Fotbal a solidarita. FC St. Pauli opírá sociální projekty o triumfální marketing

27. květen 2024

FC St. Pauli není co do výsledků zrovna nejlepší německý fotbalový klub. Letos ale tým s pirátskou vlajkou postoupil po třinácti letech do 1. německé fotbalové Bundesligy. To byl pro stejnojmennou městskou čtvrť na břehu Labe důvod k více než týdenním oslavám v ulicích. A nejen pro St. Pauli, kde domácí vystupují od roku 1961 na Millerntor-Stadion, ale i pro zbytek světa, kam St. Pauli mocně vystrkuje svoje fanouškovské pařáty.

Hana Parčová

„St. Pauli je dělnická čtvrť v Hamburku. Hnědá barva dresů upomíná na barvu uniforem přístavních dělníků. Černá pirátská vlajka s lebkou a zkříženými hnáty přibyla jako logo St. Pauli v 80. letech. Do identity klubu se dostala přes pankáče, který žil ve čtvrti St. Pauli a říkal si Doc Mabuse. Jednou tuhle vlajku přinesl na zápas a uchytila se,“ vypráví nedávné dějiny klubu Hana Parčová, která organizuje zájezdy z Česka na zápasy St. Pauli.

Australský hráč a kapitán postupujícího týmu Jackson Irvine nosí kapitánskou pásku v duhových barvách. Podpora queer identit, stejně jako antirasismus, antifašismus, solidarita, boj s chudobou a důraz na sociální projekty. To je hodnotový rámec, ve kterém se pohybuje nejen široká fanouškovská základna, ale i celá struktura klubu FC St. Pauli.

„Na St. Pauli existuje Fandladen, kancelář na podporu fanoušků. Každý třetí čtvrtek v měsíci je tam schůze spolku St. Depri, který pomáhá fanouškům s psychickými problémy. St. Pauli také má skvělé marketingové oddělení, které využívá nejen k financování chodu klubu, ale i k podpoře fanoušků, kteří třeba mají nápad, jak ve své komunitě něco zlepšit. Spolek Viva con Aqua třeba sháněl z okolí fotbalového klubu St. Pauli prostředky na čistění studen v některých afrických zemích,“ popisuje sociální aktivity fanoušků i klubu Hana Parčová. Kromě jiného St. Pauli provozuje fotbalový tým nevidomých, nebo sedm ženských fotbalových týmů.

Vyvažování sociálních programů s dostatkem financí pro chod fotbalového klubu je v elitních německých soutěžích alchymie. „Klub nikdy neprodá jméno fotbalového stadionu a nikdy se nenechá podporovat sázkovými kancelářemi. 51 % klubu patří spolku, který se skládá i z fanoušků. Spolek rozhoduje o komerčních vstupech na valných hromadách,“ vysvětluje Parčová mechanismy řízené komercionalizace FC St. Pauli.

Souvisí gentrifikace městské čtvrti St. Pauli s marketingem oblíbeného fotbalového klubu? V jakém vztahu jsou fanoušci St. Pauli s fanoušky konkurenčního týmu Hamburger SV? Proč se daří FC St. Pauli překračovat svět fotbalu? Poslechněte si celou Vlnu.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.