Český twitter spojuje ironie a kritika společnosti. Uživatelé mají často podobné názory

4. říjen 2018
twitter

Na první pohled to může připomínat běžné setkání přátel v hospodě u piva. Pravda je ale trochu jiná. Půllitry na stole sice stojí, sedíme dokonce v jedné karlínské hospodě. Nejde ale o partu kamarádů. Tihle lidé se totiž osobně většinou neznají. Svolali se přes sociální síť Twitter na akci s názvem #twipivo. Cílem je potkat se s lidmi, které na sítích sledujeme nebo se kterými tam denně diskutujeme.

„Jsem tu poprvé. A vnímám to jako zajímavý společenský fenomén a experiment. Protože jak jsem pochopila, jsou tu i lidé, kteří jsou jinak běžně společensky ostýchaví,“ všímá si novinářka Šárka Kabátová. V den natáčení ji na Twitteru sleduje 1 128 lidí. „Já jsem počet svých followerů začala sledovat až nedávno. Přibývalo jich ve chvíli, kdy jsem oznámila, že přestupuji do jiné redakce. Nárůst sledujících samozřejmě přináší příjemný pocit. Na druhou stranu se směji tomu, že si to uvědomuji. Je to strašně pomíjivé.“

A to je zřejmě to největší kouzlo akce svolané přes Twitter. „Přesně si pamatuji jednu scénu z mého prvního TwiPiva, na kterém jsem byla před dvěma roky. Stála jsem u baru. Z jedné strany byl architekt, z druhé strany grafik. U stolu seděl pekař, bankéř a právník,“ popisuje prodavačka Madla, kterou na téhle sociální síti sleduje 4 955 uživatelů. A je to právě ona, kdo toto TwiPivo svolal.

„Není to tak jen tady v hospodě, ale obecně na celém Twitteru. Setkávají se tam lidé, kteří by se třeba jinak v běžném životě nepotkali. A mají si co říct, protože mají podobné názory, i když jsou z úplně jiného prostředí.“ V českých podmínkách si lidé podle Madly hodně hrají s jazykem. „Společným znakem je ironie, a taky kritika společnosti a politiky. Do toho všeho je tam hromada účtů, které spojuje cimrmanovská tradice. Užívají si třeba vtipné narážky na novinové titulky.“

Klíčem podle ní je, jakým způsobem je celá síť nastavená. „Na Facebooku má člověk v přátelích lidi, která zná, ale vlastně je ani moc nemusí. Třeba z práce nebo z rodiny. Na Instagramu sleduješ lidi, kteří dělají hezké fotky, ale ve skutečnosti si s nimi vůbec nemusíš rozumět. Kdežto na Twitteru sledujete zajímavé lidi, kteří vám osobně něco dají. Já jsem naživo poznala zhruba dvě stě lidí, v reálném životě jsou pak často ještě sympatičtější než na síti.“

Reportérka České televize Zuzana Černá používá Twitter zejména jako pracovní nástroj. Sleduje na něm oficiální profily politiků, ale i lidi, kteří na sociální síť postují spíš humorné příspěvky. „Řekla bych, že se Twitter v poslední době hodně mění. Je tam víc odlehčenějších věcí, které jedou na satirické rovině, což je v té směsici politických proudů zábavné.“

Proč nezáleží na počtu lidí, kteří vás sledují? A kdo další dorazil do hospody? Poslechněte si reportáž!