The Antlers nechali svá paroží bloudit v hlubinách lesa

8. červenec 2014

Poměrně pravidelně se objevují kapely, které ční nad bahna průměru. Jsou snadno rozpoznatelné, všichni o nich mluví, ale své majstrštyky většinou vydávají v první polovině, ne-li na samém začátku kariéry. Možná je to i případ The Antlers. Jak zní „paroží“ po úspěšném albu Hospice?

Když před pěti lety přišlo brooklynské trio The Antlers s konceptuální deskou Hospice, bylo brzy zřejmé, že se jedná o jeden z nejniternějších počinů celé nulté dekády. Peter Silberman, vůdčí člen „paroháčů“, k němuž se po prvních dvou albech přidali Darby Cicci a Michael Lerner, na Hospice vylíčil jímavý autobiografický příběh. Ten se točil okolo mladého nemocničního pracovníka, který se tragicky zamiloval do pacientky trpící nevyléčitelnou rakovinou kostí. Už ze silně sugestivního přebalu a tíživé atmosféry, prostříhané chvílemi štěstí, se dalo tušit, že tento příběh neskončil happy endem. Vypovídá o tom i fakt, že se Silberman v rozhovorech zdráhal zacházet do detailů a o své zkušenosti nerad mluvil.

The Antlers si díky Hospice vysloužili pověst vážné kapely, která skládá olovnaté písně s těžkotonážní tematikou. Proti této image se opakovaně ohradili a snažili se ji změnit a odlehčit si náklad. To se jim částečně povedlo, i když tři roky stará deska Burst Apart ve výsledku za „nemocniční depkou“ citelně zaostala.

03160903.jpeg

Páté album Familiars, které právě vychází, se od dosavadní tvorby The Antlers příliš neodlišuje. Kostru atmosféry všech tracků, singlem Palace počínaje a Refuge konče, tvoří opět pomalé tempo, post-rockové zvukoplochy a Silbermanův falzet roztahaný do nápěvů, jejichž hymničnost ale blokuje komorní projev The Antlers. Ti si v předchozích letech vybudovali ojedinělý zvuk, který se ovšem na Familiars citelně přiblížil vlastním limitům. Ani tu nejmagičtější substanci nelze vyvářet donekonečna, splašky houstnou s každým nově pohlceným dezertem.

Pokud se chtějí The Antlers příště vyhnout tvrdému nárazu, budou muset vymyslet, jak do svého výrazu zabudovat překvapivý prvek, aniž by sami sebe vytrhli i s kořeny. Intimitu nelze beztrestně překrýt excentričností, to ale není ani potřeba. Stačí si pohrát s výrazovými prostředky a stylistikou.

Hodnocení: 65 %
The Antlers – Familiars (Anti-, 2014)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka