Diagnóza F: Jak přestat kouřit

Zhubnout, šetřit a přestat kouřit – to jsou zřejmě nejčastější novoroční předsevzetí. To poslední si někteří kuřáci dávají i opakovaně. Po několika dnech (někdy i hodinách) bez cigarety je ale doběhnou abstinenční příznaky a rozhodnutí padá v zapomnění.

Podle docentky Evy Králíkové, lékařky z Centra pro závislé na tabáku na Poliklinice Karlovo náměstí v Praze, je vlastně jedno, jestli se rozhodnete přestat kouřit 1. ledna nebo kdykoliv jindy. Každý pokus se počítá, každý den bez cigaret je dobrý. Je vlastně celkem běžné, že se první pokus o abstinenci nezdaří. Přestat kouřit bez jakékoliv pomoci a sám od sebe, se podaří asi jen třem kuřákům ze sta. Ti ostatní mají možnost využít lékařské pomoci, ať už ve formě terapeutické podpory či farmakoterapie. Tím se jejich úspěšnost zvyšuje až na nějakých 40 %.

Kromě vůle a pevného rozhodnutí nekouřit je také důležité, jak na kouření budete vzpomínat. Pokud s nostalgií, jak to „tenkrát bylo fajn“ a budete se užírat myšlenkou, že už si „nemůžete či nesmíte nikdy zapálit“, je velmi pravděpodobné, že se ke kouření zase vrátíte. Ovšem i každou situaci, ve které jste se ke kouření vrátili, můžete ve výsledku využít k tomu, abyste se o své závislosti a o tom, jak funguje, dozvěděli víc.

Rozhovor s doc. MUDr. Evou Králíkovou, CSc., o praktické stránce pokusů o nekouření si můžete poslechnout zde.