Antigona, hudba post-antropocénu i raveový náboženský rituál. Co na festivalu Lunchmeat neminout?

Publikum na Lunchmeat festivalu 2016
Publikum na Lunchmeat festivalu 2016

Audiovizuální festival Lunchmeat letos slaví jubilejní desátý ročník. Proto se organizátoři rozhodli festival prodloužit na celý týden a doplnit jej o tři speciální zahajovací večery. Ten kurátorovaný spolu s FACT magazínem, na kterém producentka Dasha Rush představila svůj projekt Aurora Celebralis v pražském Planetáriu, se odehrál toto pondělí. My jsme se zaměřili na program tradičních festivalových dnů. Co byste v rámci letošního Lunchmeatu rozhodně neměli minout?

Katarzia – Antigona  

Hudební projekt Antigona, který dala Katarzia dohromady spolu se slovenským producentem Pjonim, vznikl pro Slovenské národní divadlo ke stejnojmenné hře. Za tu dostali slovenskou divadelní cenu Dosky. Katarzia se ve svých štiplavých a trefný textech na Antigoně věnuje současným společenským tématům, feminismu a kauze #MeeToo. Především se však vymezuje vůči násilí jako takovému, nejen tomu na ženách. Na Lunchmeatu se představí právě s cenou ověnčenou hudbou k divadelnímu představení.

HDMIRROR – Ascension

Gerard Olivier, původem z Jižní Afriky, si odbude na Lunchmeatu světovou premiéru projektu Ascension. Jejich hudba se vyznačuje nekompromisním přístupem, ohýbáním gabberu a tranceu až k nervní a agresivní hudbě. Přesně takové, jakou informacemi přetížená, zrychlená doba potřebuje. V rámci Ascension tak dojde především k raveovému náboženskému zážitku, alespoň podle HDMIRROR.

Caterina Barbieri – Time-blind

Italská skladatelka a královna modulárních syntezátorů Caterina Barbieri se sice představila už letos v létě v Kutné Hoře na festivalu Creepy Teepee, na Lunchmeat ovšem přiveze svůj letošní audiovizuální projekt Time-blind. Ten vytvořila spolu s umělcem Rubenem Spinim. Barbieri se v něm opět zaobírá svými klasickými tématy, jako je psychofyzikální účinek repetic v hudbě, zkoumá polyfonní a polyrytmické možnosti sekvencerů a následně tvoří nové, geometrické světy v čase i prostoru.

FLORA

Jonas Rönnberg vystoupí i se svým vlastním techno projektem Varg, nicméně představí se i ve spolupráci se švédskou producentkou Melinou Åkerman Kvie (též známá jako AnnaMelina) v rámci jejich společného projektu FLORA. AnnaMelina, švédská nezávislá elektronická písničkářka a zpěvačka, už s Vargem spolupracovala v minulosti, poprvé však dali o FLORA vědět loni na jaře sedmipalcem Impatience.

Murcof & Sergi Palau

Vnitřní snové krajiny, surrealismus jako hlavní vedoucí linie tance. Mexický producent Murcof, toho času pobývající v Barceloně, na Lunchmeatu spojí síly s umělcem Sergim Palau. Ten se na festivalu objevil už před 8 lety, tentokrát se však postará o vizuální stránku pro Murcofovy kompozice z připravované desky. Ta bude vycházet z hudby, kterou v průběhu let vytvořil pro ženevskou taneční skupinu Alias vedenou tanečníkem a choreografem Guilhermem Bothelem.

Hydropsyche & Petra Hermanová

Ozvěny současnosti, fragmenty dnešního života na zemi. Projekt Hydropsyche, který letos debutoval albem Scree na pařížském labelu High Heal, tvoří hudbu pro post-antropocén. Stojí za ním norský skladatel a producent Jon Eirik-Bjoska. Jeho vyvíjející se polyrytmické melodie a skladby založené na předem nadefinované tónové struktuře vizuálně doprovodí hudebnice a umělkyně Petra Hermanová, známá z kapely Fiordmoss, jejímž spolupracovníkem je právě i Eirik-Bjoska.

Jakým způsobem nahlíží Caterina Barbieri minimalismus v hudbě? Jak zní spolupráce zpěvačky AnnaMeliny a dánského producenta Varga? Jaká událost se odehrála na Slovensku během doby, kdy vznikala nahrávka Antigona, kterou na desce Katarzia také zreflektovala? Poslechněte si celý příspěvek o nadcházejícím ročníku festivalu Lunchmeat!