stejného důvodu publikum možná přecenilo lehkou (a prázdnou) komedii Puccini pro začátečníky. Prostě se nechalo prázdninově bavit a mozek lidi nechali pro tentokrát v klidu odpočívat. Naopak jeden z pomalých a depresivních filmů, který vedro překonal a udržel si moji pozornost až do trochu záhadného konce, byla mexická Krev - rozhodně se tak zařadila mezi moje osobní festivalové hity. Jinak si tu diváci zatím nejvíc cení Station Agenta - tenhle film vede hlasování o diváckou cenu. V kuloárových řečech se zase nejvýš hodnotí Klima od Turka Nuri Bilge Ceylana. Že by i filmovou kritiku potrefilo počasí?

Vždycky mě potěší fronty na retrospektivy. Vloni narváno na Samu Peckinpahovi, letos na Johnu Hustonovi... Poklad na Sierra Madre potěší, i když není v barvě a ve videoklipovém rytmu. Navíc drsňák Humphrey Bogart přece patří na černobílý celuloid, ne? Ale když filmy stejných kvalit a stejného stáří promítají klubová nebo archivní kina, zejí obvykle prázdnotou. To je prostě síla festivalů. Důvěra návštěvníků v dramaturgy je vysoká, nechají se vylákat třeba i na thajské filmy - letos ve Fóru nezávislých, na které by se jinak nikdy neodhodlali.

Já se ještě odhodlám na několik dalších exotik a/nebo zajdu na známá jména a festival se pomalu bude chýlit k závěru. Pak bude víc času nechat si celou tu dávku kinematografie nějak projít hlavou. A vychladnout.

00416358.jpeg
autor: Pavel Sladký
Spustit audio