Až 45 % mladých Slováků chce „chránit bílou rasu“

28. listopad 2017
Lidé v Bratislavě

K ochotě chránit a bránit suverenitu národa se hlásí 66 % mladých Slováků ve věku mezi 18 a 39 lety, ochranu křesťanství před islámem podporuje 57 % lidí v této věkové skupině a více než polovina dotázaných se hlásí k patriotismu.

Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnil slovenský Inštitút pre verejné otázky (IVO). Dvě třetiny respondentů ale jednoznačně odmítají autoritářství jako politický směr. „Z hlediska rozšiřujícího se extremismu na Slovensku je znepokojující hlavně zjištění, že ‚ochrana bílé rasy‘ je názorový proud blízký až 45 % mladých lidí. Navíc je tu další faktor – nízká tolerance k odlišnosti. Pravděpodobnost, že se extremistům v budoucnu podaří oslovit část mladých, kteří částečně vyznávají hodnoty shodující se s těmi extremistickými, je poměrně vysoká,“ vysvětluje analytik IVO a autor studie Marián Velšic. Výsledky průzkumu také ukázaly, že Slováci nejsou příliš ochotní tolerovat národnostní, náboženské nebo sexuální menšiny. Až 81 % mladých Slováků uvedlo, že by jim vadil extremista žijící v sousedství. Téměř stejně velké části oslovených by nevyhovovalo, pokud by v blízkosti jejich bydliště žila romská (80 %) nebo muslimská (71 %) rodina. Inštitút pre verejné otázky (IVO) realizoval studii letos v červenci a srpnu. Dotazovaní byli starší osmnácti let. V červenci bylo osloveno 1 205 respondentů, v září pak 1 005. Pro účely analýzy vybrali sociologové 405 respondentů z červencové fáze a 411 respondentů ze zářijové vlny.

  • Most pod hladinou? V potápějícím se Nizozemsku mají lávku, která nutí přemýšlet o vztahu s vodou

    23. únor 2018
    Most v Zalige od architektonických studií Next Architects a HNS Landscape Architects

    Zajímavý a ne úplně jednoduše použitelný most postavila dvojice architektonických studií v nizozemském městě Nijmegen. Občas ho musíte přeskákat, je totiž postaven v záplavové oblasti města a čas od času ho řeka Waal částečně pohltí tak, že z něj nad hladinu vystupují pouze jeho betonové sloupy.

    To je ale zcela záměrný a hravý prvek, chodci pak vodu přeskákují jako po takzvaných „stepping-stones“. Provokativní design poukazuje na kladný vztah Nizozemců k vodě a sezónním záplavám, které spíše vítají, než aby se je snažili kontrolovat. Když letos v lednu hladina řeky dosáhla nejvýše za 15 let, místní obyvatelé dychtivě běželi nový vodní zážitek vyzkoušet. Voda ovšem poté stoupla ještě výše a most se tak stal na pár okamžiků zcela nepřístupným. Taková situace ale vznikne maximálně pár dní do roka. Most, který zdůrazňuje dynamiku vodního živlu, byl dokončen v 2016 jako součást plánu Room for the River, státního a vládou sponzorovaného projektu, který hledal návrhy na povodňovou prevenci. Cílem projektu je vyvolat diskuzi na téma, jak se mohou společenstva lépe naučit žít s vodou.

  • V Madridu se už na skateboardu neprojedete. Vedení města chystá zákaz

    23. únor 2018
    skateboard - skejt - street

    Jestli rádi jezdíte na skateboardu a chystáte se na jaře vyjet do teplejších krajů, raději se vyhněte Madridu. V hlavním městě Španělska nejspíš od dubna začne platit zákaz skateboardingu.

