Anatomie DiCapriova pádu. Scorsese se vrací do formy, ale jeho novinka není bez problémů

20. říjen 2023

Pěstitel Ed Currie vyšlechtil novou nejpálivější papričku na světě. Ale do studia Čelistí zatím nedorazila a tak museli Aleš, Vít a Tomáš degustovat pouze utopence se sedmi o něco méně zrůdnými druhy chilli. Pokrm plný překvapení je navnadil na další nevděčnou misi: nenechat se oslnit celou řadu filmů, které se perou o nejprestižnější ceny.

„Brutálně overated,“ nepáře se na úvod Aleš příliš s vítězným snímkem z Cannes, Anatomií pádu od režisérky Justine Triet. Ale pak o něco smířlivěji dodává: „Spíš úctyhodný, než že bych to miloval.“ Vítek tuto směs soudního, rodinného i etického dramatu vidí podobně: „Je to tvar propracovaný, promyšlený do poslední perspektivy. Bezesporu je to lepší film než loňský vítěz Trojúhelník smutku, ale jistá rezervovanost k přílišné akademičnosti ve mně zůstává.“

„Scorsese se tímhle filmem vrátil do formy, ale to nadšení z mistrovství a z kandidáta na film roku jsem úplně nesdílel,“ shrnuje Tomáš lehké rozpaky nad režisérovým tříapůlhodinovým opusem Zabijáci rozkvetlého měsíce. „Je to zvláštní dovětek i protipól vrcholného snímku Scorseseho pozdní kariéry, Vlka z Wall Street,“ charakterizuje titul, v němž Leonardo DiCaprio opět hraje rozporuplného hrdinu, který má hodně rád peníze. Jen tentokrát je o poznání více chudý duchem. „Je to film, o kterém se lépe přemýšlí, než se prožívá,“ dodává Tomáš na účet filmaře, který z průměrné nonfiction knihy stvořil monumentální, přitom místy intimní, ale bohužel také nevyrovnané melodrama křížené s gangsterkou, které chce zachytit temné časy Ameriky počátku 20. let minulého století.

Jaká je anatomie samospádu? Kolik jalových monologů se odehrálo v domě Usherů? Jsou horší úředníci nebo maskovaný zabiják? Co všechno je černobílé na novém filmu Agnieszky HollandMuž se bytostně bojí žen. Ženu rozdrtil masomlýnek. Medvěd jedl medvídky.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.