Andrew Bird: Lososi táhnou (už počtvrté)

11. leden 2011

Americký písničkář Andrew Bird je na Radiu Wave jako doma. Předloni jsme chválili jeho album Noble Beast, loni na podzim upozorňovali na jeho instrumentální opus Useless Creatures a teď přichází čas na jeho nový živák.

Slůvko „fingerling" označuje mladého lososa, který se po čase růstu stráveném v sladkovodním prostředí, vydává poprvé do moře. Noblesní jazykozpytec Andrew Bird, klasicky vzdělaný americký zpěvák a multiinstrumentalista, se ovšem na své živé novince Fingerlings 4 už počtvrté noří do hodně specifického konceptu. Ten je tentokrát postaven na významu slova „Gezelligheid", abstraktním holandském výrazu, který vyjadřuje přátelské naladění, pohodu a uvolněnou atmosféru.

Bird se na dalším pokračování své Fingerlings série (první vyšlo v roce 2002, další dvě v letech 2004 a 2006) snaží svou hudbu organicky přizpůsobit roční době a především prostoru, v němž je nahrávána. Kolekce čítající jedenáct starších i nových tracků, byla natočena v rámci intimního sólového turné po Americe, konkrétně v presbyteriánském kostele v autorově domovském Chicagu.

02228972.jpeg

Atmosféra zimních měsíců a ubývajícího světla se do Birdových písní promítla v subtilním, až ambientním charakteru většiny kompozic. Elegantní melancholik si v nich zpravidla vystačí pouze s houslemi a až na pár výjimek (půvabná You Woke Me Up!, The Sifters nebo Meet Me Here at Dawn) upozaďuje i svůj jistý, naléhavý vokál.

V křehkých harmonických skladbách se Birdův rukopis nezapře: slyšíme tu typické pohvizdování, občasné zavrnění kytary či letmý dotek xylofonu, virtuózní hru na housle i obligátní chytlavá pizzicata. Své posluchače Bird zkušeně loví jako rybky na drobné melodické háčky, a přestože si neváhá zadat i s karibskými motivy, nikdy nezapomíná pečlivě budovat útulnou kontemplativní náladu. Venku mrzne až praští, ale uvnitř sakrálních prostor vládne hřejivá pospolitost.

Milovník irských lidovek, který se proslavil coby mistr netradičních folk-rockových fůzí, se na albu Fingerlings 4 poutavě rozpomíná na léta, kdy jej formovala převážně klasická hudba. Coby muzikant, který jako děcko účinkoval v chrámových provedeních Händelova oratoria Mesiáš, přináší na své živé novince dobrou zvěst o povaze a míře svojí kreativity.

Spustit audio