Vědci poprvé nahlédli do komety pocházející z jiné sluneční soustavy

21. duben 2020

Když v loňském roce vstoupila do naší sluneční soustavy mezihvězdná kometa 2I/Borisov, začaly se pomalu odhalovat informace o jejím původu a také o jiných místech vesmíru, než jsou prostory naší sluneční soustavy.

Od té doby, co byla v roce 2019 poprvé zpozorována, pluje kometa přes naši sluneční soustavu a teplo našeho slunce způsobuje, že z ní uniká plyn. Uvnitř plynu a roztavených kousků komety se ukrývají informace, z nichž některé mohou být staré až miliardy let. „Je to poprvé, co jsme nahlédli do komety nepocházející z naší sluneční soustavy. Dramaticky se liší od ostatních komet, které jsme dosud viděli,“ řekl Martin Cordiner, astrochemik z výzkumného střediska NASA Goddard Space Flight Center v Marylandu a autor jedné ze dvou studií o kometě zveřejněných v pondělí.

Astronomové zkoumali plyn proudící z komety, ten obsahoval neobvykle velké množství oxidu uhelnatého. To naznačuje, že kometa se mohla vytvořit za jiných podmínek než těch, co panují v naší sluneční soustavě. „Pokud námi zkoumané plyny odráží složení místa vzniku 2I/Borisov, znamená to, že kometa vznikla v extrémně chladné oblasti vzdálené planetární soustavy,“ řekl Cordiner. Komety jsou v uchovávání informací o svém vzniku jedinečné. Většinou se totiž nachází daleko od hvězd a jejich prostředí je dost chladné na to, aby zůstaly nezměněny.

Astronomové zatím nevědí, jakou hvězdu kometa obíhala, než svou soustavu opustila a pronikla do té naší. Komety v naší sluneční soustavě jsou však ze zbytků materiálu, který vytvořil planety a byl nalezen v protoplanetárním disku kolem našeho slunce. Je tedy možné, že hvězda, kterou kometa obíhala, byla mladší verzí našeho slunce.

Jde o teprve druhý mezihvězdný objekt, který se dostal do naší sluneční soustavy. První byl Oumuamua v roce 2017, který byl klasifikován jako mezihvězdný asteroid.

• Lidi mě do věcí nutí. Naposledy mě kariéra bavila před pěti lety, říká rapperka Doja Cat

26. listopad 2021
    Doja Cat – Say So

Doja Cat, americká rapperka s osmi nominacemi na nadcházející Grammy, se na Instagramu svěřila s rozpaky nad svojí kariérou a počínáním hudebního průmyslu. Umělkyně přiznala, že ji práce nebaví tak, jak by si představovala.

„Jen tak si hrát, zkoušet, bavit se a něco tvořit. To jsem neudělala aspoň pět let,“ vysvětlila rapperka během živého vysílání platformy The Neighbourhood Talk na Instagramu Live.

Zároveň přiznává, že má v programu nesčetně nechtěných položek. „Nechci se sakra fotit. Ano, plánování focení mě baví, to jo – zachytit koncept, zachytit vizuální nápad… Doopravdy miluju módu.“ Jenže právě opačný názor má na věci, které dělat musí. „Cítím tlak, a to nechci. Chci být doma, dělat muziku a hrát videohry,“ dodává.

Rapperka už v jiném nedávném rozhovoru připustila, že si bude svoje spolupráce víc vybírat. „Nechci tím říct, že lidé, se kterými jsem spolupracovala na albu, nejsou výjimeční. Na té desce jsou perfektní,“ říká Doja Cat s tím, že poslední dobou vnímá nadměrný počet kolaborací na skladbách. „Chci být vybíravá, protože mám pocit, že jich vychází hodně,“ popisuje rapperka realitu, která jí přijde samoúčelná. „Připadá mi to, jako kdyby lidé hostovali na jiných skladbách jenom proto, aby tam byli.“

• Nejznámější neandrtálec trpěl podle vědců nemocí, kterou chytil ze syrového masa

26. listopad 2021
    neandrtálec jeskyní muž - pravěk - štípání pazourku

Vědci zabývající se pravěkými chorobami popsali na kostře neandrtálce jeden z prvních případů brucelózy, tedy druhu nemoci přenositelné ze zvířete na člověka. Pradávný muž se měl nakazit při porážení zvířete nebo konzumaci syrového masa.

Výzkumníci k novým poznatkům došli na základě studia jednoho z nejznámějších pravěkých mužů, jehož našli před více než sto lety ve francouzské jeskyni u vesničky La Chapelle-aux-Saints. Neandrtálec, jakožto zástupce velmi rozšířené skupiny žijící v Evropě a Asii před více 40 tisíci lety, trpěl ve svém úctyhodném věku mezi 50 a 60 lety hned několika nemocemi, hlavně artrózou.

Martin Haeusler z Univerzity v Curychu nicméně přišel s tím, že ne všechny problémy s kostmi muselo nutně zapříčinit jejich opotřebení. „Srovnáním celého vzorce patologických změn v kostře nalezené v La La Chapelle-aux-Saints s mnoha dalšími chorobami jsme muži diagnostikovali takzvanou brucelózu,“ popisuje výzkumník.

Brucelózou se rozumí dodnes rozšířená nemoc, kterou může člověk chytit třeba kontaktem s infikovaným zvířetem nebo konzumací živočišných produktů. Choroba patří mezi takzvané zoonózy – tedy nemoci přenositelné ze zvířete na člověka. Do této skupiny patří mimo jiné HIV nebo koronavirus. Podle studie, kterou zveřejnil minulý měsíc časopis Scientific Reports, jde tak vůbec o nejstarší důkaz této nemoci v lidské evoluci. Muž se mohl nakazit podle Haeslera třeba od divokých ovcí, koz a dalších zvířat.

Dřívější rekonstrukce kostry napovídala, že se pravěký člověk hrbil nebo že měl lehce vyčnívající hlavu. Až pozdější výzkum ukázal, že takto nevypadali všichni tehdejší lidé – šlo spíš o výjimku způsobenou právě problémy s klouby, ke kterým se teď přidala právě brucelóza.

• Nová studie potvrzuje, že klimatické změny rozdělují páry albatrosů

Albatros černobrvý
    Jedná se o první výzkum, jehož výsledky potvrzují dopad environmentálních změn na chování zvířat, která jsou vyhlášená svou věrností. Albatrosové, typicky monogamní ptáci, se čím dál častěji rozdělují. Může za to oteplování oceánů způsobené klimatickou krizí. Rostoucí míra „rozvodů“ mezi ptáky by mohla oslabit jejich schopnost úspěšně vychovávat potomky.

Více než 90 procent všech druhů ptáků je monogamních. Pokud se rozdělí, jde o adaptivní strategii v případech, kdy původní pár není schopný se rozmnožovat. Podle webu britského Independentu to v nové studii tvrdí odborníci z univerzity v portugalském Lisabonu pod vedením ptačího biologa Francesca Ventury.

Podíl „rozvodů“ mezi albatrosy býval v průměru nižší než 4 procenta, vědci ale zjistili, že po oteplení oceánů se toto číslo zvýšilo na téměř 8 procent. Jejich zjištění jsou prvním důkazem, že tím, co hraje roli v otázce odloučení monogamních ptáků, není jen selhání při snahách o rozmnožování, ale také podmínky v životním prostředí.

Albatrosi žijí desítky let a většinu času tráví na moři, na pevninu se vracejí pouze právě kvůli rozmnožování. Vědci zdůrazňují, že vzájemné poznání a pouto mezi členy monogamního svazku jsou často nezbytné pro úspěšný odchov zdravých potomků. Pokud se však rozmnožování nezdaří, mnoho albatrosů – většinou samic – opustí partnera a snaží se najít lepšího.

Ve výzkumu vědci vyhodnotili data z let 2004 až 2019 získaná ve velké kolonii albatrosů černobrvých žijících na Falklandských ostrovech. Sledovali rozpady partnerských svazků ptáků, ke kterým došlo během tohoto období. Dále u 424 samic napočítali téměř 2 900 pokusů o rozmnožování. Pokud samice albatrosa v páru snesla během období rozmnožování pouze jedno vejce a z něj se pak nevylíhl potomek, byla více než pětkrát vyšší pravděpodobnost, že se oddělí od partnera, než u samice v páru, kde se to podařilo.

Doktor Ventura vysvětlil roli, jakou hraje stoupající teplota mořského povrchu, tím, že oteplování oceánů ovlivňuje dostupnost potravy albatrosů snižováním zásob živin ve vodě. Obavy o obživu způsobují albatrosům zvýšení hladiny stresových hormonů, a to může být důvodem častějších případů rozdělení párů.