    Vedení města vyhlášku, která bude platit i pro skútry a kola, ale vyhne se kolečkovým bruslím a koloběžkám, chystá zavést prý kvůli tomu, aby zklidnilo provoz na chodnících. Madrid je přitom vyhlášeným místem, kam se sjíždí skateboardisti a skateboardistky z celého Španělska. Pokud je v dubnu na ulici chytne policie, mohou přijít o skateboard a ještě zaplatit pokutu ve výši 200 až 500 euro. Podobný zákaz už v minulosti padnul v Barceloně, kde byl ale hlavním důvodem přebujelý skateboardový turismus. V případě Madridu je však situace trochu jiná. „Problémem je mobilita ve městě. Kdyby bylo problémem ničení laviček, tak je to pochopitelné,“ vysvětluje jeden z místních skateboardistů Noah pro časopis Jenkem. Podle něj vedení Madridu nejspíš pro skútry a kola zavede speciální pruhy na silnicích, ale skateboarding bude legální jen ve skateparcích. Skateboardová komunita v reakci na zprávy z Madridu upozorňuje, že ačkoliv se skateboarding za dva roky stane olympijskou disciplínou, považovat ho za pouhý sport, který patří do uzavřených skateparků, je mylné. Podle ní jde o živou kulturu, která se vyvíjí společně s proměnami měst. Proti chystané vyhlášce vznikla petice a včera na několika místech Španělska proběhly i protestní akce. Konečné rozhodnutí by mělo padnout dnes.

  • Aaron Hemphill (ex Liars) má nové video od české VJky Kateřiny Blahutové

    23. únor 2018
    Printscreen z videoklipu k písni The Timeless Now od Nonpareils

    Bývalý člen australsko-amerických Liars Aaron Hemphill ohlásil úmysl vydat sólové album v lednu tohoto roku. Bude to jeho první nahrávka od rozpadu Liars, ze kterého ostatně čerpala i poslední deska dnes již sólového projektu druhého člena kapely Anguse Andrewa.

    Novinka vyjde pod pseudonymem Nonpareils, který si Hemphill vybral s jasným cílem. „Prostě jsem nechtěl, aby moje nové jméno evokovalo sólový projekt, chtěl jsem, aby jste si pod ním představili spíše kapelu,“ uvedl Hemphill v tiskové zprávě labelu Mute.
    Nové album bylo kompletně nahráno v Berlíně za použití nespočtu nástrojů a studiových experimentů. Bude podle Hemphillových slov pracovat s konceptualizací vzpomínek a smyslovými vjemy, které jsou se vzpomínkami spojené. V tomto duchu se nese i singl The Timeless Now, jehož rozlehlý sound nyní doplňuje video z dílny české architektky, VJky a DJky Kateřiny Blahutové (DVDJ NNS) a polské digitální umělkyně Julie Parchimowicz (BADJUJU). Valivý beat tracku se v něm spojuje s vaporwave připomínajícím bludištěm, ve kterém sledujeme ubíhající čas. Hypnotický vizuál vznikal jako kolektivní projekt, nad kterým měly plnou kreativní kontrolu obě umělkyně. „Žijeme ve světě, ve kterém jsme konstantně ukotveni hodinkami a časem,“ dodává k videu Blahutová. „Plynutí času měříme neurčitými bloky mezi jednotlivými jídly, notifikacemi ze sociálních sítí, čekáním na konec směny nebo na příjezd vlaku. Čas vnímáme jako prostředek k dosažení konkrétních výsledků a naplnění životních cílů. ​Ovlivňuje plýtvání času to, jak nás ostatní hodnotí? Nedělá nás naopak plýtvání časem více lidskými? Může být nějaké časové období ukotvené na konkrétním místě? Máme na časové ose nějaké místo, kterému bychom mohli říkat domov?“
    Jejich spolupráce už si všiml například britský Quietus. Debutové sólové album Aarona Hemphilla Scented Pictures vyjde 6. května na Mute.

    autor:Jonáš Kucharský
  • „Premiérko May, kde jsou peníze pro Grenfell?“ ptal se vítěz Brit Awards Stormzy ve svém freestylu

    22. únor 2018
    Stormzy – Shut Up

    Britské hudební ceny Brit Awards, také známé jako BRITs, se v minulých letech potýkaly s kritikou, že nevěnují dostatečný prostor menšinám. Na to již loňský ročník reagoval změnami v rozložení akademie – v lednu 2017 přizvali organizátoři nových 718 členů, jejichž účast by měla docílit „genderové rovnováhy a větší zastoupení etnických minorit“.

    Na samotných oceněních se tyto změny promítly již v nominacích, například 47 % nominovaných byly ženy. Z nich byly oceněny jediné dvě umělkyně – původem albánská popová zpěvačka Dua Lipa v kategorii Objev roku a Lorde za mezinárodní interpretku roku. Proklamovaná diverzita hodnotících pravděpodobně sehrála roli v udělení první ceny grimeovému umělci. Stormzy si odnesl ocenění za nejlepší album mužského interpreta a za britské album roku. Politická témata se nevyhnula ani samotnému předávání, Dua Lipa, Ed Sheeran a Camila Cabello si na pódium vzali bílou růži, symbol k hnutí Time’s Up, které upozorňuje na sexuální obtěžování v hudebním průmyslu. Dua Lipa, která do Británie utekla ve svých čtrnácti letech a protloukala se v nočních klubech jako modelka, ve své řeči poděkovala všem ženám, které svojí kariérou inspirují mladé dívky jít si za svým snem.
    Mezi vystupující, kteří se nějakým způsobem vyjádřili k současnému dění, se zařadil i Liam Gallagher, který na počest obětí manchersterského teroristického útoku zahrál hit Oasis Live Forever, nebo třeba Damon Albarn, jehož projev kritizoval izolacionistické ovzduší brexitové Británie. Překvapením večera bylo mnnohoznačné vystoupení Kendricka Lamara, o jehož významu se vedou nekonečné debaty na sociálních sítích. O jeden z nejsilnějších momentů večera se ale postaral Stormzy, který ve svém freestylu kritizoval všechny a všechno, od Theresy Mayové přes rasistickou policii po britský bulvár Daily Mail. Současné britské premiérky se rapper ve svém minutovém rantu mimo jiné ptá, kam zmizely peníze určené pro oběti loňského požáru v londýnském Grenfellu.
    I tak se ale letošní BRITs nevyhnuly kritice, mimo jiné například za to, že šlo o další ročník, který moderoval muž. 

    Seznam oceněných:
    British male solo artist: Stormzy
    British female solo artist: Dua Lipa
    British group: Gorillaz
    Breakthrough artist: Dua Lipa
    Global Success award: Ed Sheeran
    British single: Rag’n’Bone Man – Human
    British album: Stormzy – Gang Signs & Prayer
    British video: Harry Styles – Sign of the Times
    International male solo artist: Kendrick Lamar
    International female solo artist: Lorde
    International group: Foo Fighters
    Critics’ Choice award: Jorja Smith
    British producer: Steve Mac

    autor:Jonáš Kucharský
  • Moderátorka rádia v Saint Louis porodila syna v přímém přenosu, jméno vybrali posluchači

    22. únor 2018
    Novorozenec

    Jak velké může být pracovní nasazení některých lidí, dokazuje moderátorka jedné americké stanice.

    Cassiday Proctor, která moderuje ranní show Spencer’s Neighborhood na rádiu The Arch v Saint Louis, odvysílala vlastní porod v přímém přenosu. Nerodila ale přímo ve studiu, rádio spolupracovalo s její porodnicí, odkud mohlo porod posluchačům přenést naživo. Zvládlo se to i přesto, že se malý Jameson narodil císařským řezem o dva týdny dříve. Cassiday Proctor s posluchači prožívala celé své těhotenství a podělila se s nimi i o své pocity bezprostředně po porodu. Ostatně, nechala na nich i výběr jména svého potomka – rozhodovali o něm v lednové soutěži. Podle Cassiday to byla jen extenze její každodenní práce, protože s posluchači se podle svých slov dělí o všechny aspekty svého života. Záznam z akce si můžete poslechnout níže.

  • Němečtí olympionici se posilňují nealkoholickým pivem. Jejich doktor jim to schvaluje

    22. únor 2018
    pivo - pití piva

    „Je to vhodné pití jak po tréninku, tak přímo po závodě,“ řekl pro deník New York Times německý biatlonista Simon Schempp. Nemluvil přitom o žádném klasickém sportovním drinku, ale o nealkoholickém pivu.

    Doktor německého olympijského týmu Johannes Scherr potvrdil, že nealkoholickým pivem se osvěžuje většina německých sportovců na olympiádě. Scherr před několika lety vypracoval studii, ve které zkoumal vliv nealkoholického piva na běžce maratonu. Skupina sportovců, která se po závodě osvěžila nikoliv placebem, ale skutečným nealkoholickým pivem, podle studie méně trpěla záněty a infekcemi horních dýchacích cest. Jak upozorňují New York Times, studie byla hrazena pivovarem, nicméně vysloužila si publikaci v seriózním vědeckém časopise. „Je to vhodné řešení pro někoho, kdo nechce utrácet velké peníze za nutriční nápoje,“ říká rychlobruslař Moritz Geisreiter. Tři nejrychlejší běžci na loňském Berlínském maratonu obdrželi kromě medailí také tupláky s nealkoholickým pivem. Ne všichni sportovci se ale nechali zlákat. „Bál jsem se, že v pivě je možná skutečně alkohol, a nechtěl jsem, aby přispěl k mé únavě ze závodu. U nás se takové věci u cíle nepodávají,“ napsal v e-mailu pro New York Times etiopský běžec Guye Adola, který v berlínském maratonu doběhl na druhém místě.

  • Hledá se nejvelkolepější mullet na světě. Scéna se sjíždí na festivalu v Austrálii

    22. únor 2018
    Jaromír Jágr

    Nositelé a nositelky nejlegendárnějšího účesu všech dob, nebo aspoň 20. století, se v těchto dnech sjíždějí do australského Kurri Kurri, aby zde usilovali o titul krále a královny mulletu.

    Píše to deník The Guardian. Soutěžit se bude v pěti kategoriích: everyday mullet, mastňák, ranga (zrzek), ženy a junioři. Porota ohodnotí nejen samotný střih, ale i celkový vzhled a pódiovou prezentaci. Podle organizátorky závodů, kadeřnice Laury Hawkins, je mulletí scéna v hornickém městečku 150 kilometrů od Sydney velmi silná, ačkoli zde žije pouhých 6 000 obyvatel. Některé zdroje tvrdí, že Kurri Kurri je dokonce kolébkou tohoto účesu, přinejmenším v Austrálii. „Už teď máme 50 přihlášek,“ pochlubila se paní Hawkins a zároveň si postěžovala, že by ráda v soutěži viděla více žen. „Vídám na ulici mnoho dam s tímto účesem, ale vím, že se nepřihlásily. Myslím, že jsou trochu stydlivější než jejich hrdé mužské protějšky.“ Mullet je anglický název účesu, který je všem našincům znám díky jeho letitému propagátorovi Jaromíru Jágrovi. Nejedná se o nic jiného než o takzvanou deku, kdy jsou vlasy vpředu ostříhány na krátko a vzadu naopak ponechány dlouhé, čili vpředu byznys, vzadu party. Česká wikipedie uvádí i další česká a moravská pojmenování, namátkou čolek, bundesliga, zádovlas, na debila či na řidiče autobusu. Počátky mulletí kultury lze najít už v období římské říše, největší slávy ale dosáhla deka v 70. a 80. letech minulého století. Extrémnější formou mulletu je skullet, kdy nositeli vpředu zbyla již jen pleš. Skulletem se může pochlubit třeba manžel paní Laury z Kurri Kurri nebo Ondřej Hejma.

  • Deskou roku 2017 je Půl litru země od Pacina, hudební ceny Vinyla sklízel i label Genot Centre

    21. únor 2018
    Pacino

    Sedmý ročník hudebních cen Vinyla zná vítěze, jména byla vyhlášená během slavnostního večera v pražském Lucerna Music Baru.

    Deskou roku 2017 je podle hudebních kritiků, kteří v porotě Vinyly pravidelně zasedají, album Půl litru země od Pacina, ocenění za Objev roku si odnesla ambientní producentka Enchanted Lands a v kategorii Počin roku zvítězil kazetový label Genot Centre. Mezi porotci hudebních cen Vinyla je i několik zástupců z Radia Wave. Cenu v kategorii Objev roku předávala moderátorka a hudební publicistka Marie Čtveráčková aka Mary C. U producentky Barbory Polcerové, vystupující jako Enchanted Lands, vyzdvihuje pestrost, volnost a citlivost: „V kompozici Enchanted Lands, která využívá mnoho různých technik, druhů zvuků i hlas, při každém poslechu najdete nějaký nový tvar, jako by už sama ožila a stala se určitým ekosystémem.“ Důkazem je album Feed Goals, které vydal label Genot Centre. Kategorie Počin roku bylo zas možná trochu zpožděným doceněním práce vydavatelství Genot, které má reputaci v zahraničí, a bylo dokonce zvolené kazetovým labelem roku podle britského serveru The Quietus. „Pod jejich kuratelou u nás vyrůstá sebevědomá generace tvůrců ambientu či drone music, kteří tvoří svoji hudbu v mezinárodním kontextu,“ komentuje výsledek hudební publicista Karel Veselý. „Spíš spojuje, než rozděluje, aniž by se ale vzdálila skromnému prostředí, odkud vychází,“ zdůvodňuje pak rozhodnutí poroty v kategorii Deska roku hudební publicista Miloš Hroch. A dál o kapele inspirované americkým devadesátkovým indie rockem říká: „Jestli si máte nějakou domácí kytarovou desku z loňska pustit, je to Půl litru země.“ Oceněním pro vítěze byl tradičně vinyl, o jehož grafický návrh se postaral loňský laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého Matyáš Chochola. Vinyl vychází v limitované edici sta kusů a obsahuje po jednom hudebním tracku od všech nominovaných. Bez ohledu na to, kdo vyhrál, pořád pro hudební ceny Vinyla platí, že jsou především dobrým rozcestníkem ukazujícím, kterým směrem se při prozkoumávání domácí scény vydat. ​

    autor:Radio Wave
  • Seriály z nemocnic křiví obraz o zdravotnictví. Na chirurgii máte 93% šanci přežití, v televizi 78%

    21. únor 2018
    nemocnice lékař doktor

    Dva lékaři zhlédli 12 řad seriálu Chirurgové a porovnávali celkem 290 fiktivních chirurgicky ošetřovaných osob se záznamy skutečných nemocných. Data poskytla americká vědecká organizace National Trauma Databank.

    Autoři studie zjistili propastné rozdíly, v seriálu je 71 % pacientů ihned posláno na operační sál, ve skutečném světě je to pouze čtvrtina. Filmoví tvůrci také nechají zemřít více než pětinu ošetřených, celých 22 %. Ve skutečnosti na amerických chirurgiích zemře pouze 7 % z nich. Seriál také zkresluje následnou péči, v podstatě dělí nemocné na ty, kteří zemřou, a ty, kteří jsou po krátké době posláni domů. Doba následné péče je v seriálu kratší než skutečná. Taková studie není první, píší minnesotské noviny MinnPost na svém webu. Autoři studie podotýkají, že podobné závěry jsou sice očekávatelné, ale důležité pro vnímání veřejnosti. Většina lidí se s chirurgií setká málokdy, prostředí narkóz a skalpelů tak znají právě z popkultury. To může zvyšovat jejich očekávání, předpokládají rychlejší a plnohodnotné uzdravení. Na rozdíl od jiných onemocnění (třeba rakoviny) není totiž čas marodům vysvětlit, co se jim přesně s tělem děje a co je čeká.