Deska týdne: Comptonský deník Dr. Dre je velkolepým návratem, ale i propustkou do důchodu

19. srpen 2015

Dr. Dre je mýtus. Rappery jako Snoop Dogg, Eminem, 50 Cent nebo Kendrick Lamar pomáhal dostat do nejvyšších pater popkultury a šoubyznysu, ale sám se dlouho skrýval ve stínu. Poslední album hiphopový skoro miliardář vydal v roce 1999 a dlouhých šestnáct let své fanoušky nechal čekat na další. Vyhlížený „hiphopový muzikál“ Detox, jak se mělo album trochu příznačně jmenovat, nakonec vyhodil do koše a natočil desku Compton. Tu inspiroval naopak nový film Straight Outta Comtpon vyprávějící příběh, jak mladý rapper vybudoval kariéru z ničeho, tedy jeho vlastní život. Compton je velký příběh se šťastným koncem. Otázkou zůstává, jestli se dočkáme pokračování.

„Pro mě je to jako film: Můžeš natočit všechny záběry, co chceš, ale všechno je to o střihu, myslím ten výsledek, který pak uvidí celý svět. To z tebe dělá producenta. Tohle přesně dělá Dre,“ vysvětloval v rozhovoru pro server Pitchfork rozdíl mezi beatmakerem a producentem newyorský hiphopový veterán DJ Premier. Ten je jenom jedním z mnoha, s nimiž Dr. Dre za víc než třicet let spolupracoval a které si pozval i na svou comebackovou desku. Mezi dalšími taky někdejší kolegy, které není potřeba představovat: Ice Cube, Eminem, Xzibit, Snoop Dogg, The Game nebo mladší Kendrick Lamar. Nesází ale jenom na legendy, na pomyslné popkulturní jeviště vytáhl třeba téměř neznámého, pětadvacetiletého rappera King Meze.

Jestli čekáte řádnou g-funkovou infuzi – tedy dávku subžánru kombinujícího gangsta rap a funk, který Dr. Dre v 90. letech definoval svým debutem The Chronic – budete zklamaní. Na albu se objevuje jenom v nepatrných náznacích. Snad bere jako dostatečnou poctu tomuto období, když viděl na předních místech žebříčků právě aktuální nahrávku Kendricka Lamara – To Pimp a Butterfly poháněné funkovou rytmikou je taky částečně dílo Dr. Dre. Je to však právě Kendrick Lamar, kdo obstarává na Comptonu nejlepší rap a jenom znovu dokazuje, že se v něm hledač rapových talentů Dr. Dre nespletl.

Lamar dokáže svého učitele strčit do kapsy i při srovnání obou nahrávek. Lamarovo album sice s Comptonem sdílí oldschoolový zvuk postavený na živých nástrojích, na naléhavosti mu přidává aktuální téma, když se skrze popkulturu strefuje do Amerikou institucionalizovaného rasismu se stejnou vervou, jako to dělal na konci 80. let Dr. Dre. Když se do těch dob jenom na okamžik vrací Dre v tracku Animals, je až děsivé, jak současně vyzní, byť jenom listuje svým deníkem.

03452133.jpeg

Album Comtpon, s aktualizovaným west coast zvukem a nabité lehce obstarožními R&B refrény, má být životopisným albem. Na úvod se v rozhlasovém vstupu dozvídáme o městě Compton spadajícím pod samosprávu Los Angeles, které mělo být černým americkým snem, ale postupem času ho ovládly války mezi gangy. „Moje město je šílený, holky ve škole si hrávaly s křídou, tou samou křídou, kterou pak policie označovala těla bráchů, co jsme ztratili,“ rapuje Dr. Dre v tracku Issues s pořád stejným nasazením. Dre nostalgicky prochází ulice, kterými se potácel se svou někdejší skupinou N.W.A., vzpomíná na to, jak prodával instrumentálky přes pager, anebo vzhlíží k oblakům a mluví se zesnulým rapperem Eazym E. Padesátiletý beatový virtuóz je zkrátka chvílemi až moc sentimentální.

Čtěte také: Přečtěte si také recenzi Honzy Macháčka: „V každém případě bude lepší vyhnout se adjektivům jako „nestárnoucí” Dr. Dre. To ale ještě neznamená, že na albu Compton nepředvádí nádhernou producentskou krasojízdu, možná tu vůbec nejlepší ve své dlouhé kariéře.”

Dřívější subverze, nadobro zaznamenaná v hymnách jako Fuck Tha Police, se vytratila. Ještě aby ne, když dnes posloucháte druhého nejbohatšího rappera a úspěšného byznysmena. Compton si zatím můžete poslechnout taky jenom prostřednictvím nové streamovací služby Beats Music od Applu, jemuž Dre nedávno prodal svou firmu na designová sluchátka. Že by příspěvek do právě probíhajících streamovacích válek a tvrdá rána pro Tidal a soka Jay-Zeho? Hoďte to za hlavu. A i kdyby vám Compton chvílemi právem připadal jako exkurze do muzea, nezapomínejte, že Dr. Dre vychoval nespočet současných rapperů. Možná je ale taky čas nechat to na mladších, kterým tak trpělivě dává potřebné rady. Pokud by deskou dráha Dr. Dre s celkovými třemi sólovkami měla skončit, může odejít v klidu do hiphopového důchodu.

Hodnocení: 80 %Dr. Dre – Compton (Aftermath/Interscope, 2015), 62 min.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka