Čelisti: kde dochází k vykořisťování malomocných na oslíku

Z filmu Yomeddine
Z filmu Yomeddine

Tentokrát se do Čelistí Vítka a Aleše přidal také Kamil Fila. Společně se podívali na arabský film o malomocném na oslu nebo na německé pojetí složitosti milostného vztahu zaměstnanců velkoskladu. Kamil řekl něco o filmu Na střeše Jiřího Mádla a díl chlapci zakončili Mrazivou pomstou.

„Děkujeme severu, smrdí to tam, ale…,“ na začátek Aleš s Vítkem shrnuli svůj event v Ústí. 70 ústeckých lidí si akci užilo, do Ústí se kluci opět vydají. Z Ústí se pak přesunuli na Blízký východ, aby zhodnotili arabské filmy z loňského festivalu v Cannes. Film Yomeddine egyptského režiséra A. B. Shawkyho pojednává o malomocném. „To je asi tak jediná zajímavá věc na tomto filmu. Muž s leprou, který běžně v leprotické kolonii na oslu sváží odpadky, se vydává na cestu k nalezení sebe sama. I s oslem. Je to skutečně takto banální,“ říká Vítek. „Je to takový horší absolventský film z nějaké horší evropské filmové školy. Je to velmi lajdácký film,“ pohoršuje se Aleš. „Shawky hřeší na to, že naivita k africké kinematografii vlastně patří, ale i ta naivita se dá režijně brilantně zvládnout. Shawky si vybral deformovanou postavu a je to podle mě trochu kalkul, protože takové téma na plátně vynikne. Dochází ale místo toho k exploataci chudáka s oslíkem,“ soucítí s malomocným Vítek. Na spravení chuti Aleš s Vítkem i Kamilem doporučují jiné filmy arabského světa, které s onou naivitou pracují výborně. „Křičící muž čadského režiséra Mahamata-Saleh Harouna nebo filmy Timbuktu a Haremakono Mauricijce Abderrahmana Sissaka. Tam se humanismus neprodává pod cenou,“ doporučuje Vítek.

Aleš s Vítkem pak poprosili Kamila, aby se ještě vyjádřil k filmu Jiřího Mádla Na střeše. Kamil Mádlovi přiznává nemalou porci talentu, film ale od něj chytl poměrně tvrdou kritiku. „Myslím, že v tom je zosobněna ta touha mít nového, mladého režiséra. Každému, kdo má lehce nadprůměrný talent, pak odpouštíme strašně moc. Mádl se rozhodně nebojí silných témat – staří lidé, mezigenerační soužití, uprchlická vlna a vykořisťování Vietnamců v Česku. Ve výsledku je to ale historka, která se odehrává na jedné chodbě v činžáku. Pointa je krásná, ale nesedí tam řada věcí, řada detailů,“ míní Kamil. Hlavní hrdina, Vietnamec, se jmenuje Song, což je korejské jméno. Podobných nesrovnalostí je ve filmu podle Kamila mnohem více, což je pro snímek, který stojí na drobných detailech a maličkostech, skutečně problematické.

Z filmu Láska mezi regály

Aleš s Vítkem pak raději společně zavzpomínali na Lásku mezi regály z loňského Berlinale. „Film Thomase Stubera byl v Berlíně poměrně objev. Je to civilní love story rámovaná v obchodním velkoskladu. Do tohoto prostředí Stuber zasazuje klasickou milostnou historku o tom, jak složitý on potká složitou ji a mají spolu složitý vztah nevztah,“ vypráví Vítek. Téma je zpracováno natolik jemně, že z filmu vzniká poměrně nevšední a realistická záležitost. „Mluví se o tom, že jediná perspektiva těch hrdinů je naučit se ovládat ten vysokozdvižný vozík. Já jsem chtěl říct, že bych to nezvládl, já na to nejsem disponovanej,“ přiznává Aleš. „Postavy a detaily zapadají do realismu a vychází z toho prostředí. Stuber si je vytahuje a dává jim trochu poetičtější význam a to je síla toho filmu,“ říká Vítek.

Od zamilovaných Němců se pak chlapci přesunuli k Mrazivé pomstě Hanse Pettera Mollanda. Je stejně špatný jako jeho snímek Out stealing horses z letošního Berlinale? Poslechněte si pořad Čelisti!