Bad Religion vs. Noam Chomsky. Špína se probírá archivem amerického fanzinu Maximum Rocknroll

424. číslo zinu Maximum Rocknroll
424. číslo zinu Maximum Rocknroll

Začalo to v roce 1977, kdy v americké Bay Area vznikla rádiová show zaměřená na punk ve všech jeho možných podobách s názvem Maximum Rocknroll. Pět let nato ji doplnil i tištěný stejnojmenný fanzin, který přinášel podrobné zprávy o pankáčích, kapelách a DIY místech po celém světě. Když letos v lednu redakce ohlásila konec papírové podoby zinu, který vycházel každý měsíc bezmála 37 let, rozhodli jsme se věnovat ve Špíně historii tohoto časopisu.

Maximum Rocknroll byl vždy vystaven na dobrovolnické síti nadšenců a přispěvatelů z celého světa, za Českou republiku to byl především Filip Fuchs. Díky tomu za ta léta přinášel podrobné zprávy o pankáčích nejen v USA, ale i ze všech koutů Latinské Ameriky, Asie, Afriky nebo například bývalé Jugoslávie či východního bloku. Spoluzaložil jej moderátor Tim Yohannan, od počátku navázaný na Jello Biafru z Dead Kennedys a jeho label Alternative Tentacles. Právě první tištěné číslo bylo původně bookletem ke kompilaci Not So Quiet On The Western Front. V prvotní rádiové show se pouštěl nejnovější punk a hardcore, v tištěném fanzinu se pak kromě sloupků a zmíněných reportů objevovaly také recenze na nová alba. Hlavním kritériem byla především návaznost na DIY etiku, desky velkých labelů nepřipadaly v úvahu.

Za ta léta prošlo MRR nespočet zajímavých autorů, jedním z nejznámějších je autor seriálu Simpsonovi Matt Groening. Jedna z dlouholetých sloupkařek – Jane Guskin – pomáhala budovat rozsáhlý squat ABC No Rio sídlící v New Yorku. Kromě muziky se totiž v časopise objevovaly i články o autonomních centrech, politice či queer tématech. Aktivity kolektivu, který nikdy nepřijímal finance od korporací a fungoval na dobrovolnické bázi, sahaly dost často za hranice fanzinu. MRR fungoval také jako label, kromě různých kompilací nebo desky polské legendy Dezerter mají na kontě i split kapely Bad Religion s mluveným slovem filozofa Noama Chomského. Před pár lety se pak rozhodli vytvořit největší digitální archiv punkových materiálů – od obskurních bookletů kazet po letáčky na koncerty z těch nejnepředstavitelnějších míst, recenze a tak dále. MRR totiž vždy spojoval celosvětovou hardcore-punkovou scénu. S koncem tištěné verze každopádně nic úplně nekončí, MRR bude dál pokračovat v digitálu a jako rádiová show.

Co zpívali NOFX o jednom ze zakladatelů MRR Timu Yohannanovi? Jak to vypadá v budově, kde se skladují všechny nahrávky, co redakce MRR za ta léta nashromáždila? A jak to vypadalo v bývalém Československu s punkovou scénou, když se sem vydal Luk Haas, aby o ní napsal report? Co označuje výraz „scene police“? Poslechněte si záznam celého pořadu!