DESKA TÝDNE: Nemůžu se přestat točit v kruhu! Jessy Lanza zpracovává vztek na novince All the Time
Kanadská zpěvačka a producentka Jessy Lanza se těší oblibě už od svého debutového alba Pull My Hair Back. Hudebnice neodmyslitelně spjatá s basovým labelem Hyperdub ovšem po čistě klubovém období přichází s trochu nečekanou nahrávkou, na níž se plně otevírá popu. A zároveň se vyzpívává ze samoty v novém městě.
Jessy Lanza původně vystudovala jazz, chvíli se živila i jako učitelka hudby, především hry na piano, k elektronické i popové hudbě ovšem měla vždycky velmi blízko. Po otci zdědila první klávesy i synťáky, a přestože zpočátku zkoušela skládat i jazzové věci, nakonec ji nasálo alternativní R&B s prvky footworku a chicagského juku, jak dokládá i její spolupráce s DJ Spinnem nebo DJ Tasem na singlu You Never Show Your Love. V tomto duchu se i neslo album Oh No, které kanadskou producentku katapultovalo do širšího povědomí. Po čtyřech letech od desky se zlatistým obalem a hitovkami jako VV Violence nebo It Means I Love You vydává na domovské značce Hyperdub své třetí album All the Time. A i když stále nabízí neotřelý zvuk a bezstarostně znějící kompozice, které mají lidem dodat pocit, že jsou milováni a pochopeni, pár věci se změnilo.
„Jsem velký introvert a spíše stydlivka, je pro mě snazší kolikrát zůstat doma a nekonfrontovat se s lidmi,“ přiznala v rozhovoru pro server Vanyaland jeden z klíčů, které vedou ke smyslu textů a duchu celé nahrávky All the Time. Jessy Lanza se nedlouho před vypuknutím pandemie přestěhovala z Hamiltonu, kde zanechala všechny své přátele a příbuzné, do New Yorku. Vždycky toužila žít ve velkém městě a stěhovala se sem za partnerem, nicméně začátky v metropoli spolu s pocity vykořenění v ní silně rezonovaly. Album vznikalo opět společně s jejím vrchním kolegou Jeremy Greenspanem z kanadského dua Junior Boys, nicméně odděleně. A osamělá práce na nových skladbách byla pro Lanzu hlavní náplní i terapií na počátku jejího pobytu v New Yorku.
Za fazónou příjemných melodií, ze kterých ubylo footworkových vlivů (snad jen skladba Face), se Lanza rozhodla pohrávat si se současnými vlivy a dekonstruovaným trapem. K tomu navrch v otázce zpěvu začala ještě více pomrkávat přes rameno po osmdesátkovém R&B a vytvořila koktejl popové nostalgie a zvláštně zlenivělé letní atmosféry. Kromě duševních nemocí Lanza na All the Time zpívá i o problémech se zpracováváním vzteku, který se kupí a je těžké se ho zbavit, zvlášť když máte přirozeně tak moc ostýchavou náturu jako ona (Lick in Heaven). I přes tíživější výpovědi ukryté do lakonických textů si opět pohrává s dvojakostí hladivé hudby a ne tak příjemného obsahu.
All the Time je sice větší otevření se popu, nicméně postrádá oproti Pull My Hair Back nebo především Oh No jasné hity, které se zakousnou do uší a jen tak se jich nezbavíte. Jessy Lanza experimentuje s novými metodami, je to spíš nastoupená cesta a je otázkou, kam se po ní dostane. Zatím si uchovává trochu z klubového zvuku, ale pootevřenými dveřmi už se stále více vkrádá pop.
V čem je deska All the Time jiná než předchozí tvorba Lanzy a jak obstojí ve srovnání se dvěma předešlými, úspěšnými nahrávkami? Jak moc je v ní cítit nostalgické ohlížení se po osmdesátkových R&B zpěvačkách? Jak funguje třecí plocha mezi bezstarostným soundem a tíživě laděnými texty? A jakou budoucnost Judita Císařová s Hanou Řičicovou Jessy Lanze předpovídají? Poslechněte si celý rozhovor o naší desce týdne!
Jessy Lanza – All the Time (2020, Hyperdub)
Související
-
Jessy Lanza: Dělám hudbu, díky které se lidé cítí milovaní a pochopení
Kanadská hudebnice Jessy Lanza ve čtvrtek 5. března zahraje v klubu MeetFactory, aby pražskému publiku představila svoji dlouho očekávanou třetí dlouhohrající desku.
-
Chtěla jsem udělat desku, se kterou by šlo uniknout. Rozhovor...
Debut Pull My Hair Back Kanaďanky Jessy Lanza nabízel uzavřený mikrosvět, ve kterém mohl člověk trávit dlouhá, osamocená odpoledne. Prostor minimalistických tracků ...
-
Jessy Lanza vystudovala jazz, ale miluje R&B
Kanadská zpěvačka a hudebnice Jessy Lanza vystudovala klasickou hru na piano a jazz, její vlastní hudba je ale inspirovaná hlavně R&B. Tenhle hudební styl prý J...
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.