Čelisti: Horké léto s klanem ekvalizérů

Z filmu BlacKkKlansman
Z filmu BlacKkKlansman

Rasová nota se rozezněla v nové epizodě Čelistí, která si s něhou sobě vlastní došlápla na nadšeně přijímaný film Spikea Lee BlacKkKlansman, ale zároveň se i neohroženě zeptala: Viktore, co je s ruským rockem?

Odborník na mentální subbass Dan se ovšem napřed vydal za Denzelem Washingtonem, který vyrovnává zlo, jako by zlatá devadesátá nikdy neskončila. Pokračování akční jízdy Equalizer se trochu víc stáčí k dramatu, ale hlavní roli tu opět hraje nezranitelný Denzel a ucházející rutinní režie Antoina Fuquy.

Strnulá realita osmdesátkového zahnívání. Serebrennikovův film Léto vzpomíná na ruské rockové legendy

Z filmu Léto

Ambiciózní filmy Kirilla Serebrennikova pravidelně uvádějí áčkové festivaly. Například jeho předloňský Mučedník byl svéráznou variací na Musíme si promluvit o Kevinovi, ovšem made in současné Rusko. Režisér v něm zkritizoval náboženský fanatismus i rigidní vzdělávací instituce a od jara překvapivě sedí v domácím vězení, údajně kvůli obvinění ze zpronevěry. V něm dokončil svůj nový film Léto o počátcích leningradské rockové scény, který letos soutěžil v Cannes.

Skutečný závan léta přináší ruský (m)učedník Kirill Serebrennikov. Ruský režisér, toho času v domácím vězení, zachycuje raná osmdesátá a undergroundová léta kapel Kino a Zoopark. Léto se příjemně poslouchá, dobře vypadá a elegantně komentuje svízelnou pozici tvůrčích lidí v zemi, nad kterou autokratické slunce nezapadá.

A poslední tanec patří BlacKkKlansmanovi, ceněnému komediálnímu dramatu Spikea Lee, které se skrz skutečný příběh ze sedmdesátých let vyjadřuje k současné Americe a její rasové předpojatosti. Váha sdělení však výrazně převyšuje vypravěčskou obratnost, a nebýt posledních pěti minut, asi by si od nás klan vysloužil slušné bučení.

Pusťte si díl o fimech BlacKkKlansman, Equalizer 2 a Léto.