• Podle nové knihy je slavný fotbalista Maradona pohřbený bez srdce. Fanoušci totiž plánovali krádež

25. listopad 2021
    Diego Maradona slaví v Mexiko City s argentinským týmem vítězství nad Německem a titul mistrů světa
    Po posmrtném skandálu slavného fotbalisty, kterého nedávno obvinili z kuplířství a sexuálního zneužívání, je tu další bizarní odhalení. Diego Maradona, dlouholeté srdce a duše argentinského fotbalu, je zjevně pohřben bez jedné z těchto součástí. Po své smrti v listopadu 2020 byla fotbalová hvězda údajně uložena do hrobu bez srdce. V nové knize to alespoň tvrdí argentinský novinář a lékař Nelson Castro.

Podle něj Maradonovi odstranili srdce před jeho pohřbem, aby zabránili fotbalovým fanouškům v nájezdech na hrob a krádeži. Jak píše magazín Vice, Castro to tento týden řekl ve vysílání argentinské televize, kde knihu La salud de Diego. La verdadera historia (Diegovo zdraví: Skutečný příběh) propagoval. Učinil poněkud šokující prohlášení, ke kterému přidal informace o údajném spiknutí s plánem fotbalistovo srdce uloupit.

„Věděli jsme o skupině, která plánovala vloupat se dovnitř a vytáhnout mu srdce,“ řekl Castro. „Měli jsme potvrzeno, že k tomu dojde, proto bylo srdce odstraněno.“ Autor se mu v rozhovoru věnoval velmi podrobně. Tvrdil, že váží půl kila, téměř dvojnásobek váhy typického mužského srdce.

„I když měl sportovní srdce, což znamená velké, je velké nejen proto, že byl sportovec, ale také kvůli srdečnímu selhání,“ pokračoval. Kromě záchrany Maradonova srdce před uloupením prý bylo také velmi důležité ho odstranit, aby se zjistila příčina smrti.

Po jedné z nejpůsobivějších hráčských kariér v historii se Maradona přesunul na post trenéra argentinského národního týmu a dalších klubů v Argentině i v zahraničí. Posledním týmem, který trénoval, byl Gimnasia y Esgrima La Plata, sídlící nedaleko hlavního města Buenos Aires. Právě fanoušci tohoto klubu údajně plánovali se fotbalistova srdce zmocnit.

Maradonův životní příběh ovšem není jen pohádkou o kariéře snů. Poznamenaly ho skandály a problémy se zneužíváním návykových látek. „Jiní už by dávno zemřeli,“ řekl Castro. „Bohužel si dokázal vytvořit návyk na cokoliv, co pro něj bylo destruktivní. Byl závislý na všem.“

Podivný příběh o plánu ukrást Maradonovo srdce přichází ve chvíli, kdy zesnulý fotbalista čelí velmi nelichotivým obviněním. Mavys Álvarez, nyní sedmatřicetiletá žena původem z Kuby, nedávno oznámila argentinským úřadům, že s ní Maradona v době, kdy byla ještě teenagerkou a jemu bylo kolem čtyřiceti let, obchodoval a zneužíval ji.

Sám kubánský diktátor Fidel Castro měl tehdy fotbalistovi pomoci nezletilou dívku propašovat z Kuby do Argentiny. Žena tvrdí, že ji unesli, protože se tak dělo bez souhlasu jejích rodičů. Úřadům jako důkaz předložila i několik fotek z Kuby a Argentiny, na kterých je s Maradonou.

• Indie zakáže soukromé kryptoměny a spustí oficiální digitální měnu

bitcoin, kryptoměna

Indická vláda se chystá zakázat soukromé kryptoměny a umožnit centrální bance země vydání oficiální digitální měny. Navrhovaná legislativa reaguje na zásah proti kryptoměnám v Číně, kde finanční regulátoři a centrální banka zakázali všechny transakce s digitálními měnami.

Seznam nejnovějších návrhů už ministři odeslali do indického parlamentu. Kryptoměnou a její regulaci prostřednictvím oficiálního zákona o digitální měně se zabývají v jednom dlouhém odstavci.

Přiložené podrobné vysvětlení záměru naznačuje, že by zákon přece jen mohl ponechat určitý prostor pro používání kryptoměn. Píše se v něm: „Je nutné připravit rámec pro vytvoření oficiální digitální měny, kterou vydá Rezervní banka Indie.“ Dále v něm stojí, že „cílem návrhu je také zákaz všech soukromých kryptoměn v Indii, umožní nicméně určité výjimky na podporu základní technologie kryptoměn a jejich používání“.

Indický premiér Narendra Modi minulý týden řekl, že by kryptoměny mohly „zkazit mládež“, a centrální banka země opakovaně varovala, podobně jako centrální banky dalších zemí, že by mohly způsobit „vážné problémy v oblasti makroekonomické a finanční stability“.

Informace o dění v Indii vyvolaly velký výprodej na trzích digitálních měn. Laith Khalaf, vedoucí investiční analýzy na investiční platformě AJ Bell, řekl: „Plán Indie zakázat kryptoměny nenapáchal na ceně bitcoinu takové škody jako čínský letní zásah, přesto představuje další závažný zásah do vývoje kryptoměn jako ekonomické síly v reálném světě.“

Jak připomíná The Guardian, Salvador je od září první zemí, která přijala kryptoměnu bitcoin jako zákonné platidlo. Velké ekonomiky jsou však obecně vůči digitálním měnám obezřetné. Náměstek guvernéra Bank of England Sir Jon Cunliffe varoval, že by mohly způsobit finanční kolaps. I tak ale mají v příštím roce centrální banka Velké Británie a ministerstvo financí zahájit formální konzultace ohledně digitální měny britské centrální banky.

Přečtěte si také Aktivisté pomůžou uprchlické rodině do Evropy, z jejích členů udělají obchodníky s NFT.

• Winamp nové generace má přiblížit posluchače k umělcům a být domovem podcastů

24. listopad 2021
    Winamp

Svět streamování médií je v současnosti o Spotify, Applu, YouTube a dalších placených nebo reklamou podporovaných servisních službách. Téměř před čtvrtstoletím ale bylo všechno jinak a teď se zdá, že se vrátí tehdejší klasika v podobě přehrávače Winampu.

Na počátku nultých let si uživatelé počítačů udržovali vlastní hudební knihovny pomocí programů jako Windows Media Player nebo Winamp, přes které se pouštěla hudba před vzestupem streamovacích internetových služeb, jako jsou YouTube a Spotify.

Windows Media Player byl defaultním přehrávačem pro Windows, Winamp patřil mezi nejpopulárnější přehrávače médií a na Microsoft platformě měl miliony uživatelů. Oblíbený byl dokonce i mezi uživateli macOS.

Jak píše Windows Latest, série vývojových změn (související se změnou vlastnictví) a špatných rozhodnutí v kombinaci s přechodem z místních přehrávačů médií nebo hudebních knihoven ale Winamp v podstatě zabily. Nová společnost, která za ním stojí, je ale připravená na comeback.

Firma Radionomy v tichosti aktualizovala domovskou stránku programu. Má nový vzhled a je tam jasný vzkaz, že plánuje nový start. Winamp by mohl fungovat jako all-in-one aplikace pro Windows, macOS a mobilní platformy s podporou místní hudební knihovny, seznamů skladeb, podcastů apod.

Na webu se píše: „Děje se něco velkého. Vytváříme Winamp pro další generaci. Nejen aktualizovaný, ale zcela remasterovaný. Nový Winamp vás spojí s vaší hudbou, ať jste kdekoli. Přiblíží vás k umělcům, které máte rádi. Bude domovem vašich oblíbených hudebních podcastů a rádiových stanic.“

Připomeňme, že první aktualizace Winampu po letech byla oficiálně zveřejněna v roce 2018. Přidala podporu pro Windows 10 i Windows 8.1. Ve stejnou dobu Radionomy (noví majitelé Winampu) uvedli, že pracují na novém Winampu pro Windows a další platformy.

„Winamp je legenda. Existuje od roku 1997. Přehrávač médií s tradicí a komunitou 80 milionů aktivních uživatelů po celém světě. Chcete vidět nový Winamp? Zaregistrujte se a buďte mezi prvními, staňte se součástí našeho týmu beta-testerů,“ píše se ve výzvě na webu firmy.

