Dedekind Cut touží přepsat dějiny ambientní hudby

11. listopad 2016

Americký producent Fred Warmsley byl na scéně ještě donedávna známý a činný jako Lee Bannon. Pod tímto aliasem vydal několik desek a EP, ať už sám za sebe, nebo u labelů jako Ninja Tune či Plug Research Records. Před rokem ale tento pseudonym společně s experimenty s 90’s tanečním zvukem opustil, aby se vzápětí zrodil znova jako Dedekind Cut. Po jarním EP s názvem American Zen se před pražským vystoupením na zavedené „sleepover party“ Silent_Night vrací s dlouhohrajícím debutem $uccessor.

Dedekind Cut bude jedním z vystupujících na Silent_Night#8 12. listopadu v pražském Ponci.

Na desku $uccessor se čekalo více než rok. Po odložení dlouholetého aliasu Lee Bannon začal Warmsley v podstatě od nuly s novým zvukem. „Hudba, kterou budu tvořit v budoucnu, už nemůže existovat ve spojení s tím, co jsem vytvářel v sedmnácti letech,“ popisuje Warmsley proměnu z konceptuálního krotitele raveových ozvěn do svébytného tvůrce, který dokáže dát žánrovým pojmům ambient a new age nové významy. $uccessor znamená česky něco jako dědic nebo následovník a společně s názvy tracků a hlavně výrazným coverem desky, kde jsou na fotografii dva černí kovbojové na koních, dává prostor nejen pro hudební výklad. Nemusíme být extrémně vnímaví a citliví, abychom zde vyčetli motivy černého sebevědomí a touhu po převracení strachu i přepsání dějin Ameriky. O narušování představ o převážně bílém prostředí ambient music nemluvě.

Z předchozích počinů Freda Warmsleyho lze vypíchnout třicetiskladbový mixtape nevydaného materiálu Reflections 2012–2016, kde se odráží dokonalá znalost taneční hudby devadesátých let a schopnost ji vcelku unikátně zosobnit, nebo znepokojivý mixtape BHM/N3D (Black History Month in 3D), který vyšel digitálně pod záštitou NON Worldwide. Warmsley ale pokládá všechna svá předchozí alba za nezbytné předchůdce $uccessora, který je pro něj osobním a hlubokým albem vnímatelným mnoha způsoby. „Můžete u něj usnout, můžete u něj meditovat, můžete se u něj soustředit anebo se naopak nechat totálně vyrušit a poslouchat všechny ty mikro-perkuse a drobné linky, které se v hudbě odehrávají,“ říká. Společně s Warmsleyem jako hlavním tvůrčím mozkem na albu spolupracovali například Active Child a serpentwithfeet jako vokalisté, DJ Shadow, Chino Amobi a Angel-Ho či Dominick Fernow, známý jako noisař Prurient, který se podílel na perkusivní složce.

Warmsleyho debutové dlouhohrající studiové album pod novým alter egem Dedekind Cut mělo vyjít 11. listopadu na labelu NON Worldwide a Hospital Productions. Warmsley se ho ale rozhodl symbolicky vydat o dva dny dříve – a to v den zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem Spojených států amerických. Tím jenom potvrdil, že hudbu nevnímá jenom jako eskapismus a odtržení od reality, i když by se to mohlo zdát: $uccessor totiž vyšel nejen fyzicky jako kazeta a LP, ale i jako digitální release dostupný společně s yogamatkou, která nabádá posluchače, aby o sebe pečoval. Jestli tím Dedekind Cut myslí protahování těla, anebo spíš myšlení a sebeuvědomění, už je na individuálním úsudku.

03741968.jpeg

Dedekind Cut přistupuje k ambientní hudbě z jiného úhlu a s jinou společenskou zkušeností, než jsme zvyklí od stovek a tisíců generických ambientních skladatelů. Způsob, jakým skládá a střídá motivy, dokáže příjemce skutečně pohltit a poslech $uccessor je vzrušující a emotivní zkušeností. Například velice sugestivní skladba Instinct se přes raggajunglové samply a náznaky přenese přes doslova líbezné a lahodné harmonie až do mohutných dunivých erupcí, které citelně zamíchají s emocemi.

Je otázkou, jestli Dedekind Cut přežije déle než Lee Banon a bude sám sebe s každým novým releasem překonávat. Warmsley má v plánu alter ega nadále měnit podle toho, jak se bude umělecky a názorově vyvíjet. Lze ale předpokládat, že i jeho příští počiny budou podobnou událostí, jakou je nyní pro ambientní scénu vydání alba $uccessor.

autor: Adéla Sobotková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.