Cornershop

5. červen 2002

Tijinder Singht byl obyčejný indický kluk z Londýna. Pak si ale usmyslel, že založí kapelu, která by využívala krom standardních rock-popových postupů i motivy indické národní hudby, vymykala by se širokým nástrojovým spektrem a angličtinu míchala se Singhtovým rodným nářečím Punjabi, Paňdžábem. Nakonec z toho vznikli Cornershop, skupina, která se právě díky své výjimečné koncepci raketovou rychlostí vyškrábala až na vrchol současné světové indie-popové scény, a rozhodně nevypadá, že by se svého postu v dohledné době chtěla vzdát. O tom svědčí i jejich poslední album "Handcream For A Generation".

Cornershop však zaujali již v roce 1995 svým debutem "Woman's Gotta Have It", společně s druhým albem vydaným ve stejném roce - "Hold On, It Hurts", a to neuvěřitelně, oproti běžným standardům, kdy skupina ohromí buď Evropu, nebo zase Ameriku, ale téměř nikdy současně obě strany Atlantiku, fascinovala jak starý kontinent, tak i svět nový. Tijinder, jeho bratr A., Wallis Healey (kytara), Anthony Saffery (klávesy a citera), Ben Ayers (bubínky), Nick Simms (bicí) a Pete Hall (perkuse) určitě věděli, co dělají, když jako první singl vypustili "6 A.M. Jullander Shere". Skladba je nazpívána Paňdžábem a krom exotických nástrojů navíc doplněna v Evropě a Americe instrumenty naprosto běžnými, což byl ten nejlepší způsob, jak zaujmout masy nejširší. "6 A.M. Jullander Shere" byl vzápětí nasazen do nejvyšších rádiových rotací, novináři jásali, fanoušci je zbožňovali a Cornershop vyprodávali koncertní haly. Hudební kritici by ale nebyli hudebními kritiky, kdyby si na všem něco nenašli. A když už nemohli kálet na oblast hudební, stěžovali si alespoň na špatné anglické texty, které jsou prý oproti těm paňdžábským odezpívané tvrdě, jakoby bez tváře.

00069951.jpeg

Svým třetím albem "When I Was Born For The 7th Time" z konce léta 1997 ale vytřeli zrak i tomu poslednímu novináři. Do studia si přizvali mnoho hostů (Alana Ginsberga, The Automatora, Justina Warfielda z Bomb The Bass a Paulu Frazer z Tarnation) a jejich, už tak dost barvitá hudba, byla zpestřena např. o rappování nebo ženské vokály. Když se k tomu navíc připočte ještě "Brimful Of Asha", skladba, která oslavuje indickou filmovou zpěvačku Ashu Bhosle a kterou si vzal do parády sám král taneční hudby Fat Boy Slim, aby ji přetvořil do jednoho z nejchytlavějších remixů vůbec. Proto se ani není co divit, že se alba "When I Was Born For The 7th Time" prodalo jen ve Spojených Státech a Velké Británii přes 350 000 kusů, Spin magazín ho zvolil albem roku, bylo nominováno na anglickou Mercury Music Prize a v letech 1998 a 1999 se stalo nejvíce pirátsky kopírovaným albem ve Vietnamu. Skladba "Sleep On The Left Side" navíc sloužila po tři léta coby podklad v Mark and Lard's show na londýnském BBC Radio 1 FM.

Poté se Cornershop na delší dobu odmlčeli. Tijinder se zabýval produkováním alba skupiny Clinton, zahájil činnost nahrávací společnosti Meccico (jež už velmi brzy vydá desku The Toes) a také si udělal šestiměsíční prázdniny v Paříži. V srpnu 2001 vydává taneční skladbu s nádechem reaggae "Motion The 11", kde Tijinder ukazuje, co v něm, coby djovi, vězí. Pravděpodobně asi hodně, neboť se o tracku jeden britský časopis vyjádřil jako o tom nejlepším, co Cornershop vůbec kdy vytvořili, a na jejím základě Tijinder společně s Benem Ayersem rovněž dostali stálé angažmá ve východolondýnském klubu Ital. V pravidelných rotacích bylo "Motion The 11" dokonce možné slýchat i v pořadech Johna Peela, Lamacqa a Jo Whileyho na BBC Radio 1 FM.

V roce 2001 také Cornershop konečně zasedli do studia, aby nahráli materiál na další regulérní desku. Společně vytvořili 13 skladeb pod souhrnným názvem "Handcream For A Generation", a jak už jsme u téhle partičky zvyklí, opět se nevymezuje do jednoho stylu. Tijinder říká: "Naše hudba má něco pro každého. Od snídaně ve stylu country, přes oběd na pomezí hip-hopu k odpolednímu uvolnění prostřednictvím pandžábského folku, jež je završeno večeří v podobě těch správně ostrých beatů." O jejich různorodosti svědčí i spektrum přizvaných muzikantů: Noel Gallagher, frontman Oasis, který si zahrál na kytaru v baladě "Spectral Mornings", něco ze svých basových linek do pilotního singlu "Lessons Learned From Rocky I To Rocky III" vykouzlil i další člen Oasis, baskytarista Paul McGuigan a píseň ještě ozvláštnila manchesterská diva Doreen Edwards. V úvodní skladbě "Heavy Soup" si do mlýna přihodila americká soulová legenda Otis Clay a na koprodukci dvou skladeb se podílel frontman newyorských X-Men, Rob Swift.

A aby svou nejnovější desku dostatečně zviditelnili, napadla je úžasná věc: vytvořit tak dlouhý remix, až by se zapsal do Guinnesovy knihy rekordů! Celá akce proběhla 12. února, den před jejich londýnským vystoupením, a Cornershop si pro svůj záměr vybrali "Spectral Mornings". Celá akce se odehrála živě za přítomnosti úředníků z Guinnesovy knihy, a to na jejich webových stránkách. 6 dní poté, 18. února, vypustili do světa jako ochutnávku pilotní singl "Lessons Learned From Rocky I To Rocky III", čímž dozajista odstartovali lavinu zájmu jak u kritiků, tak i hladových fanoušků, kteří nedočkavě vyhlíží okamžik, kdy deska dorazí i k nám, do České republiky. Vydává Mute Records.

www.cornershop.com

autor: Markéta Pešková
Spustit audio