• Prasečí hlídka pomáhá v pilotním projektu se zajištěním bezpečnosti na letišti v Amsterdamu

24. listopad 2021
    prase, prasata, prasátka
    Skupina hospodářských zvířat pomáhá se zajištěním bezpečnosti ve vzdušném prostoru nad ranvejemi amsterdamského letiště Schiphol, které je důležitým mezinárodním leteckým uzlem. Šestitýdenní pilotní projekt zkoumá, jestli malé stádo prasat může odradit hejna hus a jiného ptactva, přitahovaná k vyřazené cukrové řepě na nedaleké zemědělské půdě.

Celkem devatenáct prasat žije na dvouhektarovém pozemku mezi dvěma přistávacími dráhami, proměňuje pole se zbytky plodin v bahnitý azyl a krmí se potravou, která je lákadlem pro ptáky, u nichž hrozí srážky s letadly nebo i to, že je nasají motory strojů.

Před dvěma roky zasáhl jeden takový ptačí nálet Boeing 747 společnosti KLM a ten se musel okamžitě vrátit na letiště. Stejnou příčinu měl také případ US Airways z roku 2009, z něhož mohla být letecká katastrofa. Kapitán Chesley Sullenberter tehdy musel se zasaženým Airbusem A320, jehož motory kvůli ptákům ztratily výkon, přistát na řece Hudson.

Od listopadu 2018 došlo u Schipholu k 565 srážkám ptactva s letadly. Nejvíce se jich stalo během léta. Mezi roky 2020 a 2021 počet incidentů klesl na 259 vzhledem k útlumu letecké dopravy během pandemie. Ernst Koelman z nizozemského Inspektorátu pro životní prostředí a dopravu uvedl, že vláda považuje každou srážku s ptákem za „potenciální riziko“ a každý incident zaznamenává.

Vedení letiště obklopeného přírodními oblastmi, které přitahují divokou zvěř, si už dlouho uvědomuje bezpečnostní rizika. Dvacet ptačích kontrolorů proto sleduje aktivitu ptáků a pomocí vytváření hluku, laserových paprsků i dalších technologií ptáky odhání.

Stan Gloudemans, spolumajitel malého venkovního vepřína Buitengewone Varkens (v překladu „mimořádná prasata“), s radostí kývnul, když za ním přišli zástupci společnosti Royal Schiphol Group, která letiště spravuje, s žádostí o pomoc.

„Husy mají rády řepu, a když ji necháte na polích, slétnou se, aby ji sežraly,“ řekl Guardianu při návštěvě na udupaném poli západně od Amsterdamu. „Na řepě si pochutnávají desítky hus, které představují pro letadla velké nebezpečí. Když sežerou řepu prasata, husy zůstanou stranou,“ vysvětlil princip testovaného opatření.

V Nizozemsku je podle Gloudemanse v současnosti desetkrát více hus než v roce 1970. „Ano, husy jsou nebezpečné, ale jsou to zvířata a je potřeba se s nimi vypořádat správným způsobem. Prase je pro ně dvojitý nepřítel: snaží se je chytit a žere jim potravu. Důležité ale je, že zůstávají naživu.“

„Toto je pokus na pouhých dvou hektarech, Haarlemmermeer, oblast kolem letiště, má ale celkově dva tisíce hektarů. Troufám si tvrdit, že už teď je pilotní projekt úspěšný, a příští rok ho výrazně rozšíříme,“ doplnil majitel prasečí farmy.

Projekt probíhá ve spolupráci s ministerstvem infrastruktury a vodního hospodářství, zemědělskou zásobovací agenturou RVR Loonbedrijf a právě výše zmíněným vepřínem Buitengewone Varkens.

V následujících měsících má být vypracována podrobná analýza jeho výsledků. I když je hluk z popojíždějících a vzlétajících letadel velký, neexistuje žádný důkaz, že by prasata obtěžoval. Spokojeně se prý pasou a vrtí vztyčenými ocásky.

• Aktivisti na Twitteru odhalili adresu spisovatelky Rowling, vzápětí jí začaly chodit výhružky smrtí

23. listopad 2021
    J. K. Rowling

Soukromá adresa britské spisovatelky J. K. Rowling se dostala na internet poté, co se tři lidé vyfotili před jejím domem, a to takovým způsobem, aby byla adresa viditelná. Vzápětí jí začaly chodit výhružné dopisy. Případem se zabývá policie.

