Čelisti: Sovětský konformismus, problémy prvního světa a Ježíš

3. květen 2019

Kamil, Aleš a Vítek se podívají na ruský snímek Humorista, zdrbnou gerontokracii umírajícího Sovětského svazu, zamyslí se nad problémy prvního světa a pak se přesunou na Miami za barvami a spoustou důchodců.

Za ruskou tragikomedií Humorista stojí režisér Michail Idov, který se podílel také na loňském snímku Léto. „V současné ruské kinematografii je trend natáčet příběhy z nedávné historie o vnitřní nesvobodě, o lidech, kteří ohledávají hranice své revolty a odvahy,“ říká Vítek. „Jsou to takové lepší Pelíšky a Pupendo,“ myslí si Kamil. Humorista se odehrává v polovině 80. let v Sovětském svazu. „Idov se ve svém snímku nesnaží, aby postavy byly automaticky sympatické. Nikdo není oběť, všichni jsou v tom tak nějak namočení. Postupně se to rozvine od konverzačního filmu dál,“ říká Kamil. Film je stravitelný po režijní stránce, ale scenáristicky je daleko dál. „Nebojí se udělat z hlavní postavy člověka, který je konformista. Tím se to podle mě liší od Hřebejkových filmů. Film se nijak nesnaží konformismus hlavní postavy ospravedlnit, idealizovat, nehledá to humorné omluvy. Je to odvážnější, je to o tom, že režim nabízí konformní únik pro člověka, který má bryskní inteligenci, ale má rád svoje pohodlí,“ myslí si Vítek.

Po sovětských osmdesátkách se moderátoři přesunuli k Problémům prvního světa. „To je třeba, když ve vaší vietnamské večerce nemají čokoládu s chilli,“ míní Kamil. „To jsou nervy samy,“ uznává Aleš. Film Problémy prvního světa jsou 4 filmové povídky od různých autorů, Jana Hechta, Jakuba Felcmana, Anny Kopecké a izraelského režiséra Elada Keidana. „Jan Hecht je obecně označován za jeden z největších současných talentů FAMU, v tomto omnibusu to potvrzuje. V jeho filmu se objevují Lenka Vlasáková a Martin Finger, je to intimní momentka ze života dvou doktorů, ona zvažuje odchod do Německa, do toho řeší krizový vztah a vztah s dětmi. Je to velmi subtilně vyřešená, dobře zahraná, komorně zrežírovaná cinéma vérité,“ říká Vítek. Tato filmová povídka podle něj vyčnívá nad ostatními z omnibusu o tři levely.

The Beach Bum: Jak Bukowski pozdního kapitalismu pořádal příliš protahovanou plážovou party

Z filmu The Beach Bum

Poživačný Moondog byl kdysi opěvovaný básník, ale dnes je z něj profesionální povaleč a ochlasta. Po tragické smrti movité manželky ovšem penězovody vyschly a znovu se otevřou, až napíše novou knihu. Jeho dcera ho chce vidět na odvykačce, on ale vyráží na opojnou cestu za inspirací. Na tripu po floridském Key Westu potkává skvadru podivných existencí, počínaje slepým jamajským pilotem pašujícím marihuanu a konče kapitánem delfíního safari, který delfína nerozezná od žraloka.

Na závěr se Kamil s Alešem podívali na film Beach Bum režiséra Harmony Korina. „Lidi říkají, že je to novodobý Big Lebowski, což kvituji,“ kvituje Kamil. „Bavilo mě to, je to strašně uvolněná záležitost, dlouho jsem se u ničeho tak nebavil. Matthew McConaughey v roli hippie básníka Moondoga. Má být relativně bohatý, ale nijak toho nevyužívá. Pak přijde fáze, kdy musí na léčení, musí dopsat knihu, jinak nebude mít vůbec finance. Je to jeden velký deadline, kterého ten Moondog nikdy nedosáhne. Nikdy se nezmění. Pije, fetuje, souloží a občas složí nějakou báseň. Je trapný, hrozný a nesnesitelný a v něčem vlastně geniální,“ usmívá se Kamil. Aleš s Kamilem se shoduje na tom, že hlavní postavě prostě závidí. „Je to hrozně krásné a barevné, je to Miami, je tam spoustu důchodců. Bude to všechny dost bavit,“ doporučuje Kamil.

Poslechněte si Čelisti o tom, jak se podařily zbývající tři filmy Problémů prvního světa a co přesně Kamil závidí Moondogovi.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.