Hashtagy jako sranda i zbraň

7. leden 2014

Hashtagy mají v dnešní komunikaci mnoho funkcí. Umějí informovat nebo neskutečně pobavit. Dovolují snadno sdílet společná témata. Jenže dovedou být i pěkně otravné a nejen tím, že jimi jsou někteří schopni doslova obsypat fotku svého teplého čaje na Instagramu. Někdy totiž slouží i jako šikovná zbraň v rukou mas proti systému, například právě teď v Německu.

Komik Jimmy Fallon a jeho slavný protějšek ve skečích amerického pořadu Saturday Night Live Justin Timberlake před třemi měsíci nahráli scénku o jednom z nejpoužívanějších slov předchozího roku. Ironicky simulovali internetovou konverzaci, kterou uživatelé normálně vedou přes Twitter, Instagram nebo Facebook a skrze křížek svoje příspěvky seskupují tak, aby na ně mohlo reagovat co nejvíce lidí s podobnými zájmy. Ikonickou hashtagovou předponu předvádějí Fallon s Timberlakem pomocí prstů. Video má nyní přes 20 milionů zhlédnutí. Vidět a slyšet interakci, která nám v kybernetickém prostoru přijde vlastně úplně běžná, je totiž fakt k popukání. Každopádně hashtagy tu budou i v roce 2014.

Hashtagy mají samozřejmě i neuvěřitelný marketingový potenciál, a proto spolu s nimi vznikají stránky a aplikace, které monitorují jejich oblíbenost a výskyt podle libovolných parametrů – třeba geograficky.

Trvalý zájem o zpovědi například svou aktivitou na sociálních sítích potvrdili Poláci. Mladým dnes už farářovo ucho nestačí, a tak si oblíbili hashtag #MojeSchizy. Skrze něj si na Twitteru navzájem sdělují svoje nejhorší paranoidní představy. Přes sousloví rozbalíte obvyklé sociopatické strachy dospívajících, jako třeba „Bojím se, že se moje matka nestačí včas vrátit ke kase, přijde na mě řada a já nemám peníze“. Nebo celoživotní fobie, které zná každý, kdo viděl film Psycho. „Když jsem ve sprše a musím zavřít oči, abych si vypláchla šampon, tak se bojím, že někdo vstoupí do koupelny a zabije mě,“ píše jedna uživatelka. Věkový průměr přispívajících jde odtušit z profilových fotek, vede Harry Styles, Rihanna nebo Justin Bieber. Takže pokud se chcete dobře zasmát a nikomu neublížit, nahoďte svoje zbytky polštiny nebo Google Translator...

Během loňského roku se dokonce hned několikrát mezi nejoblíbenější hashtagy dostal #unlikelyfootballquotes, v překladu „nepravděpodobné fotbalové citáty“. Hodně oblíbený byl například v Irsku. Fotbaloví fanoušci si přes něj dělají legraci z trenérů i hráčů klubů evropské ligy, na kterých je štvou především neúměrné platy a věčné výmluvy. Do úst záložníka FC Barcelony Xaviho a chronického stěžovatele na stav povrchu hřiště tak internetoví vtipálci vložili slova jako „Neměli jsme žádný problém s trávníkem, prohráli jsme, protože jsme si to zasloužili.“. Jeden velmi oblíbený příspěvek odkazoval na březnový deal fotbalisty Thea Walcotta s Arsenalem. „Trval jsem na tom, že nestojím za 100 tisíc týdně a že bych se klidně spokojil s minimální mzdou. Já prostě miluju tu hru.“

Jenže hashtagy nemusejí sloužit jenom zábavě nebo jako reklama značkám, třeba Němci si na začátku nového roku přes slovní spojení #dankepolizei neboli „policie, díky“ vyřizují účty s tímto státním útvarem. Ovšem i tyhle tweety mají humor: „Že jsi v soukromí fakt super týpek, mi asi TEĎ, když mi stříkáš pepřový sprej do očí, úplně nepomůže. #dankepolizei,“ píše člověk s nickem Racing Pit. Uživatel Revolt_Germany taky vzpomíná na nedávné společné setkání v německém přístavním městě, kde se konaly obrovské demonstrace: „Díky policii za ten vylomený zub 21.12 v Hamburku, taky si myslím, že jsem neměl co vycházet ze dveří.“ Největší vtip je asi ten, že hashtag s největší pravděpodobností založila sama policie, aby lidé mohli uveřejňovat svoje pochvaly.

Spustit audio