BadBadNotGood, nebo GoodGoodNotBad? Jazzoví chameleoni opět nešlápli vedle

20. červenec 2016

BadBadNotGood jsou tak trošku jiní jazzmani. Těžko je uvidíte hrát v oblecích nebo bílých košilích, mnohem pravděpodobnější je kombinace snapbacku a široké mikiny s nápisem „Fuck All“. Samozřejmě že jen kvůli překonávání jazzových módních stereotypů by na jejich koncertech nedocházelo k mosh pitům. Ačkoli nejsou zdaleka jediní, kdo se snaží jazz implementovat do současných hudebních trendů, ční vysoko nad ostatními mladými formacemi.

Jazz a hip hop mají k sobě blíž, než se může zdát. Sám Miles Davis těsně před smrtí koketoval s hip hopem v písni The Doo-Bop Song. Dějiny mladšího z obou žánrů jsou zase takřka nekonečnou studnicí jazzových samplů.

BadBadNotGood na to šli ale odjinud. Svou technickou zručnost a hudební vkus, čítající vše od popu přes rap až po experimentální elektroniku, využili k tomu, aby předělali slavné písně Kanyeho Westa (skladba Flashing Lights) nebo Jamese Blakea (skladba Limit to Your Love, což je ale technicky vzato cover coveru). Netrvalo dlouho a spřáhli se s Odd Future, rapovým kolektivem kolem Tylera the Creatora.

Čtěte také

Aktivity kapely se ale neomezily jen na společné koncertování. BadBadNotGood částečně produkovali i debutovou desku nadějného hejska Earla Sweatshirta. Klíčovým momentem v jejich kariéře byla spolupráce s Ghostface Killahem. Loňské kolaborativní album Sour Soul nebylo klasickým retro tripem do éry boom bapu, BadBadNotGood dokázali, že jsou kapelou, která umí flow rapového veterána vystřelit o úroveň výš. Zároveň bylo Sour Soul zátěžovou zkouškou toho, jak se jim podaří ve studiu fungovat s vokalistou, resp. rapperem.

Vzhledem k tomu, že přechod od čistě instrumentálních skladeb k vokálním kolaboracím zafungoval bez problémů, je logické, že se na čtvrté desce IV „za majkem“ objevilo hned několik hostů. Nejlépe zapamatovatelným momentem pozvolna plynoucího alba je hostovačka Sama Herringa, frontmana Future Islands, v kontemplativním singlu Time Moves Slow, okořeněném sedmdesátkovými varhanami. Výraznou stopu zanechal v písní Confessions Pt. II i saxofonista Colin Stetson, jehož služeb v minulosti využil např. písničkář Bon Iver.

03671099.jpeg

IV má řadu silných momentů, mezi něž patří i pinkfloyďácká hypnóza Lavender, vyprodukovaná s beatmakerem Kaytranadou. Asi nikoho už nepřekvapí, že mistrnou disciplínou BadBadNotGood jsou právě kolaborace. Za těch pár let jich byla slušná řádka a ani jednou nešlápli vedle. Nahrají příště společnou skladbu s Kendrickem Lamarem? Vzhledem k multižánrovému putování obou jmenovaných je spíše zarážející, že k tomu ještě nedošlo.

Hodnocení: 75 %
BadBadNotGood – IV (Innovative Leisure, 2016)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.