Autorka série o Harrym Potterovi na svém twitterovém účtu uvedla, že tři „aktivisté“ se vyfotografovali před jejím domovem úmyslně tak, aby bylo jasné, kde bydlí. Po zveřejnění snímků jí údajně začaly chodit výhružné dopisy. „Obdržela jsem tolik výhružek smrtí, že bych s nimi mohla vytapetovat dům,“ napsala.

Na sociální síti vyzvala všechny, kdo snímek sdíleli, aby ho ze svých profilů odstranili, a poděkovala za pomoc policii, která se incidentem zabývá. Spisovatelky se zastal i britský premiér Boris Johnson. „Věříme, že každý má právo na to, aby se s ním zacházelo důstojně a s respektem, a že lidé mohou sdílet své názory, pokud je to v uvedeném stylu,“ uvedl jeho mluvčí pro Independent.

Spisovatelka se stala terčem kritiky poté, co minulý rok v červnu reagovala na článek, který se zabýval tím, jak po odeznění pandemie pomoci „lidem, kteří menstruují“. „Jsem si jistá, že pro takové lidi existovalo nějaké označení. Napovězte mi někdo,“ uvedla tehdy na sociální síti a zveřejnila tři výrazy, které byly zkomoleninou slova žena. Její prohlášení bylo mnohými označeno za transfobní. Rowling později dodala, že práva transgender osob podporuje, a prohlásila se za trans-exkluzivní radikální feministku.

Podívejte se taky na Filmový Harry Potter slaví dvacet let. Nejlepší z osmi dílů zrežíroval Alfonso Cuarón.

• V Česku vznikne první specializované centrum pomoci pro oběti sexuálního násilí

23. listopad 2021
    sexuální násilí, domácí násilí, týrání, týraná žena

V Praze se otevře specializované centrum pomoci pro oběti sexuálního násilí. První středisko zahájí svůj provoz na podzim příštího roku, postupně se k němu přidají i čtyři další centra pro oběti domácího násilí v Brně, Mostě, Českých Budějovicích a Ostravě.

Specializované centrum bude na pražském Břevnově. Poskytovat bude pomoc jak obětem bezprostředně po útoku, tak těm, které se staly oběťmi sexuálního násilí v minulosti. K dispozici budou krizová lůžka, psychoterapie a sociální i právní poradenství. Možný bude také odběr vzorků pro případné důkazní řízení.

Centrum bude schopno zprostředkovat i advokátní zastoupení pro oběti a bude disponovat také místností pro policejní výslechy. „Ta umožní klientkám, které se rozhodnou situaci řešit trestněprávní cestou, absolvovat výslech přímo v centru. V příjemném a bezpečném prostředí, bez nutnosti dojíždět jinam,“ komentuje Jitka Poláková, ředitelka organizace proFem, která bude centrum provozovat.

Podle ní je nezbytné, aby všechny služby byly na jednom místě. „Je naprosto skandální, že s tím nikdo nepřišel dříve. V praxi se setkáváme s tím, že instituce klientky z jednoho pracoviště přesouvají na druhé, jednají s nimi různí lidé, nikdo jim neřekne, co se bude dít,“ popsala podle ČTK Poláková.

Organizace nyní začíná s architekty pracovat na návrhu úprav prostor, po dokončení projektové části bude následovat rekonstrukce. Zařízení by mělo podle Polákové začít fungovat příští rok v září či říjnu. Peníze na centrum pro oběti sexuálního násilí i ostatní čtyři zařízení poskytly takzvané norské fondy. Podle Vlastimila Vaňka z ministerstva financí celková suma činí 51,6 milionu korun. Z fondů by měly jít další finance také na prevenci či do práce s násilnými osobami.

Domácí násilí podle Šafaříka zažila v Česku každá třetí žena a každý čtrnáctý muž. „V přepočtu je to 40 tisíc žen každý rok,“ podotkl Šafařík. Na policii se obrátí jen zlomek obětí.

V posledním roce se však čísla ještě navýšila, a to převážně kvůli pandemii koronaviru a opatřením s ní spojeným. Převážně omezení pohybu a zvýšená izolace vystavily ženy vyššímu riziku násilí v intimních vztazích. Výzkumy ukázaly, že v pandemii covid-19 vzrostl počet případů domácího násilí o 30 až 40 %.

Ředitelka organizace proFem Jitka Poláková, vedoucí služby odborné sociální poradenství organizace ROSA Branislava Marvánová Vargová a ředitel Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády ČR Radan Šafařík na tiskové konferenci k otevření nových center