Být ošklivý, chytrý a mladý! Špína se věnuje post punku a new wave z bývalé Jugoslávie

Obal eponymního alba kapely Ekatarina Velika
Obal eponymního alba kapely Ekatarina Velika

Před válkou v 90. letech a definitivním rozpadem Jugoslávie se v tamějších svazových státech na poli alternativní a punkové hudby dělo mnoho zajímavého. Špína tak upřela svůj zrak především do 80. let. Tito byl po smrti a v Jugoslávii se točily desky, které přímo těžily z Joy Division nebo The Clash. Zaměřili jsme se tak především na post punk a new wave. Jedna z nejzásadnějších kapel místní scény – Ekatarina Velika – totiž před 35 lety vydala svou první desku Katarina II.

Ekatarina Velika z Bělehradu (původně se jmenující právě Katarina II) byla jednou z nejstěžejnějších new wave kapel, která od svých synťákových začátků přešla postupně k art rocku a více se prosadila i v mainstreamu. EKV založil zpěvák Milan Mladenović v roce 1982 poté, co se rozpadla jeho předešlá kapela Šarlo Akrobata. Název odkazoval na jméno dívky, do které byl Mladenović nešťastně zamilovaný. Při nahrávání v Záhřebu se členové EKV seznámili s podobně laděnou skupinou Korowa Bar (později přejmenovanou na Karlowy Vary) a klávesačka Margita Stefanović se zmiňovanou kapelou nahrála jejich jedinou oficiálně vydanou desku La Femme. Karlowy Vary tak byly tradičně považovány za sesterskou kapelu právě EKV. Ekatarina Velika, výrazná nejen pro svůj novátorský zvuk a organické reagování na to, co se v té době odehrávalo na západní scéně, skončila v roce 1994, kdy Mladenović zemřel v pouhých 36 letech na rakovinu slinivky břišní. 

Punková a alternativní scéna ovšem nebujela pouze v největších městech Jugoslávie, zajímavé věci se děly i více na periferii. V Novém Sadu se koncem 70. let zformovala kapela Pekinška Patka. Původně hráli punk inspirovaný The Clash nebo například i The Specials, v roce 1981 však přišli s nahrávkou, která narýsovala jasnou linku až k Joy Division, a jejich Strah Od Monotonije patří k tomu nejlepšímu post punku, který se v těchto končinách objevil. Kromě Pekinške Patke patří k nejkultovnějším kapelám i Dobri Isak z Niše. Jedinou nahrávku Mi Plačemo Iza Temnih Naočara vydal Studentski Kulturni Centar Niš na kazetách v nákladu 100 kusů, které se ihned rozebraly. O znovuvydání se postaral mimo jiné před pár lety zpěvák z kapely Ženevski Dekret, který během války utekl z rodného Mostaru do Švédska a pod hlavičkou Ne! Records vydává repressy zásadních jugoslávských skupin. 

Ne! Records má na svědomí i repress slovinské anarchopunkové kapely O! Kult. Kapely z prostředí dnešního Slovinska obecně patřily k těm politicky vyostřenějším a kritičtějším. Nejlepším příkladem jsou slovinští Otroci Socializma. Kromě jasně vyhraněných textů totiž koketovali zvukově například s funkem. 

Co se stalo se zbylými zakládajícími členy kapely Ekatarina Velika? Co jsou Trobecove Krušne Peći? Kde objevil zpěvák Pekinške Patke punkovou scénu a ska? Proč nesměla vyjít první deska kapely Karlowy Vary? Se kterou kapelou vystoupil na pódiu Johnny Depp? Jaký byl rozdíl v textech kapel, které vznikaly na území dnešního Srbska, od těch ze Slovinska? Poslechněte si celý díl o post punku a new wave z bývalé Jugoslávie!

 

Playlist:

Katarina II - Jesen
Šarlo Akrobata - Fenomen
Pekinška Patka - Monotonija
Dobri Isak - Tu U Uglu (Kada Sam Te Poslednji Put Video)
O! Kult - Za Ljudi 
Trobecove Krušne Peći - Boje Noć U Krv 
Radnička Kontrola - Dosada
Karlowy Vary - Ratnici 
Otroci Socializma - Ko Se Zutri Zbudim