Deska týdne: Sohn na Tremors dávkuje emoce bez osobnosti

1. duben 2014

V Británii narozený a ve Vídni usazený producent Toph Taylor alias Sohn se v minulých několika letech výrazně prosadil jako producent skladeb kalifornské zpěvačky BANKS či londýnského soulového objevu Kwabs a také remixoval Lanu Del Ray. Jenže za kariérou studiového alchymisty se skrývá ještě jeden paralelní hudební život, v němž Sohn přebírá roli digitálního písničkáře a zpěváka, který dělá intimní elektronický pop zasahující do downtempa a post-dubstepu. Právě v této podobě na něj vsadil legendární label 4AD, na němž Sohn právě vydává dlouhohrající debut Tremors.

Citlivý mladík zpívající do divných post-dubstepových beatů? Pokud vás nenapadne James Blake, pak musíte žít na nějaké jiné planetě. Sohn je nepochybně součástí této vlny v rámci elektronické scény, která nově otevřela dveře mužským emocím v současném popu. Stejně dobře ho ale můžete srovnávat s The Weeknd, Jamie Woonem nebo Samphou – Sohnovy písničky v sobě totiž mají i něco z experimentálního R&B či soulu a na rozdíl od minimalistického Blakea má ambice pro větší a hutnější sound. Sohnově nicméně disponuje ze všech jmenovaných nejméně výrazným hlasem – jeho melancholické falsetto se celkem rychle oposlouchá; o to víc, že celou desku sedí v jedné poloze.

Sohn se do Vídně odstěhoval před čtyřmi lety z Londýna a fakt, že vyměnil londýnskou dynamickou metropoli za poněkud ospalé post-imperiální velkoměsto, prý měl velký vliv nejen na jeho život, ale i na jeho hudbu – ta dostala pomalejší tempa i zádumčivější atmosféru. Pokud čekáte beatové erupce, budou pro vás možná Sohnovy skladby jako Ransom Notes nebo Paralysed až příliš nevýrazné a mdlé. Jeho první vydaná skladba Bloodflows a výtečný pilotní singl Artifice jsou v rychlejším tempu bohužel osamělé, novější skladby se vesměs raději dojímají svojí atmosférou.

V rozhovoru pro Noisey o sobě Sohn tvrdí, že je pozitivní nihilista, což o jeho osobnosti řekne asi tolik jako poslech alba Tremors. Písničkám těžko něco vytýkat, beatový futurismus si tady podává ruce se silnými melodickými motivy (Veto), v jeho neprospěch nicméně hovoří až trochu příliš anonymní hlas přenášející anonymní emoce. I tak je Tremors velmi slušný debut, který nezapadne ani v přeplněné škatulce emotivní mužské indietroniky.

Hodnocení: 75 %
SOHN – Tremors (4AD, 2014)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.