Ženy už v komiksu nestojí v pozadí. Festival v Angoulême ovládly autorky mangy i grafických románů

Momentka z francouzského festivalu komiksu v Angoulême
Momentka z francouzského festivalu komiksu v Angoulême

Po 46. ročníku komiksového festivalu v Angoulême je definitivně zřejmé, že ženy už nestojí opodál. Podruhé v historii si hlavní cenu odnesla kreslířka, tentokrát autorka mangy Rumiko Takahaši, a nejlepším albem se stal komiks sedmapadesátileté debutantky Emil Ferris. Po Eisnerových cenách, které loni také ovládly ženy, je to další dobrá zpráva ze světa komiksu. Ten se díky autorkám stává pestřejším.

Francouzská přehlídka začínala ve čtyřicetitisícovém Angoulême coby amatérský festiválek, který postupně podpora z veřejných peněz vykopla mezi světovou špičku komiksových událostí roku. Ve Francii je deváté umění nejen díky Tintinovi a Asterixovi pojmem. V řeči čísel se roční obrat pohybuje okolo 500 milionů eur a vydá se na 43 milionů kusů komiksů. Angoulême každoročně přivítá přes 200 tisíc návštěvníků, kterým nabízí řadu nakladatelských panelů, autogramiád, přednášek nebo výstav. Z těch letošních stojí za zmínku grandiózní retrospektiva Milo Manary, krále erotického komiksu, nechyběla výstava k osmdesátinám Batmana nebo expozice dvou set originálů Taiyōa Matsumota. Tím hlavním, k čemu přehlídka spěje, je ale předávání ocenění. Letos porota vybrala 68 titulů, které soutěžily v devíti kategoriích. Přes jistá frankofonní specifika a libůstky lze tento výběr použít jako slušný seznam komiksů, které stojí za přečtení.

Kocourka za nejlepší album si odnesla Emil Ferris, jejíž mnohovrstevnatý grafický román My Favourite Thing Is Monsters bodoval snad už všude, kde mohl. Slušný úspěch pro titul, který nechtělo vydat 48 nakladatelství z 50. A obdivuhodný výkon autorky – pro ni bylo kreslení komiksu arteterapií, kterou se snažila rozhýbat ochrnuté tělo po exotické nemoci. Kniha má téměř 400 stránek a děs a životní běsy nahlíží ze všech stran. Vizuálně je poctou klasikům grafiky i estetiky hororových filmů a Chicaga 60. let. A už teď se počítá s pokračováním.

Grand Prix 2019 získala Rumiko Takahaši, dvaašedesátiletá královna šónen mangy. Patří mezi první Japonky, které uspěly na poli komiksu. Zároveň Takahaši dokázala inovovat žánr dívčí mangy o humor a satiru. Porota vyzdvihla především její série Maison Ikkoku a Ranma 1/2. Ve Francii tvoří přibližně polovinu vydaných komiksů mangy a v Angoulême je jim věnovaná značná pozornost, ať už speciální kategorií, nebo jednotlivými výstavami.

Festival je také příležitostí pro profesní setkávání, poslední roky sem jezdí i čeští autoři aktivně hledající zahraniční vydavatele. Letos se zde oficiálně představil Marek Rubec se svým komiksem Jarmil a Jaromír 99 s francouzským překladem alba o Emilu Zátopkovi. Rubec jen několik dní předtím získal domácí cenu Muriel za krátký komiks Uprchlíci. Další autoři oslovovali nakladatele spíše osobně a doufejme, že úspěšně. Na velký zahraniční překlad ideálně v americkém nakladatelství tuzemský komiks totiž stále čeká.

Jak se na festivalu v Angoulême projevují trendy na světové komiksové scéně a co naznačuje úspěch ženských autorek? Poslechněte si příspěvek Kateřiny Čopjakové.