Film Interview je díky digitálnímu releasu propadák i průlom
Okolo filmu Interview se na konci loňského roku strhl poprask. Především kvůli hacku společnosti Sony, hrozbám terorismu vůči kinům, která snímek uvedou, a z nich vyplývajícímu následnému zrušení premiéry v multiplexech. Sony se však rozhodlo vydat Interview jako digitální stream. Pojďme se po měsíci od digitální premiéry podívat, jak se dařilo prvnímu velkému snímku vydanému přes internet.
Byl film Interview přes veškerý poprask vůbec kasovním úspěchem? Z digitálních prodejů snímku vytěžilo Sony zatím přes 40 milionů dolarů. Možná si říkáte, že to jsou velké peníze a v kontextu internetu, kde se filmy přece hlavně kradou, to tedy musí být úspěch. Sony se ale o tyto peníze musí podělit s distributory. Podle odhadů Erica Buchmana, píšícího pro web Digital Trends, z těchto 40 Sony dostalo přibližně 28 milionů. Ani když se k tomu přidá polovina 6 milionů, které Interview utržilo v malých kinech, nepokryjí se Sony náklady na natočení snímku, který údajně stál 44 milionů dolarů. O desítkách milionů vydaných na marketing ani nemluvě.
Film si navíc pravděpodobně pustilo mnohem víc lidí právě kvůli nečekanému marketingu k nezaplacení v podobě hacku Sony, o kterém byly během loňského prosince popsány stovky a stovky stran médií po celém světě. Možná se nikdy nedovíme, kdo stál za hackem. Přístup americké vlády k celé kauze by totiž šlo shrnout slovy: „Přísaháme, že to byla Severní Korea, ale důkazy vám nemůžeme ukázat kvůli národní bezpečnosti.“ Jisté je, že bez celého poprasku, který ze spíš podprůměrného snímku udělal takřka národní klenot, by film Interview zdaleka tolik lidí nezajímal.
Po riskantním kroku Sony a následných zprávách o tržbách začala spousta technologických novinářů a bloggerů hned předpovídat konec éry kinosálů. Už z výše uvedených čísel je jasné, že nic tak dramatického se konat nebude. Naopak například Netflix a Amazon – tedy společnosti definované právě digitální distribucí – se v poslední době v rozporu s touto logikou vydávají dobít stříbrná plátna. Rozumnější úvahou je předpověď M. G. Sieglera z jeho příspěvku na platformě Medium, že ve snaze konkurovat pohodlí domácích streamů se z multiplexů během let vyvinou luxusní paláce rozkoše, slibující zážitky, které vám domácí kino neposkytne.
Jak tedy ovlivní digitální premiéra Interview budoucnost distribuce filmu? Je pravděpodobné, že džina streamování přes internet už nikdo zpátky do láhve nenacpe. A filmová studia to vědí. Čeká nás tedy pravděpodobně postupné otužování filmových studií a to, že čím dál častěji budou vybrané menší tituly dostupné jako takzvané video na vyžádání (video on demand). Jestli se ale nějaké studio rozhoupe a rozhodne se do toho praštit ve velkém, bude toho záhy velmi litovat. Už nikdo totiž nebude mít tak příznivé startovací podmínky jako Sony s Interview.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka